Řada z nás si tím prošla. Několik let studujete na vysoké škole a po jejím dokončení vstoupíte na pracovní trh. Po chvilce hledání se konečně rozhodnete pro některou firmu, podepíšete pracovní smlouvu a ... v podstatě začínáte celý proces učení se znova. Ani specializace v konkrétní oblasti vám totiž nezaručí, že jste připraven zvládat běžné problémy podniku.

Na druhé straně stojí manažeři lidských zdrojů, jejichž úkolem je najít vhodné zaměstnance, kteří jsou schopni se rychle adaptovat v novém zaměstnání. Firma dále musí počítat s vyššími investicemi na zaučení příchozích absolventů.

Proč tedy neskloubit tyto dvě zdánlivě neodstranitelné překážky a nepokusit se najít společné řešení? Již několik let se o něco podobného snažíme v Brně a v Praze, kde úzce spolupracujeme s technickými univerzitami. Například v Brně dochází k pravidelným setkáním studentů s našimi odborníky. VUT Brno nabídla studentům řadu nových kursů, které jsou vedeny našimi pracovníky a které reflektují současnou potřebu trhu a nové směry ve vývoji.

Smyslem spolupráce však není získat do řad společnosti absolventy, jejichž vzdělání bylo šité přesně na míru konkrétním, a později možná i neaktuálním požadavkům. Trh se neustále vyvíjí, a tak i absolvent musí mít schopnost pružně reagovat na změny v oboru a na potřeby zaměstnavatele.

Avšak pokud již během studia získá maximální možné vzdělání a povědomí o dané problematice, má tím velkou výhodu nad ostatními čerstvě vystudovanými žadateli o práci. Velkým plusem těchto kursů je i větší interaktivnost. Studenti se učí pracovat samostatně i v týmu, zároveň se učí prezentovat výsledky a obhájit svá stanoviska.

Jak důležité je umět svou práci patřičně prezentovat, jsme byli svědky na pražském ČVUT, kde studenti obhajovali projekty v rámci soutěže "IBM Students Research Projects". Vedle tradičně vysoké odborné úrovně projektů v oblasti rozpoznávání hlasu studenti během jednoho ročníku výrazně zapracovali i na formě jejího podání.

Budoucnost bude přát připraveným a připravenost podle všeho nyní znamená komplexnost. Odbornost se dá prohlubovat postupně. Proto chci vyzvat studenty, aby využívali příležitostí kontaktu s praxí, a získali tak zkušenosti pro jednodušší a rychlejší přechod do praxe.

Autor je generálním ředitelem českého zastoupení IBM