Televizory: nejvíc zlevnily plazmové přístroje
I prodejci elektroniky využívají Baťovské devítkové ceny. Zákazníky to naláká ke koupi, zejména ve spojení s prolomením určité cenové hranice, která dobře dokumentuje technologický vývoj.
"V roce 2002 jsme měli agresívní letákovou kampaň. Za 9990 korun jsme nabízeli televizor s vypouklou sedmdesáticentimetrovou obrazovkou, stereozvukem a základní výbavou," říká šéf Electroworldu Jiří Řízek. "Letos za stejnou cenu prodáváme značkovou televizi se stohertzovou technologií, prostorovým zvukem a se zcela plochou obrazovkou, jejíž úhlopříčka má dvaasedmdesát centimetrů."
Klasické CRT televize dnes již často slouží jen jako druhý či třetí domácí přístroj, anebo si je lidé odvážejí na chatu. Z toho se radují obchodníci. "Už není výjimkou, když v jedné domácnosti najdete několik televizí nebo digitálních fotoaparátů," říká ředitel Datartu Pavel Sláma.
Čím dál větší obliba nových technologií snižuje ceny těch starších. Ceny klasických a širokoúhlých televizorů jsou tlačeny dolů kvůli atraktivitě a stálému poklesu cen LCD a plazem. Díky tomu je také lidé více kupují. Přesná čísla prodejů výrobci mnohdy nechtějí prozradit. Ale například Panasonic Czech Republic uvádí, že na celkovém finančním objemu prodeje jeho televizorů se už téměř ze tří čtvrtin podílejí ploché plazmové a LCD televize. Je to stejný trend jako v západní Evropě.
Zvýšené poptávce po plochých panelech odpovídá i výrobní program v přestavěné plzeňské továrně Panasoniku. Tam se teď montují pouze plazmové a LCD televizory v několikatisícových sériích denně.
Ceny plazmových přístrojů spadly nejvýrazněji. "V roce 2002 byla cena monitoru s úhlopříčkou sto šest centimetrů, k němuž bylo nutno dokoupit televizní tuner a stojan, čtvrt miliónu korun. Letos se značkové dobře vybavené přístroje běžně prodávají i pod hranicí 40 tisíc korun," říká Jiří Řízek. Podle analytické společnosti GfK Češi v průměru utratí za plazmovou televizi zhruba 53 tisíc korun, o 14 tisíc více za LCD televizi. (mič)

DVD rekordéry: běžné spotřební zboží
Stále více lidí si už nenahrává filmy z televize na video, ale na DVD rekordéry. Jejich ceny se dostaly na několik tisíc korun. Přitom ještě v roce 2002 byla průměrná cena obyčejného DVD přehrávače, který nahrávat neuměl, přes 15 tisíc.
Nyní se DVD přehrávač dá koupit i za méně než tisíc korun. Neprodávají se jen ve specializovaných obchodech s elektronikou, ale leží vedle sušenek a drogerie téměř v každém hypermarketu. Lidé si je kupují jako běžné spotřební zboží. Na trhu se vedle toho daří také dobře vybaveným přístrojům. "Letos se dá pořídit za cenu pod šest tisíc korun mnoho značkových DVD rekordérů se střední výbavou a vstupem pro kameru. Přitom ještě v roce 2003 stály okolo třiceti tisíc," tvrdí Jiří Řízek.
Po každém poklesu ceny dochází k nárůstu poptávky. "Zlevňování je většinou pozvolné a stále se opakující. Jediný pozorovatelný jev z poslední doby je, že ke změnám cen dochází častěji než dříve," říká Dorota Kajfoszova z internetového obchodu Internet Mall. "Zákazníci vědí, že se časem zboží zlevňuje a po roce dochází k výprodejům starých modelových řad. V tu chvíli zaznamenáváme větší zájem o jakékoliv zboží, které je "zajímavé", to znamená výrobky, o které byl zájem v průběhu celého roku."
V souvislosti s vývojem přehrávačů se mění i trh nosičů. Prodává se stále více DVD, která umožňují nejen lepší obraz a zvuk, ale také například volbu titulků a často mají mnoho bonusů. Například informace o natáčení filmu nebo něco navíc o hlavních hrdinech.
Ve světě se už také objevují nové formy dnešních DVD nosičů, které pojmou několikanásobně více dat. (mič)

Videorekordéry: bez budoucnosti
Klasický videorekordér je už sice zastaralý, přesto se stále ještě prodává. Alespoň v Česku. V zahraničí má pozici o poznání horší, například britský řetězec Dixons loni oznámil, že video prodávat nebude. Zákazníci jich kupují stále méně a obchodníci na nich nevydělají. Prodejní cena se totiž téměř rovná nákladům na jejich výrobu a distribuci.
Nejobyčejnější neznačkové modely je možné sehnat i za tisíc korun. Ještě v roce 2002 byla přitom akční cena videorekordéru 5990 korun. Dnes je srovnatelný model za necelé dva tisíce.
Češi videa kupují, protože je používají pro přehrávání svých starých videokazet. Mnozí jich mají velkou sbírku - nejen s filmy, ale i s rodinnými nahrávkami. Chtějí, aby si je mohli přehrávat i v budoucnu, a tak třeba kupují levný videopřehrávač i "do zásoby". Někteří volí kombinovaný přístroj, který umí přehrávat jak DVD, tak kazety VHS. Také je možné si přenést starý záznam z pásky do digitální podoby a pak ho nahrát na DVD. Jenže aby bylo převedení kvalitní, musí se použít dražší technika.
Video však nečeká dlouhá budoucnost. Lze předpokládat, že jej během pár let postihne stejný osud, jako kazetový walkman.
Ten už v prodejnách neláká téměř nikoho. Loni měl například Electroworld ve své akční nabídce walkman za méně než třicet korun. I tak ale lidé dávají přednost přenosným CD přehrávačům a stále častěji digitálním MP3 přehrávačům. Tyto malé krabičky dokáží pojmout několikanásobně více hudby než CD. Jejich ceny přitom rychle klesají. (mič)

060525_hx_03.gif