Při odlivu se odhalí ploché písčité dno.
Snímek: FÖHR TOURISMUS
Co jsou to watty?
Princip je prostý: potřebujeme velmi ploché pobřeží a značný vertikální rozdíl mezi přílivem a odlivem. Obojí je splněno v oblasti, kde se plochá severoněmecká nížina pozvolně zanořuje do Severního moře. Při spojeném působení přitažlivých sil Slunce a Měsíce zde rozdíl mezi skočným přílivem a odlivem běžně dosahuje kolem pěti metrů (například v hamburském přístavu i více). To stačí, aby za odlivu dočasně vystoupily nad hladinu stovky kilometrů čtverečních - a za pár hodin je zase zalilo mělké moře.
Tato věčná hra přírody se opakuje s cyklem trvajícím přibližně 12,5 hodiny. Periodicky zaplavované plochy se nazývají watty a jedná se o jedinečné a také velmi křehké ekosystémy. Živočišné a rostlinné druhy zde žijící se musí adaptovat na neustále probíhající změny prostředí. Severomořské pobřeží je místem, kde během migrací v miliónových počtech odpočívají tažní ptáci, na písčinách se v chladnější části roku objevují tuleni a žije zde samozřejmě velké množství nižších živočichů i rostlin, jako jsou různé mušle, vodní červi apod.
Suchou nohou po dně mořském
Velká část severomořských wattů je chráněna v národních parcích. Německá vláda zde zřídila tři, které téměř souvisle lemují celé tamní pobřeží Severního moře: Niedersächsisches Wattenmeer (Dolnosaské watty), Hamburgisches Wattenmeer (Hamburské watty) a Schleswig-Holsteinisches Wattenmeer (Šlesvicko-Holštýnské watty). Přírodně nejcitlivější oblasti wattů jsou pro turisty uzavřeny a fungují jako biologické rezervace. V mnoha lokalitách - zejména na četných ostrovech - se však turistický ruch plně rozvinul. Vedle letního slunění na plážích patří k jaksi samozřejmému programu právě vycházka po wattech.
"Wattová turistika" může mít rozličné podoby: od krátké vycházky, kdy svoji domovskou pláž neztratíme z očí, až po náročnější - o to však lákavější - přechod mezi dvěma ostrovy. V každém případě musíme přesně znát časy odlivu a přílivu a také rozdíl mezi hladinami (za tzv. hluchého odlivu totiž watty nevyschnou vůbec). Vyráží se obvykle asi 1,5 hodiny před časem nejnižšího odlivu a po třech hodinách bychom měli být bezpečně na trvale suché zemi - každopádně dříve, než nám cestu zalije stoupající voda. V chladnějším období roku jsou nutné gumáky (v létě lze jít i naboso), při nejistém počasí a za slabé viditelnosti též kompas, abychom neztratili směr.
Z Föhru na Amrum
Wattovou turistiku lze provozovat například v okolí ostrova Föhr. Ten je součástí Severofríských ostrovů, které v nevelké vzdálenosti lemují západní pobřeží Šlesvicko-Holštýnska. Největším a turisticky nejrozvinutějším severofríským ostrovem je Sylt, za "wattovou mekku" však platí právě Föhr.
Turistickou atrakci par excellence představuje přechod wattů v mělké mořské úžině oddělující západní pobřeží Föhru od sousedního ostrova Amrumu. Na této výpravě urazíme po obnaženém mořském dně asi sedm kilometrů. Vyráží se z osady Dunsum na západním pobřeží. Po vstupu do moře se jde většinou po mokrém písku, místy v mělce zalitých prohlubeninách, občas přecházíme "wattové potoky".
V létě je cesta vyznačena kůly, ale přesto se podceňování nevyplácí. Půda pod nohama se na wattu přece jen trochu boří, postup je poměrně namáhavý a taky pomalý. Na jaře či na podzim, kdy se musíme spolehnout na vlastní orientaci, je podmínkou dobrá viditelnost - například za mlhy je pochod po wattu hazardem. Čas zde hraje vždycky proti nám! Kdo si netroufne na samostatný přechod, může se za malou úplatu připojit k některé z organizovaných hromadných výprav na watty. Vede je muž věru specializované profese: na ostrovech se totiž živí několik akreditovaných "wattführerů" (tedy průvodců po wattech). Zpátky z Amrumu se pak lze na Föhr vrátit lodí, samozřejmě po jiné trase, která má zajištěnu dostatečnou plavební hloubku.
ŠTĚPÁN VÍTEK
Počasí a sezóna
Přesto, že Severofríské ostrovy jsou vystaveny otevřenému Severnímu moři, udávají zdejší meteorologické stanice jedny z nejvyšších počtů hodin slunečního svitu v celém Německu. S teplotami to již tak růžové není - vždyť se nacházíme u 55. rovnoběžky severní šířky. V letních prázdninových měsících počítejme s denními teplotami vzduchu do 25 °C (může být ale klidně o deset méně!), mořská voda se jen zřídkakdy přehoupne přes 18 °C. Na slunění na pláži to tedy většinou stačí, delší pobyt ve vodě je však spíše pro otužilce...
Informace
Všechny potřebné informace o ostrově (přehled organizovaných přechodů wattů pro nejbližší období, on-line objednávka ubytování atd.) najdete na stránkách: www.foehr.de
Informační centrála ostrova na vyžádání zašle zdarma katalog.
Jízdní řády trajektů z Dagebüllu na Föhr, z Föhru na Amrum i mezi dalšími ostrovy jsou ke stažení na adrese: www.faehre.de
Dokonalý přehled o počasí, včetně animovaného pohledu na meteorologické radary či regionálně detailní předpověď počasí až na 10 dnů dopředu, nabízejí stránky Německé meteorologické služby www.dwd.de
Jak se tam dostat
Z pevniny na ostrov Föhr pouze trajektem z osady Dagebüll, ležící na pobřeží Severního moře 20 km jižně od německo-dánských hranic. Jízda lodí z Dagebüllu do Wyku, největšího sídla na ostrově, trvá 45 minut.
Přijíždíme-li autem, nejsnazší cesta z Čech vede přes Drážďany, Berlín a Hamburk. Na cestu je třeba počítat skoro celý den - vzdálenost z Prahy do Dagebüllu činí asi 800 km. Auto lze nalodit na trajekt a přejet s ním do Wyku. Přijíždíme-li na kratší dobu, je však výhodnější automobil odstavit na některém z parkovišť v Dagebüllu a přeplout na Föhr jen se zavazadly.
Výhodně se lze na Severofríské ostrovy dopravit vlakem. Z Prahy do Hamburku jezdí několikrát denně přímé spoje; míříme-li na Föhr, pokračujeme pak z Hamburku po kolejích dále na sever směr Westerland. Z druhého přestupního uzlu v Niebüllu dojedeme posledních 15 km do přístavu v Dagebüllu místní lokálkou. Celkem trvá trasa Praha - Dagebüll nebo zpět vlakem jen něco přes 10 hodin. Podobné spojení funguje i v opačném směru. Zpáteční jízdenka pro dvě osoby stojí při využití programu CityStar asi 180 eur (děti do 15 let cestují v takovém případě zdarma).
Nejrychlejší dopravní variantou je letecké spojení z Prahy do Hamburku (2x denně, let trvá 90 minut, cena zpáteční letenky od 990 Kč plus poplatky) a následná trasa po kolejích, opět s přestupem v Niebüllu. Vlakem to z Hamburku do Dagebüllu trvá 3 hodiny a stačí zakoupit si tzv. Schleswig-Holstein Ticket za 27 eur (platný pro skupinu až pěti spolucestujících). V létě je dokonce možné na Föhr i přiletět, a to linkou z Hamburku.
Po ostrově Föhr jezdí několikrát denně dvě autobusové linky, jízdní řád zdarma k dispozici například na trajektu z Dagebüllu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist