Víme, že na elektromobilech se nyní nevydělává, prohlásil na konci podzimu 2017 před zaměstnanci mladoboleslavské Škodovky finanční šéf koncernu Volkswagen Frank Witter. Manažer, který předsedal i dozorčí radě Škody Auto, varoval, že sílící požadavky na redukci CO2 a rozvoj elektromobility si vynutí vysoké a náročné investice bez jistých zisků.
Současně ale neviděl jinou cestu. Diesely, kdysi velmi silná konkurenční výhoda koncernu, poškodila aféra s falšováním emisí, která VW stála 25 miliard eur, a jejich podíl tak mohl jen klesat. Naději na zisk však tehdy ještě VW i Škoda viděly v Číně.
S odstupem sedmi let je situace VW podstatně horší. A evropský autoprůmysl jako celek na tom není lépe. Zpřísněné požadavky na emisi CO2 nemohou auta na spalovací motory splnit a elektromobilů, které by průměr „naředily“, se neprodá dost. Zákazníci kvůli lpění na starých zvyklostech i ceně nových elektromobilů jednoduše stále preferují auta se spalovacím motorem. V takové situaci je změkčení požadavků schválené Evropskou komisí, europoslanci a toto úterý i Radou EU logickým krokem. „Brusel“ tak zčásti vyslyšel dlouholeté volání autoprůmyslu, aby tlak na limity odrážel realitu.
Co se dočtete dál
- Jak roste trh, jehož lídr zkolaboval.
- Odkud čekat hrozbu pro evropské automobilky.
- Co Evropanům zbylo v Číně.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.