Lze rozhýbat úvěrování firem?
Stále kolem sebe slyšíme, že malé firmy jsou dnes nejstrategičtějším segmentem pro budoucí růst ekonomiky. Čísla to jen potvrzují. Aktivních malých podniků bylo u nás loni necelý čtyři sta tisíc. Když jsou tedy tak důležité, proč nedostávají malé firmy od bank takový servis jako střední a velké podniky?
Odpověď je možná celkem jednoduchá: banky se ještě donedávna soustředily především na okamžitou maximalizaci svých výnosů, a proto se raději věnovaly větším firmám, kde byl "jistý" výnos zaručen.
Firmy s obratem od jednotek miliónů až po asi 25 miliónů ročně, které zaměstnávají jednotky nebo maximálně několik desítek zaměstnanců, nebyly a mnohdy ani nejsou pro bankovní domy atraktivní.
Dostupnost úvěrů pro SME
Přitom právě bankovní úvěry mohou řešit jeden z největších problémů malých podniků, kterým je obtížný přístup k provoznímu kapitálu a potíže při financování jejich běžné činnosti. Podle naší zkušenosti mají malé firmy k dostupnosti různých úvěrových produktů stále velké výhrady. Protože jsou tyto firmy často řízeny jedním člověkem, problém navíc představuje i vysoké časové a administrativní přetížení.
Naštěstí se čím dál více bankovních služeb dá poskytnout na dálku, bez osobního kontaktu, bez zbytečného papírování, tedy s menšími náklady. Díky dnešní nabídce různých forem přímého (resp. elektronického) bankovnictví je možné spousty potřebných firemních bankovních služeb uspokojivě nabídnout i menším či malým firmám.
Výhody přímých kanálů
Právě možnosti přímého bankovnictví budou v oblasti úvěrování firem v krátké době znamenat pro firmy nejhmatatelnější změnu v přístupu bank k malým firmám. Firma, která u své banky používá pravidelně svůj účet pro své podnikání, by měla automaticky po krátké době dostat od této banky nabídku například běžného kontokorentního úvěru nebo střednědobého spláceného úvěru.
Každá banka by měla být schopna a ochotna automaticky nabídnout malé firmě tyto základní typy úvěrů. Dnes již některé banky dokáží klientovi nejen úvěr na dálku nabídnout, ale umějí s ním běžně takto podepsat i smlouvu a klient tak může úvěr čerpat i bez jediné návštěvy pobočky nebo jediného telefonátu. Takový servis by měl být na bankovním trhu samozřejmostí bez toho, aby se malá firma musela úvěrů doprošovat.
Autor je výkonný ředitel oblasti Marketing a Produkty eBanky
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



