Nepotopte obchod špatnou dopravou


Při námořní přepravě sice obdobně jako u ostaních druhů dopravy platí, že práva a odpovědnost dopravců jsou přesně zakotveny v mezinárodních úmluvách, ale problém nastává, jakmile je chcete převést do praxe.
Díky tomu, že neexistuje celosvětově platná dohoda můžete se dočkat nemilého překvapení například v podobě reklamačních lhůt, jejichž délka se pohybuje od několika týdnů do 3 dnů. Záleží proto na tom, kdo je vaším přepravcem a pod jakou vlajkou pluje loď s nákladem. Jaké informace je proto nutné znát, než odešlěte zásilku?

Právo v námořní přepravě

V oblasti námořní přepravy je situace z pohledu práv a také limitů plnění při vzniku škod značně komplikovaná. V současné době existuje několik mezinárodních konvencí, kterými se řídí jednotlivé státy světa, podle toho, kterou z konvencí ratifikovaly. Jsou to hlavně o Haagsko-visbycká pravidla, Hamburská pravidla anebo podmínky COGSA, tj. zákon USA, kterým se řídí přepravy do a z Spojených států.
Každé z těchto pravidel má rozdílné limity odpovědnosti dopravce, přesně je však uvedena na rubu náložného listu (konosamentu) a je určena vlajkou lodi, respektive státní příslušností námořního dopravce podle toho, k jaké mezinárodní úmluvě přistoupil stát, pod jehož vlajkou loď pluje, ale i místem, kde byl dokument vystaven.

Povinnosti našich dopravců

Česká republika je vázána již zmiňovanými Hamburskými pravidly zveřejněnými pod č. 193/1996 Sb. Ustanovení těchto pravidel jsou závazná, pokud konosament nebo jiný dokument o smlouvě v námořní dopravě byl vydán v naší republice.Hranice odpovědnosti námořního dopravce je v takovém případě omezena v případě ztráty, poškození či zničení zboží na částku 2,5 SDR (zvláštní práva čerpání) za kilogram váhy zboží nebo je omezena částkou 835 SDR za přepravní kontejner.
Při aktuálním kursu činí tato částka přibližně 85 korun na kilogram, resp. 28 tisíc korun za jednotku. Jestliže zákazníkovi vznikne škoda, za kterou dopravce odpovídá, obdrží z těchto limitovaných částek výši náhrady, která je v konkrétním případě vyšší.

Reklamaci jen na papíře

I námořní doprava má stanoveny lhůty k uplatnění reklamace ze strany zákazníka. V případě zjevného poškození zboží zákazník musí písemně nárokovat reklamaci vůči dopravci ihned v době převzetí zboží v přístavu vykládky nebo v místě určení. Pokud je zboží poškozeno nezjevně nebo při škodách na zásilce, je příjemce povinen uplatnit nárok podle Hamburských pravidel písemně nejpozději do 15 dnů ode dne převzetí zásilky. I tato lhůta není jednotná a v jednotlivých konvencích se liší (např. v Haagsko-visbyckých pravidlech činí maximálně 3 dny).

Termínovaná přeprava

Velkým problémem jsou v námořní přepravě termínované přepravy. Zákazníci sice mají často zájem o sjednání termínované přepravy, ale reálně to není možné, neboť rejdaři na takové požadavky nereflektují a zásadně je odmítají. Termínované dodání zásilek je v praxi u námořních přeprav vyloučeno. Je nutné s tím počítat a při sjednávání obchodů spojených s přepravou zásilek po moři dohodnout takové termíny dodání, aby bylo možné realizovat ochod bez zbytečných problémů.

Pozor na promlčení

Dalším problémem při dopravě lodí jsou promlčecí lhůty pro uplatnění nároků na náhradu škody v případě zničení, ztráty nebo poškození zboží. Veškeré tyto nároky se pokládají za promlčené, pokud nebyly uplatněny podáním žaloby u příslušného soudu ve lhůtě dvou let. Výjimku tvoří nároky ze škod vzniklých při mezinárodní námořní přepravě posuzovaných dle Haagsko-visbyckých pravidel, kdy činí lhůta k uplatnění takového nároku pouze jeden rok.

Pojištění většiny škod

Řešením většiny již zmíněných problémů je možnost sjednávání tzv. cargo (zbožového) pojištění přepravovaného zboží, kde v případě poškození, ztráty nebo zničení zboží v průběhu mezinárodních přeprav zásilek obdrží zákazník náhradu škody v plné výši dle skutečné škody bez ohledu na to, kdo je za škodu odpovědný a zda se na ni vztahují uvedené limity.
Autor je prokurista společnosti Schenker