Sezónní výprodeje dostávají vážnou konkurenci. V Česku se stále více rozmáhají takzvané outlety, obchody se staršími kolekcemi, kde jsou slevy po celý rok.
Své sítě rozšiřují nejenom jednotlivé firmy, právě vznikají i tři nová obchodní centra s levným, ale neobnošeným textilem.
"Přichází doba, kdy v Česku, stejně jako v zahraničí, nastává rozmach outletů," potvrzuje Milivoj Žák, náměstek generálního ředitele firmy OP Prostějov, která už otevřela pět těchto prodejen.
Donedávna byl jediným outletovým centrem Freeport v Hatích. Dva kilometry od ruzyňského letiště byla nyní zahájena výstavba centra Outlet Airport Praha, které počítá zhruba se 160 značkovými obchody.
Na 66 kilometru dálnice z Prahy do Brna vyroste centrum Exit 66 a otevřeně se mluví také o přeměně pražské nákupní galerie Stodůlky na velké outletové středisko.
Lidé v těchto obchodních centrech najdou mimo jiné oblečení značek Replay, Calvin Klein, Puma či OP Prostějov, avšak o polovinu levněji než v běžných prodejnách. Nákupy mají jen malý háček - zakoupené zboží je většinou z loňských kolekcí nebo z přebytků a neprodaného zboží.
Podle průzkumu společností Incoma Research a GfK je však při nákupu sportovního zboží, obuvi a prádla pro téměř čtvrtinu respondentů důležitá cena.
"Do těchto center jezdí zákazníci hlavně za výhodnou koupí. U nás je nejnižší garantovaná sleva třicet procent, při výprodejích však nabízíme slevu až sedmdesát procent," potvrzuje Dita Staňková, manažerka společnosti Freeport Leisure Czech Republic. Ve Freeportu je nyní otevřeno 57 obchodů a kromě oblečení si tam mohou zákazníci levněji pořídit také vybavení do domácnosti značek Rosenthal, Preciosa či Thomas.
Stále více levných prodejen však provozují i samotné firmy. "Adidas už otevřel v Česku tři prodejny tohoto typu. O všechny mají zákazníci velký zájem," říká Radka Šabatková ze společnosti Adidas. Své "výprodeje" si pochvalují také firmy Steilmann a Replay.
Diesel, který své oblečení nabízí v tuzemsku už ve čtyřech obchodech "věčných slev" chce v příštím roce svou síť dokonce rozšiřovat. "Úspěch mají outlety zejména v oblastech, kde jdou lidé primárně za nižší cenou. Proto jednáme například o otevření nové prodejny v Teplicích," vysvětluje Martina Říčková z českého zastoupení společnosti Diesel.
S tím souhlasí i zástupci OP Prostějov. "Poté, co jsme takto přeměnili naši prodejnu v Karviné, zvedl se kusový prodej o čtyřicet procent," dodává Žák. Hlavní změna je v nižší ceně, ale také v tom, že různorodá nabídka nepokrývá celý velikostní sortiment.
Samotná myšlenka outletu pochází z Ameriky, kde se těmto obchodům daří velmi dobře. Podle časopisu Realit jsou tato nákupní střediska stále častější i v Evropě a jen v minulém roce jich bylo vybudováno dvanáct. Celkem mají evropští zákazníci k dispozici sto osmnáct center. Největší nárůst počtu zaznamenala Itálie, kde jich rychle přibylo hned osmnáct.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist