V těchto dnech dokončilo přípravu na skládání závěrečných zkoušek podle jednotného zadání 125 škol, které nabízejí tříleté učební obory. V učebních oborech by tak měla proběhnout stejně významná změna jako v oborech maturitních.

Mnoho let už statistiky ukazují, že se do učebních oborů hlásí stále méně žáků. I když některé podniky občas těžko hledají pracovníky dělnických profesí, jsou to právě lidé s výučním listem, kteří figurují častěji mezi nezaměstnanými než absolventi jiných středních škol a také často vykonávají úplně jiné profese, než na jaké se připravovali. Střední odborná učiliště by proto měla do budoucna počítat s tím, že se jejich kapacita a počet bude dále snižovat.

Udrží se jen ty školy, které budou poskytovat kvalitní vzdělání v oboru, jenž má uplatnění na trhu práce. K tomu by měly přispět i nově koncipované závěrečné zkoušky pro obory s výučním listem. Připravují se v rámci projektu Kvalita I, na jehož financování se podílí Evropský sociální fond. Jednotná zadání vznikají pro každý obor zvlášť a podílejí se na nich pedagogové, pracovníci Národního ústavu odborného vzdělávání i zaměstnavatelé. V roce 2008 bude příprava ukončena, následovat by mělo zavedení nových zkoušek do všech škol.

Pod vlivem podnikové sféry by se obsah zkoušek měl víc než dosud přiblížit potřebám praxe. Těžiště závěrečných zkoušek bude proto v praktické části, v níž má žák řešit úkoly podobné reálné pracovní situaci.

Ani další části zkoušky by se neměly (jak tomu často bylo doposud) zakládat na vědomostech encyklopedického charakteru nebo dílčích teoretických znalostech, které nemají souvislost s praxí. Po zavedení jednotného zadání by se také nemělo stát, aby absolvent neuměl základní věci ze svého oboru, které jsou bezpodmínečně nutné pro kvalifikovaný výkon povolání. Absolventi by pak měli mít větší šanci na dobré uplatnění na trhu práce.

Autorka působí v NÚOV