taubner.jpgVáš pocit je oprávněný. Asi mluvíte čínsky, když vám podřízení nerozumějí. A je to váš problém, ne jejich. Manažer musí mluvit na úrovni svých podřízených. To znamená brát v potaz jejich odbornost, nepoužívat pojmy, kterým nemusí rozumět.
Někteří manažeři se rádi předvádějí, mluví nepřiměřeně odborně a složitě, aby své podřízené ohromili.
Svoji roli také hraje motiv nebo důvod, proč vám mají naslouchat, proč respektovat vaše pokyny. Nepochopení může vyplývat i z jejich vztahu k vám nebo k firmě a tak dále.
Významnou roli hraje, jaký typ komunikace zvolíte. Jestliže si vyberete analytický styl, povedete podřízené k přemýšlení. V tomto případě musíte mluvit věcně, pomalu a systematicky. U každého pokynu shrňte ještě jednou, co jste chtěl říci. Volíte-li řídící styl, pak musíte mít připravená srozumitelná fakta, zdůraznit cíle. Nesmíte vyvolat strach.
Přátelským stylem komunikace nenutíte k rychlému rozhodování nebo činnosti. Takto se spíše zjišťují názory podřízených. Zaměstnancům je příjemně a nemají pocit podřízenosti a přehlížení. Obvykle nezačínají ihned realizovat vaše pokyny.
Můžete také volit expresívní styl, který je vzrušený, citlivý, někdy až výbušný. Je v něm určité přehánění a dramatičnost. Musíte však mít pod kontrolou své emoce a dát si pozor na realizovatelnost svých pokynů. Obvykle manažer zde rozumí jen sám sobě. Podřízení neodporují, kývají hlavou, ale ničemu nerozumějí .
Vždy používejte takzvané principy SMART: Úkol má být Specifický (srozumitelný, konkrétní), Měřitelný (konkrétní míra kvality i kvantity), Akceptovatelný (podřízení úkol přijímají), Realizovatelný (je v možnostech podřízených) a Termínovaný (dokdy má být úkol splněn). Během svých pokynů dávejte podřízeným kontrolní otázky a naslouchejte odpovědím a jejich názorům. Prověřujte porozumění neponižujícími dotazy. Nezapomeňte na řeč těla. Nestůjte během svého projevu nedbale - to působí na podřízené urážlivě. Budete-li strnulí, zapůsobíte strojeně a neupřímně. Občas se usmívejte, netvařte se důležitě, ať nevypadáte spíše směšně. Otevírejte dlaně k podřízeným. Nedotýkejte se nosu, úst, uší. To vyvoláváte pocity, že lžete nebo že jste roztěkaní. Dívejte se podřízeným do očí, ale ne tak dlouho, aby nemuseli oči klopit. Váš pohled nesmí být agresívní.
Vladimír Täubner psycholog