Plánujete si koupit fotoaparát či videokameru na dovolenou a váháte, zda ještě počkat na lepší cenu? Nemá to valný smysl, raději jděte rovnou do obchodu. Jinak se k nákupu neodhodláte nejspíš nikdy.
Veškerá spotřební elektronika totiž nejen stále zlevňuje, ale také se rychle vyvíjí. To, co bylo loni špičkové, už je letos téměř zastaralé. A navíc stále roste konkurence.
"Ta přiostřuje jak na trhu kamenných obchodů, tak i díky sílící pozici internetového prodeje," říká ředitel Electroworldu Jiří Řízek.
Vývoj situace je dobře popsatelný na růstu nejsilnějšího internetového prodejce, společnosti Internet Mall. Ten na trh vstoupil v roce 2000 - nejdříve prodával jen bílou domácí techniku, postupem času ale přidal i jiné výrobky, včetně elektroniky, která je jedním z tahounů všech prodejů. Hodně se prodávají například MP3 či DVD přehrávače, ale také digitální fotoaparáty, mobilní telefony či notebooky.
Firma loni prodala zboží za více než miliardu korun, což je zhruba dvanáctkrát více než za první rok působení na trhu. Daří se však i ostatním prodejcům. Mezi jejich hlavní nástroje v boji o zákazníka patří ceny.
Ty neustále klesají. Díky tomu se mnohé dříve nedosažitelné výrobky stávají zbožím běžným už téměř pro každého. Například za DVD přehrávač každý Čech podle analytické společnosti GfK Praha loni v průměru utratil 3622 korun. Před pěti lety to bylo zhruba čtyřikrát více.
Tehdejší přístroje přitom byly mnohem jednodušší.
Stejným vývojem prošly i mnohé další výrobky. Pokles cen se navíc zrychlil - za poslední roky byl skutečně velmi výrazný. Může za to také digitalizace, která se dotýká téměř veškeré elektroniky.
"Padesátiprocentní cenový pokles trval u technologií vnímaných nyní jako "starší" čtyři roky. Vlivem digitálních technologií se tento proces zkrátil na jeden až dva roky," říká Robert Stránský ze společnosti GfK, která se zabývá průzkumem trhu.
V poslední době výrazně zlevnily moderní ploché televizory. Například plazmové televize vstupovaly na trh před pár lety s cenovkami přesahujícími sto tisíc korun. A modely za několik set tisíc přitom nebyly výjimkou. Lidé je ale většinou jen okukovali.
"Zákazník dnes za levnější model ploché televize zaplatí kolem pětatřiceti tisíc. Lidé stále častěji nahrazují klasické obrazovky plazmovými nebo LCD televizory," říká Pavel Sláma, ředitel společnosti Datart, jež patří mezi největší tuzemské prodejce elektroniky.
Prodává se více kusů v kratším čase
Česko v tomto trendu dohání rozvinutější státy. Například v Německu se už totiž v obchodech s elektronikou klasické televize CRT téměř neobjevují. "V západní Evropě tvoří většinu prodaných přístrojů ploché LCD či plazmové televizory nebo projektory," tvrdí Robert Stránský.
Podle odhadů expertů z konce minulého roku sice klasické obrazovky CRT tvořily v Česku 73 procent objemu prodeje, na tržbách se ale podílely méně než polovinou. S rostoucím odbytem plochých obrazovek se snižují výrobní náklady, což se projevuje dalším poklesem prodejní ceny.
U nových technologií je také pokles cen mnohem rychlejší než u těch starších. Ještě v roce 2003 stála podle GfK LCD televize v průměru přes 66 tisíc korun. Loni už méně než 30 tisíc. Ceny klasických televizí CRT přitom klesly jen o třetinu, z průměrných 9900 na 6700 korun.
"Důvody poklesu cen jsou dva," říká šéf Electroworldu Jiří Řízek. "Prvním je výrazně silnější konkurenční prostředí. Druhým rychlejší nástup nových technologií, zákazníci jsou ochotni rychleji nakupovat novinky, třeba televizory LCD, rekordéry DVD, přehrávače MP3. Prodává se více kusů v kratším čase."
Lidé jsou právě na cenu velmi citliví. Když spadne pod nějakou magickou hranici, začínají se o zboží zajímat mnohem více než dříve. "Výraznější nárůst prodejů se projevil například u LCD televizorů, když jejich cena zhruba před rokem poprvé klesla pod 40 tisíc," říká Pavel Sláma z Datartu.
Jiří Řízek z Electroworldu vyjmenovává několik cenových zlomů: "U plazmových televizí došlo ke skokovému zvýšení prodeje nejprve při poklesu ceny pod 100 tisíc korun. Masový prodej nastal při ceně pod 50 tisíc." Uvádí také, že pro větší rozšíření rekordérů DVD bylo klíčové dostat jejich cenu pod 10 tisíc korun.
Češi si oblíbili digitiální fotoaparáty
Mezi zboží, které velmi rychle morálně zastarává, patří i fotoaparáty. Několikrát ročně se objeví nové, výkonnější přístroje, které srazí cenu těch starších. Podle analytické společnosti IDC například během roku 2004 dominovaly trhu tří- a čtyřmegapixelové přístroje.
V roce 2005 se situace změnila a vedoucí pozici zaujaly čtyř- a pětimegapixelové fotoaparáty, jejichž podíl dosáhl skoro dvou třetin celkového trhu v Česku. Prodej pětimegapixelových modelů vzrostl trojnásobně. Tento významný nárůst byl důsledkem téměř čtyřicetiprocentního poklesu cen oproti předchozímu roku.
Celkově si Češi digitální fotoaparáty velmi oblíbili. Loni se jich totiž prodalo o pětinu více než v roce 2004.
"Konkurence výrazně posílila," říká analytik Radovan Kautský. "Počet nabízených modelů na trhu se citelně zvýšil a zintenzívnil tak cenovou válku".
Fotoaparáty jsou příkladem toho, že zákazníci podléhají technologickým novinkám, ačkoliv je v podstatě nepotřebují. Například pro vytištění fotek o rozměru 10 x 15 centimetrů, které si pořizuje většina lidí, postačí dnes už vlastně zastaralé třímegapixelové modely.
Stále více lidí si ale své vzpomínky nezaznamenává jen na snímcích a k fotoaparátu si přikupují videokameru. Nebo si naopak pořídí jen lepší kameru, která se fotoaparátu rozměrově blíží a má v sobě zabudovanou paměťovou kartu určenou speciálně pro snímky.
Ceny digitálních videokamer také výrazně klesly. "V roce 2000 jsme prodávali kvalitnější mini DV kamery za čtyřicet tisíc korun, letos za šestnáct," říká Dorota Kajfoszova z největšího internetového obchodu Internet Mall.
Názorná ukázka: přehrávače hudby
Technologický pokrok je ještě více než u fotoaparátů znát u mnoha jiných výrobků. Ukázkou jsou třeba digitální přehrávače hudby. Ty se v tuzemsku začaly prodávat zhruba před šesti lety. "V roce 2000 se v Česku prodalo pouze několik stovek přehrávačů MP3 za průměrnou cenu okolo šesti tisíc korun, většinou s velmi malou kapacitou paměti 32 MB. Začátkem letošního roku byla průměrná cena okolo 2200 korun a nejvíc se prodává přehrávačů s pamětí 256 MB," říká Robert Stránský z G&K. A v posledních měsících ceny spadly ještě níže. Například Electroworld má v aktuální nabídce přehrávač s kapacitou 512 MB za méně než jeden tisíc korun.
Zlevňování nekončí
Ceny elektroniky budou podle prodejců klesat i nadále. Podle odborníků už ale přece jen pomaleji. Další vývoj se bude lišit podle kategorií. "Třeba u fotoaparátů budou ceny digitálních kompaktů lehce klesající, ale oproti loňsku už nebudou padat tak strmě," říká Dorota Kajfoszova. "Rychlejší pokles lze očekávat u takzvaných amatérských zrcadlovek, které mají v budoucnu začít ukrajovat z podílu prodeje kompaktních přístrojů."
Záleží i na vývoji cen jednotlivých komponentů. Třeba u MP3 přehrávačů dojde podle odborníků zejména k poklesu cen přístrojů s flashovou pamětí - a to právě kvůli jejímu zlevňování.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist