90635_sport_turistika (turistika)
Při odlivu se odhalí ploché písčité dno.
Snímek: FÖHR TOURISMUS

Co jsou to watty?
Princip je prostý: potřebujeme velmi ploché pobřeží a značný vertikální rozdíl mezi přílivem a odlivem. Obojí je splněno v oblasti, kde se plochá severoněmecká nížina pozvolně zanořuje do Severního moře. Při spojeném působení přitažlivých sil Slunce a Měsíce zde rozdíl mezi skočným přílivem a odlivem běžně dosahuje kolem pěti metrů (například v hamburském přístavu i více). To stačí, aby za odlivu dočasně vystoupily nad hladinu stovky kilometrů čtverečních - a za pár hodin je zase zalilo mělké moře.
Tato věčná hra přírody se opakuje s cyklem trvajícím přibližně 12,5 hodiny. Periodicky zaplavované plochy se nazývají watty a jedná se o jedinečné a také velmi křehké ekosystémy. Živočišné a rostlinné druhy zde žijící se musí adaptovat na neustále probíhající změny prostředí. Severomořské pobřeží je místem, kde během migrací v miliónových počtech odpočívají tažní ptáci, na písčinách se v chladnější části roku objevují tuleni a žije zde samozřejmě velké množství nižších živočichů i rostlin, jako jsou různé mušle, vodní červi apod.

Suchou nohou po dně mořském
Velká část severomořských wattů je chráněna v národních parcích. Německá vláda zde zřídila tři, které téměř souvisle lemují celé tamní pobřeží Severního moře: Niedersächsisches Wattenmeer (Dolnosaské watty), Hamburgisches Wattenmeer (Hamburské watty) a Schleswig-Holsteinisches Wattenmeer (Šlesvicko-Holštýnské watty). Přírodně nejcitlivější oblasti wattů jsou pro turisty uzavřeny a fungují jako biologické rezervace. V mnoha lokalitách - zejména na četných ostrovech - se však turistický ruch plně rozvinul. Vedle letního slunění na plážích patří k jaksi samozřejmému programu právě vycházka po wattech.
"Wattová turistika" může mít rozličné podoby: od krátké vycházky, kdy svoji domovskou pláž neztratíme z očí, až po náročnější - o to však lákavější - přechod mezi dvěma ostrovy. V každém případě musíme přesně znát časy odlivu a přílivu a také rozdíl mezi hladinami (za tzv. hluchého odlivu totiž watty nevyschnou vůbec). Vyráží se obvykle asi 1,5 hodiny před časem nejnižšího odlivu a po třech hodinách bychom měli být bezpečně na trvale suché zemi - každopádně dříve, než nám cestu zalije stoupající voda. V chladnějším období roku jsou nutné gumáky (v létě lze jít i naboso), při nejistém počasí a za slabé viditelnosti též kompas, abychom neztratili směr.

Z Föhru na Amrum
Wattovou turistiku lze provozovat například v okolí ostrova Föhr. Ten je součástí Severofríských ostrovů, které v nevelké vzdálenosti lemují západní pobřeží Šlesvicko-Holštýnska. Největším a turisticky nejrozvinutějším severofríským ostrovem je Sylt, za "wattovou mekku" však platí právě Föhr.
Turistickou atrakci par excellence představuje přechod wattů v mělké mořské úžině oddělující západní pobřeží Föhru od sousedního ostrova Amrumu. Na této výpravě urazíme po obnaženém mořském dně asi sedm kilometrů. Vyráží se z osady Dunsum na západním pobřeží. Po vstupu do moře se jde většinou po mokrém písku, místy v mělce zalitých prohlubeninách, občas přecházíme "wattové potoky".
V létě je cesta vyznačena kůly, ale přesto se podceňování nevyplácí. Půda pod nohama se na wattu přece jen trochu boří, postup je poměrně namáhavý a taky pomalý. Na jaře či na podzim, kdy se musíme spolehnout na vlastní orientaci, je podmínkou dobrá viditelnost - například za mlhy je pochod po wattu hazardem. Čas zde hraje vždycky proti nám! Kdo si netroufne na samostatný přechod, může se za malou úplatu připojit k některé z organizovaných hromadných výprav na watty. Vede je muž věru specializované profese: na ostrovech se totiž živí několik akreditovaných "wattführerů" (tedy průvodců po wattech). Zpátky z Amrumu se pak lze na Föhr vrátit lodí, samozřejmě po jiné trase, která má zajištěnu dostatečnou plavební hloubku.

ŠTĚPÁN VÍTEK

Počasí a sezóna
Přesto, že Severofríské ostrovy jsou vystaveny otevřenému Severnímu moři, udávají zdejší meteorologické stanice jedny z nejvyšších počtů hodin slunečního svitu v celém Německu. S teplotami to již tak růžové není - vždyť se nacházíme u 55. rovnoběžky severní šířky. V letních prázdninových měsících počítejme s denními teplotami vzduchu do 25 °C (může být ale klidně o deset méně!), mořská voda se jen zřídkakdy přehoupne přes 18 °C. Na slunění na pláži to tedy většinou stačí, delší pobyt ve vodě je však spíše pro otužilce...


Informace
Všechny potřebné informace o ostrově (přehled organizovaných přechodů wattů pro nejbližší období, on-line objednávka ubytování atd.) najdete na stránkách: www.foehr.de
Informační centrála ostrova na vyžádání zašle zdarma katalog.
Jízdní řády trajektů z Dagebüllu na Föhr, z Föhru na Amrum i mezi dalšími ostrovy jsou ke stažení na adrese: www.faehre.de
Dokonalý přehled o počasí, včetně animovaného pohledu na meteorologické radary či regionálně detailní předpověď počasí až na 10 dnů dopředu, nabízejí stránky Německé meteorologické služby www.dwd.de


Jak se tam dostat
Z pevniny na ostrov Föhr pouze trajektem z osady Dagebüll, ležící na pobřeží Severního moře 20 km jižně od německo-dánských hranic. Jízda lodí z Dagebüllu do Wyku, největšího sídla na ostrově, trvá 45 minut.
Přijíždíme-li autem, nejsnazší cesta z Čech vede přes Drážďany, Berlín a Hamburk. Na cestu je třeba počítat skoro celý den - vzdálenost z Prahy do Dagebüllu činí asi 800 km. Auto lze nalodit na trajekt a přejet s ním do Wyku. Přijíždíme-li na kratší dobu, je však výhodnější automobil odstavit na některém z parkovišť v Dagebüllu a přeplout na Föhr jen se zavazadly.
Výhodně se lze na Severofríské ostrovy dopravit vlakem. Z Prahy do Hamburku jezdí několikrát denně přímé spoje; míříme-li na Föhr, pokračujeme pak z Hamburku po kolejích dále na sever směr Westerland. Z druhého přestupního uzlu v Niebüllu dojedeme posledních 15 km do přístavu v Dagebüllu místní lokálkou. Celkem trvá trasa Praha - Dagebüll nebo zpět vlakem jen něco přes 10 hodin. Podobné spojení funguje i v opačném směru. Zpáteční jízdenka pro dvě osoby stojí při využití programu CityStar asi 180 eur (děti do 15 let cestují v takovém případě zdarma).
Nejrychlejší dopravní variantou je letecké spojení z Prahy do Hamburku (2x denně, let trvá 90 minut, cena zpáteční letenky od 990 Kč plus poplatky) a následná trasa po kolejích, opět s přestupem v Niebüllu. Vlakem to z Hamburku do Dagebüllu trvá 3 hodiny a stačí zakoupit si tzv. Schleswig-Holstein Ticket za 27 eur (platný pro skupinu až pěti spolucestujících). V létě je dokonce možné na Föhr i přiletět, a to linkou z Hamburku.
Po ostrově Föhr jezdí několikrát denně dvě autobusové linky, jízdní řád zdarma k dispozici například na trajektu z Dagebüllu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist