Úspěšní analytici se stávají příliš sebevědomými, a chybují
Na vrcholu rozmachu burz byli analytici jako Mary Meekerová z Morgan Stanley či Henry Blodget od Merrill Lynch nepopiratelně vládci finančních trhů - prostřednictvím svých doporučení na koupi akcií hýbali miliardami dolarů. Později ale vyšlo najevo, že často zdánlivě nezávislí analytici vědomě doporučovali nezdravé firmy, jen protože z toho jejich kolegové z investičního bankovnictví měli dobré obchody.
A aby toho nebylo dost, pokazily jejich image i studie ekonomů o tom, že jejich prognózy bývají příliš optimistické. Analytici podle nich systematicky přeceňovali vývoj obratu i zisku firem. Také nová studie dvou ekonomů z Hongkongu a New Yorku, zveřejněná časopisem Management Science, nehovoří příliš v jejich prospěch. Podle průzkumu, který se zabýval dopadem výkonů analytika v minulosti na jeho práci budoucí, se tak po nadprůměrně dobrých fázích začínají prognózy zhoršovat.
Základem studie je srovnání předpovědí amerických analytiků ohledně kvartálního obratu a zisku firem v letech 1980 až 1997 s výsledky skutečnými. Závěr byl jednoznačný. "Odchylky od průměrné prognózy a chyby analytiků pozitivně korelují s jejich minulým úspěchem," píší autoři Gilles Hilary a Lior Menzly. Neboli: ti experti, jejichž předpovědi byly po čtyři čtvrtletí lepší, než byl průměr, poté začínají nápadně často chybovat. Jejich průměrná kvóta chyb je o devět procent vyšší než průměr. Výsledek studie přitom platí jak pro zkušené analytiky, tak pro začátečníky, a to nezávisle na tom, zda pracují ve velké či malé bance.
A jak se dá tento fenomén vysvětlit? Závěr je jasný: analytici, jejichž předpovědi jsou jistou dobu velmi dobré, se postupně začínají považovat za do jisté míry "geniální". To vede k tomu, že veřejně přístupné informace často již neberou dostatečně v potaz a spoléhají se na vlastní intuici. Jejich prognózy se začínají odlišovat od ostatních, a začínají chybovat.
Psychologové tento fenomén označují za "nadměrné sebevědomí". Podle nich lidé začínají k přecenění sebe sama inklinovat především u obtížných úkolů a především tehdy, když jsou nějaký čas úspěšní. U složitých činností pak má člověk problém uchopit relevantní informace, racionálně je zanalyzovat a učinit střízlivé rozhodnutí. Exkluzívní informace jsou hodnoceny výše než ty, které jsou běžně dostupné, i když tyto často bývají spolehlivější.
Analytici proto podle Hilaryho a Menzlyho činí tuto chybu: když jsou nějaký čas obzvláště dobří, pak příliš málo berou v potaz to, že se může jednat jen o náhodu. Úspěch připisují svým odborným znalostem a začínají se přeceňovat.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist