Bohatý britský trh zatím české firmy příliš netáhne. Bojí se vysokých nákladů a nemají značku, za niž Britové rádi zaplatí. "Jestliže se našim firmám nepodaří zavést své výrobky jako značkové, nemají mnoho šancí své pozice na trhu posílit," říká Michal Minčev, šéf londýnské pobočky agentury CzechTrade.
HN: O Británii se mluví jako o zemi, v níž mají české firmy značný potenciál. Skutečnost tomu ale příliš neodpovídá. Proč?
Potenciál na britském trhu skutečně je. Ale náklady, které firma musí vynaložit k tomu, aby ho opravdu při plně využila, nejsou malé. Mezi takové náklady patří vysoké mzdy či ceny realit, ale i marketingové náklady spojené se zavedením značky.
HN: Co by tedy mělo české investory na "ostrovy" přilákat?
Pro to jsou dva hlavní důvody - zdravý makroekonomický rámec a příznivé mikroekonomické klima. Obojí vytváří podmínky ke spolupráci např. v oblastech souvisejících s uspokojováním zákaznických potřeb. Britská ekonomika dlouhodobě roste, i když průmysl se potýká s vysokými výrobními náklady. Proto místní firmy přenášejí výrobu do zahraničí nebo mají dodavatele formou outsourcingu.
HN: Jak se tady projevuje známý britský konservatismus?
Spolupráce s Brity bývá korektní. Její navázání je během na dlouhou trať a projevuje se zde příslovečný konservatismus. Když firmy bez problémů zvládnou první dodávky, se ale taková spolupráce mění v partnerství.
HN: V čem je britský trh výjimečný?
Hlavně v ochotě Britů utrácet za značkové zboží. Pro početnou skupinu spotřebitelů není klíčovým kritériem cena, ale kvalita, design a prestiž značky.
HN: Které české značky Britové respektují?
Zajímavým příkladem je příběh automobilky Škoda, které se během několika posledních let podařilo pozitivně zvrátit svou image na britském trhu.
HN: Jak pak běžný Brit české firmy vnímá?
České firmy nejsou bohužel v Británii vnímány jako značkové. České výrobky se berou spíš jako komodita a tomu odpovídá i tlak na nízkou cenu. Současný stav tedy představuje pro české firmy příležitost. Jestliže se firmám nepodaří v budoucnu zavést své výrobky jako značkové, nemají podle mě v dlouhodobém výhledu příliš šancí své pozice na zdejším trhu posílit.
Požadavky na založení firmy v Británii:
Britský trh je v oblasti přijímání zahraničních investic velice liberální a neklade zakládání firem zbytečné administrativní překážky.
Obchodní rejstřík firem v Anglii, Skotsku a Walesu vede Companies House - vládní agentura britského ministerstva průmyslu a obchodu.
Firmy jsou ze zákona povinny předkládat údaje o účetnictví a výkazy ročního obratu. Kanceláře Companies House jsou v Londýně, Cardiffu a Edinburghu.
Firmy musí vyplnit formulář 10: jméno a adresu firmy, jména ředitelů a jednatelů firmy, včetně dat narození, přehledu zaměstnání a řídicích funkcí za posledních 5 let; formulář 12: prohlášení o dodržování zákonem určených požadavků vztahující se k registraci firmy, podepsané právníkem nebo ředitelem společnosti;
dále tzv. "Memorandum of Association" - obsahuje jméno a adresu firmy, popis činnosti; tzv. "Articles of Association" - stanovy firmy, tj. interní pravidla pro její chod a fungování.
Firma je zaregistrována po obdržení "Certificate of Incorporation" (doklad o registraci). Lhůta: asi 5 dnů. Registrační poplatek: 20 GBP.
Zdroj: www.czechtrade.cz, www.euroinfocentrum.cz, www.mzv.cz
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist