Češi se teprve učí, co všechno mohou od své banky požadovat
Podle odhadů v Česku existuje zhruba třináct tisíc dolarových milionářů. Petr Merežko, vrchní ředitel pro privátní bankovnictví v Živnostenské bance, konstatuje, že zájem o služby privátního bankovnictví nadále poroste.
HN: Jak byste zhodnotil současný rozsah a úroveň služeb privátního bankovnictví ve srovnání se stavem před pěti až deseti roky?
Rozdíl je spojen s úrovní poptávky, která zaznamenala výrazný posun. Přibývá osob, které hledají osobní investiční poradenství, a přibývá také klientů, kteří hledají komplexní služby a chtějí navíc poradit také v obchodních, daňových, dědických nebo majetkových záležitostech.
Banky poskytující služby privátního bankovnictví se současně snaží o využití know-how svých zahraničních vlastníků. Je to patrné především v oblasti ochrany dat klienta či zvyšování odborných znalostí privátních bankéřů.
HN: V jaké skupině obyvatel přibývá nejvíce nových privátních klientů?
Zatímco v devadesátých letech se mezi novými klienty významně objevovali restituenti, kteří prodali své movité a nemovité majetky, v posledních letech přibývají velmi významně klienti ze dvou oblastí. První oblast tvoří vlastníci firem, kteří svou společnost prodali a nyní řeší, jak naloží se získaným majetkem. Tito klienti rovněž začínají požadovat poradenské služby v oblasti alternativních investic - například investování do umění či investování do nemovitostí.
Druhou skupinu reprezentují ředitelé a vedoucí pracovníci společností, kteří řeší, jak vhodně umístit svůj finanční majetek. Často tuto potřebu kombinují i s úvěrováním rozvoje tohoto majetku.
HN: Jsou nějaké odlišnosti u privátního bankovnictví v Česku a v zemích západní Evropy?
Zatímco v západní Evropě existuje již dlouho skupina lidí s větším rodovým majetkem, u nás tato klientela teprve vyrůstá. Na západ od nás jsou děti v majetných rodinách také více vedeny k odpovědnosti za rodinný majetek a potřeba jeho aktivní správy je v nich pěstována od malička. Škála požadavků na privátní banku je tam proto více ustálena, než je tomu u nás. Naši klienti se teprve učí, co vše od banky mohou požadovat.
HN: O jaké služby v rámci privátního bankovnictví mají klienti v Česku největší zájem?
V tuto chvíli jednoznačně o investiční poradenství a správu finančního majetku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist