Britské banky pod palbou kritiky
"Můj oblíbený obchod už má zavřeno, má milovaná restaurace už neexistuje a tam, kde kdysi byla pobočka mojí banky, dnes stojí nová vinárna," zlobí se v televizním spotu britské banky NatWest mladá a dynamická žena. Samozřejmě, že si něco takového nemůže nechat líbit. "Konto jsem okamžitě převedla k NatWest," dodává.
Najít zpět cestu k zákazníkům, to je dnes v britském bankovnictví trend. Zatímco v letech 1995 až 2002 v Británii byla zrušena téměř čtvrtina poboček, chtějí nyní banky být klientům opět blíže. S nejrůznějšími sliby je neláká jen NatWest, dceřiná společnost Royal Bank of Scotland.
Pobočky chce rozšířit také HBOS, jedna z velkých hypotečních a spotřebitelských bank v zemi. Ta v oblastech s vlastní filiálkou dosáhla zdvojnásobení počtu spořících účtů a chce proto za 100 miliónů liber postavit 50 nových poboček.
Podobné plány mají i Abbey National a třetí největší banka světa HSBC. Organizace na ochranu spotřebitelů se ale na tuto "náhlou" lásku ke klientům dívají se smíšenými pocity. Samotná existence filiálek totiž podle nich zákazníka neuspokojí. Již několik měsíců je s bankami ve sporu i dozorčí úřad bankovního sektoru, kterému jsou trnem v oku vysoké poplatky bank a špatné služby, což se odráží v nespokojenosti zákazníků.
Jen v loňském roce, kdy většina britských bank vykázala rekordní zisky, tak počet stížností spotřebitelů u výboru Banking Code Standards Board stoupl o 50 procent na 3500. Organizace má na starosti kontrolu nad dodržováním standardů kvality, které stanovili samotní zástupci bank.
"Vzhledem k tomu, že se na nás většina zákazníků obrací pouze v nejnutnějším případě, je jasné, že je to jen špička ledovce," říká se v nejnovější zprávě výboru.
Lidem vadí především vysoké úroky a vysoké penále. Kdo si například zažádá o kreditní kartu u Barclays Card, musí za nedoplatky zaplatit úroky ve výši 29 procent. Problematická je ale podle zákazníků také bezpečnost a spolehlivost bankovních služeb.
Situace zatím vyvrcholila tím, že na jaře vládní úřad Office for Fair Trading (OFT) banky a úvěrové společnosti vyzval, aby výrazně snížily penále za zpožděné platby u kreditních karet.
Dosavadní praxe, díky níž firmy ročně vykazovaly zisk ve výši 300 miliónů liber, podle něj nebyla "zákonná". Počátkem června nakonec banky uposlechly, u bankovních domů HSBC, Barclays či Lloyds TSB nyní zákazníci platí penále jen ve výši 12 liber, což je o osm liber méně.
"Nejde jen o kreditní karty, banky by se měly zamyslet i nad úrovní dalších služeb," varuje mluvčí OFT Lara Gormanová.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist