Letiště Praha se chystá na prodej
Letiště Praha se začne připravovat na privatizaci. "Prvním krokem bude změna státního podniku na akciovou společnost," uvedl včera ministr dopravy Aleš Řebíček.
"V průběhu posledního roku se nás na možnou privatizaci ptalo více než deset firem. Jedná se jak o české, tak i zahraniční finanční skupiny. Zájem o nás mají i provozovatelé velkých letišť," říká generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová. "V současnosti totiž privatizace letišť patří k nejatraktivnějším akvizicím pro investory," dodává.
O ceně Letiště Praha zatím žádná ze stran spekulovat nechce. Přibližně před dvěma lety však společnost Patria Finance zveřejnila analýzu, ve které oceňuje pražské letiště na 26 až 36 miliard korun za stoprocentní podíl. "V tuto chvíli čerstvá čísla nemáme k dispozici, ale vzhledem k tomu, že se letiště za poslední dva roky rozrostlo, je zřejmé, že bude jeho cena nyní ještě o něco vyšší," říká Petr Kováč z Patria Finance.
Cena letiště bude hodně závislá na způsobu prodeje. Pokud se bude letiště privatizovat přes burzu, pak bude jeho cena nižší. V případě, že by se prodávalo jednomu strategickému investorovi, lze očekávat, cena za akcii bude vyšší. "Strategický investor chce totiž mít vliv na řízení podniku a za toto právo si připlatí," říká Kováč.
Letiště je v zisku
Velký zájem o Letiště Praha mezi investory je logický. Firma je zisková, a to navzdory miliardovým investicím, které dlouhodobě vynakládá na svůj rozvoj. Loni firma vytvořila zisk po zdanění 2,17 miliard korun. Na něm se však podílelo i jednorázové rozpuštění rezerv.
Pražské letiště v Ruzyni patří jako první ze zemí střední a východní Evropy do "elitního" klubu velkých letišť, kterými v průběhu roku projde více než deset miliónů cestujících. "Praha se tak postavila v počtu odbavených pasažérů na stejnou úroveň, jako jsou například Lisabon, Hamburk nebo Helsinky," říká Černochová.
V prvním pololetí letošního roku se na Ruzyni odbavilo více než 5,1 miliónu cestujících - tedy o 5,5 procenta více než v rekordním loňském roce. V současné době létá do Prahy 57 pravidelných leteckých dopravců. Z Ruzyně je možné doletět do 118 míst po celém světě.
Zájem o privatizaci letišť ve světě je enormní. Jen v posledních pěti letech byl prodán majoritní podíl deseti letišť. Například v Bruselu, Sydney, Budapešti nebo Bratislavě.
Slovensko původně nabídlo k prodeji letiště v Bratislavě a Košicích. Za 20 miliard slovenských korun je mělo získat konsorcium TwoOne propojené s finanční skupinou Penta Investments. Nová slovenská vláda však privatizaci bratislavského letiště nakonec zrušila.
Zbývá postavit dráhu
Před Letištěm Praha však stojí pro následující měsíce ještě jeden úkol: vyřešit vlastnické vztahy pozemků na místě, kde se má stavět nová vzletová a přistávací dráha za pět až sedm miliard korun. Ta je k rozvoji letiště nezbytná.
Většinu potřebných pozemků vlastní investiční skupina Penta, která je zatím nechce prodat a tvrdí, že by se na výstavbě ranveje ráda podílela. To však letiště odmítá.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist