Češi se teprve učí, co všechno mohou od své banky požadovat


Podle odhadů v Česku existuje zhruba třináct tisíc dolarových milionářů. Petr Merežko, vrchní ředitel pro privátní bankovnictví v Živnostenské bance, konstatuje, že zájem o služby privátního bankovnictví nadále poroste.


HN: Jak byste zhodnotil současný rozsah a úroveň služeb privátního bankovnictví ve srovnání se stavem před pěti až deseti roky?
Rozdíl je spojen s úrovní poptávky, která zaznamenala výrazný posun. Přibývá osob, které hledají osobní investiční poradenství, a přibývá také klientů, kteří hledají komplexní služby a chtějí navíc poradit také v obchodních, daňových, dědických nebo majetkových záležitostech.
Banky poskytující služby privátního bankovnictví se současně snaží o využití know-how svých zahraničních vlastníků. Je to patrné především v oblasti ochrany dat klienta či zvyšování odborných znalostí privátních bankéřů.


HN: V jaké skupině obyvatel přibývá nejvíce nových privátních klientů?
Zatímco v devadesátých letech se mezi novými klienty významně objevovali restituenti, kteří prodali své movité a nemovité majetky, v posledních letech přibývají velmi významně klienti ze dvou oblastí. První oblast tvoří vlastníci firem, kteří svou společnost prodali a nyní řeší, jak naloží se získaným majetkem. Tito klienti rovněž začínají požadovat poradenské služby v oblasti alternativních investic - například investování do umění či investování do nemovitostí.
Druhou skupinu reprezentují ředitelé a vedoucí pracovníci společností, kteří řeší, jak vhodně umístit svůj finanční majetek. Často tuto potřebu kombinují i s úvěrováním rozvoje tohoto majetku.


HN: Jsou nějaké odlišnosti u privátního bankovnictví v Česku a v zemích západní Evropy?
Zatímco v západní Evropě existuje již dlouho skupina lidí s větším rodovým majetkem, u nás tato klientela teprve vyrůstá. Na západ od nás jsou děti v majetných rodinách také více vedeny k odpovědnosti za rodinný majetek a potřeba jeho aktivní správy je v nich pěstována od malička. Škála požadavků na privátní banku je tam proto více ustálena, než je tomu u nás. Naši klienti se teprve učí, co vše od banky mohou požadovat.


HN: O jaké služby v rámci privátního bankovnictví mají klienti v Česku největší zájem?
V tuto chvíli jednoznačně o investiční poradenství a správu finančního majetku.