I když stále víc lidí využívá pro komunikaci s bankou internet nebo telefon, banky stále rozšiřují svou pobočkovou síť. Podle průzkumu HN mezi jednotlivými ústavy by letos mělo přibýt 90 nových poboček. Banky potvrzují, že na pobočkách prodají víc půjček a služeb, než když je nabízejí na webových stránkách. "Rozšiřování pobočkové sítě je proto důležité," říká Oldřich Kračmer z Volksbank.
Nejvíce míst, pětadvacet, přibude do sítě Komerční banky. O desítku nových poboček se rozšíří počet obchodních míst ČSOB, GE Money Bank, eBanky. Také Poštovní spořitelna ze skupiny ČSOB plánuje do konce roku zahájit provoz sedmi nových klientských center a jejich současný počet tak zvýšit na dvaadvacet.
Jediná Česká spořitelna považuje současný stav za dostatečný. Má nyní přes 600 poboček a výrazné zvyšování či snižování jejich banka nepřipravuje.
Pobočky posiluji i nejmenší banky - dvě už letos otevřela banka Bawag, Volksbank chystá ještě čtyři další. Oberbank plánuje téměř zdvojnásobení na patnáct. Jde o další v Praze, Brně a Plzni a nově i Hradci Králové a Ostravě. "Čekáme tam expanzi podniků a tím i větší poptávku klientů o služby," říká generální ředitel rakouské Oberbank Franz Gasselsberger. Právě nové pobočky skýtají podle něj potenciál pro přetažení zákazníků od větších ústavů: "Lidé si stěžují stále na pomalou obsluhu. A mají pravdu, v Česku připadá na pobočku v průměru pět tisíc klientů, což je několikanásobně víc než v západní Evropě." Podle analýzy této banky v Rakousku obsluhuje jedna pobočka 1570 lidí a v Německu 2170.
Nově otevírané pobočky jsou ale jiné než před lety. "Nastává odklon od velkých institucí v centru, trendem je mít menší banku na dosah ruky," říká Kateřina Bednářová z ČSOB. S novými pobočkami banky míří do obchodních center nebo na sídliště. Například GE Money Bank brzy otevře další místo v obchodním středisku Ládví v Praze 8. Některé banky jako Poštovní spořitelna či Komerční banka zřizují část poboček bez pokladních služeb. "Je to z bezpečnostních důvodů a kvůli úspoře nákladů na ochranu pobočky," říká Martin Orság z Poštovní spořitelny.
Banky teď celosvětově kladou větší důraz na pobočky. Podle nedávné studie KPMG pobočky zažívají nový rozkvět, jejich sítě se modernizují a v mnoha zemích se výrazně prodlužuje otevírací doba. Poradenství se poskytuje i ve večerních hodinách a o víkendech. V Česku banky ještě nedáno otevírací hodiny krátily a zatím jen vybrané filiálky některých bank jsou v obchodních centrech dostupné i o víkendu. Například největší tuzemská banka ČSOB však takovou službu nemá.

Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist