Italského výrobce silničních vozidel a vojenské techniky Iveco čekají velké změny. Skupina se rozdělí a civilní výrobu převezme indická automobilka Tata Motors. Iveco o tom informovalo v tiskovém prohlášení. Společnost doteď patřila do majetku italské rodiny Agnelli, která ji ovládala prostřednictvím svého holdingu Exor. Změna se týká i českého závodu Iveca ve Vysokém Mýtě, který vyrábí hlavně autobusy.
Zbrojní výroba nově přejde pod italský polostátní koncern Leonardo, prodejní cena je 1,7 miliardy eur (42,5 miliardy korun). Hlavním zbrojním programem Iveca jsou lehké obrněnce LMV, které využívá i česká armáda, hlavně její 7. mechanizovaná brigáda. Česká armáda má těchto obrněnců zřejmě okolo dvou set a nakupuje další. Staví se ale licenčně v Česku.
Zbrojní divize Iveca má výrobní závody také v Německu, Rumunsku a Brazílii a celkem přes 2000 zaměstnanců. Očekává se, že její prodej bude dokončen v prvním čtvrtletí příštího roku, pokud ho schválí regulační orgány.
Za pár let budou Evropané dávat na zbrojení o polovinu víc. Obranný průmysl čekají fantastické příležitosti, říká exnáměstek šéfa NATO
Prodej obranné divize otevřel cestu pro prodej zbytku podniku – výroby komerčních nákladních aut – indické společnosti Tata Motors. Cena je zhruba 3,8 miliardy eur (asi 97 miliard korun). Akcie Iveca by po prodeji měly zmizet i z burzy.
Exor má ve firmě 43,1 procenta hlasovacích práv, což ale na faktickou kontrolu stačí. Firma vlastní sama část svých akcií.
Tata si převzetím zajistí pozici na evropském trhu užitkových vozů, na kterém nyní prakticky vůbec není. Získá také designové a technologické kapacity a zaběhnutou výrobu elektrobusů. Tata nyní v Evropě působí v odvětví osobních aut, když v roce 2008 koupila britskou firmu Jaguar Land Rover.
Iveco má zhruba 36 tisíc zaměstnanců, hlavně v Evropě. Výrobní závody má také ve Francii, Německu, Británii, Číně a Latinské Americe.
Loni tržby celé skupiny Iveco činily 15,3 miliardy eur. I letos je v zisku, tržby jí ale meziročně klesají a stejně tak i marže, která se teď pohybuje lehce nad pěti procenty. Obranná divize měla na celkových tržbách podíl méně než deset procent.
Autobusy z Vysokého Mýta
Součástí skupiny Iveco Group je také firma Iveco Czech Republic, dříve Karosa, která ve Vysokém Mýtě vyrábí autobusy. I s pobočkou na Slovensku má přes 3600 zaměstnanců a dalších asi 800 lidí dodávají pracovní agentury.
Loni v Česku Iveco vyrobilo 4644 autobusů, z toho jen asi desetina jde na český trh. Tržby byly kolem 31 miliard korun, zisk asi 2,4 miliardy.
Pro výrobu autobusů v Česku je vysokomýtské Iveco klíčové: za první pololetí se tam vyrobilo 2616 autobusů a dalších 29 odjelo na dokončení do závodu v italské Foggii. Konkurenční SOR vyrobil za první pololetí jen 130 vozů, meziročně o třetinu míň.
Iveco je nejmenší z předních evropských výrobců nákladních automobilů, kterému vévodí Volvo, Daimler a Traton. Firma byla často považována za potenciálního kandidáta na fúzi, její přítomnost v oblasti obrany však transakci ztěžovala.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist