Bude muset ministr šlapat 80 kilometrů?
Od dnešního dne začínáme uveřejňovat seriál Ad acta, v němž se budeme vracet k nevyřešeným a polozapomenutým kauzám.
Dosluhující ministr dopravy Milan Šimonovský se před dvěma lety vsadil, že pokud nebude dálnice D47 otevřena do konce roku 2008, sám ji celou projde pěšky. V poločase stavby osmdesátikilometrové autostrády, která povede z Lipníku nad Bečvou kolem Ostravy na hranici s Polskem, je výsledek sázky nejistý.
"Jsem přesvědčen, že se to stihne v termínu," říká sebevědomě Šimonovský, ale vzápětí připouští: "Klíčová část bude včas, rizikových je jen šest kilometrů na hranici s Polskem."
Přesto ale vychází srovnání současného projektu s předchozím modelem, který prosazovala vláda Miloše Zemana, lépe: zatímco "Zemanova" dálnice D47, kterou měla stavět izraelská firma, by stála minimálně 125 miliard korun, dnešní stavba počítá pouze s pětapadesáti miliardami.
Dálnice pomáhá rozvoji
Politici slibují Ostravsku autostrádu, která má jejich město napojit na dálniční síť, už od roku 1996. Poprvé slavnostně poklepal na základní kámen dálnice Miloš Zeman v roce 1999.
Další tři roky se nic nedělo. Znovu stavbu Zeman slavnostně otvíral před volbami v roce 2002. A bez výběrového řízení ji jeho vláda zadala izraelské firmě Housing & Construction.
Výstavba i s následnou třicetiletou údržbou měla vyjít na 125 miliard a stát ji měl splácet po dokončení. Nastupující kabinet Vladimíra Špidly kontrakt záhy zrušil, zdál se mu totiž podezřele nevýhodný.
Stát nicméně musel Izraelcům zaplatit pokutu ve výši 620 miliónů korun. Špidlova vláda slíbila, že dálnici postaví sama za méně než polovinu této částky. A Šimonovský k tomu přidal svůj slib o dokončení do roku 2008.
Kromě šestikilometrového úseku mezi Bohumínem a hranicí s Polskem panuje na celé trase dálnice D47 od Lipníku až po Bohumín čilý stavební ruch. "Co všechno se děje, nejzřetelněji zaznamenáte z leteckých záběrů. Vidíte hotové přeložky inženýrských sítí a místních komunikací i místa se sejmutou ornicí," popsal při posledním revizním dnu Tomáš Mráček, vedoucí oddělení kontroly výstavby D47.
Koho vybral Vybíral
Původní projekt, podle něhož by D47 stavili Izraelci, Financial Times označily za "příklad východoevropské korupce".
Po odchodu Zemana začala pozadí zakázky zkoumat sněmovní vyšetřovací komise. Dospěla sice k závěru, že Zemanův kabinet uzavřel pro stát jednoznačně nevýhodnou smlouvu, korupci poslanci neprokázali. Stejně dopadlo i policejní vyšetřování.
V minulých týdnech se okolnosti podivné zakázky znovu připomněly. Může za to lobbista František Vybíral, ústřední postava korupční aféry kolem Biolihu.
Byl to právě on, kdo se v době kontraktu s Izraelci podezřele často objevoval na ministerstvu dopravy, tehdy ovládaném Jaromírem Schlingem z ČSSD.
A byl to opět Vybíral, kdo usedl do křesla tajemníka Řídícího výboru pro výstavbu dálnice D47. "Byl nominován přímo firmou Housing and Construction," uvedla nedávno mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Podle neoficiální informací se detektivové, kteří vyšetřují kauzu Biolíh, nově začali zajímat i o Vybíralovy dřívější aktivity.
"Pokud policie vyšetřuje jeho osobu, není možné se nedotknout i jeho role v projektu D47," myslí si i Šimonovský.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist