Pojišťovny se spojují proti špatným řidičům


Pojišťovny si vymění informace o řidičích, ti tak nebudou moci "utéct" před vyšším pojistným
Pojišťovny si od příštího roku došlápnou na desítky tisíc špatných řidičů. Ti se dnes vyhýbají placení vyššího povinného ručení tím, že po nehodě přecházejí k jiné pojišťovně, která o havárii nemá tušení.
Od ledna však začne postupně fungovat společný registr, ve kterém si budou pojišťovny vyměňovat informace. Pro špatné řidiče to znamená jistotu, že na pojistném zaplatí o stovky korun víc. Ti, kteří jezdí bez nehody, naopak budou moci měnit pojišťovny, aniž by přišli až o pětatřicetiprocentní bonus.
"Databáze by měla nabíhat do provozu během prvního pololetí roku 2007," říká ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
Pojišťovny o společný registr usilují již dlouho. "Turistika" řidičů, kteří tají nehody způsobené u jiné pojišťovny, jim totiž působí miliónové škody. "Zavedení registru špatných řidičů vítáme," potvrzuje mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.
Škodu z povinného ručení způsobí za rok zhruba každý desátý řidič. Česká pojišťovna odhaduje, že to mohou být desítky tisíc Čechů. Těm se tak pojištění jejich vozu od ledna prodraží.

Zdraží povinné ručení?

Zdražení však může postihnout i ostatní. Pojišťovny nyní vážně zvažují, že by od příštího roku zvýšily základní sazby pojištění. "Už dnes je zřejmé, že k určité korekci sazeb pojistného pravděpodobně bude muset dojít," potvrzuje Česká pojišťovna, u které je přihlášeno nejvíc tuzemských řidičů.
Důvodem jsou prý stále se zvyšující škody z havárií. "Stoupají jak ceny aut a jejich náhradních dílů, tak výše mezd, z nichž se potom vypočítává pojistné plnění za škody na zdraví," dodal Bálek.
Rostoucími náklady argumentují i ostatní pojišťovací ústavy.
"Inflace se zvyšuje o dvě až tři procenta ročně, vyšší jsou i ceny práce v servisech," říká mluvčí Kooperativy Marek Vích. Loni v prvním pololetí registrovaly pojišťovny celkové škody za šest a půl miliardy korun, za prvních šest měsíců letošního roku to je již přes sedm miliard.
Policie však tvrdí, že druhé pololetí by mělo být výrazně lepší. Vážných nehod prý výrazně ubylo od července, kdy začal platit přísný bodový systém. Podle pojišťoven je však realita jiná.

Škody prý neklesají

"V havarijním pojištění máme v červenci o pětinu škod víc než loni a u povinného ručení stejně jako loni, takže trend je stále negativní," tvrdí Vích, s tím, že lidé musí policii hlásit až škody od padesáti tisíc korun. Ty menší sdělují pouze pojišťovně, protože se bojí o body.
Letos v červenci zahynulo na silnicích nejméně lidí za posledních 36 let. Pojišťovny ale tvrdí, že náklady spojené s léčbou zraněných a úhradou škod jim neklesají.
Povinné ručení má u nás 5,4 miliónu aut. Platí se u devíti pojišťoven - některé z nich počítají sazby nejen podle obsahu motoru a způsobených nehod, ale třeba i podle věku nebo bydliště majitele vozu.