Privátní bankéř: důležitý jako osobní lékař


Lidé, kteří disponují volnými penězi ve výši pěti a více miliónů korun, jsou vyhledávanou klientelou mezi bankami. Peněžní domy se snaží tyto jedince nalákat na kvalitnější služby, osobní přístup a další nadstandardní výhody - vše zahrnuté pod pojmem privátní bankovnictví. Získat takového klienta na svou stranu ale není vůbec jednoduché. Ne každá banka je schopna nabídnout takovou kvalitu, aby uspokojila jejich vysoké požadavky.

Vše přesně na míru klienta

Osobitý přístup, služby upravené přesně na míru a schopnost klientovi zajistit téměř všechno ze světa finančních aktiv, tak lze volně charakterizovat privátní bankovnictví. Cílem privátního bankéře by mělo být komplexně se finančně postarat o klienta.
Zdaleka nejde jen o správu jeho aktiv. Bankéř by měl klientovi poskytnout i profesionální investiční a majetkové poradenství. Podle potřeb, priorit a vztahu klienta k riziku by mu privátní bankéř měl navrhnout také komplexní investiční strategii.

Klíčová je důvěra

Nadstandardní přístup ke klientovi neznamená pouze správu jeho aktiv a investiční poradenství. Privátní bankéř funguje jako finanční partner klienta. Je s ním v těsném kontaktu a stará se o všechno nezbytné.
Služby privátního bankovnictví jsou postaveny na naprosté vzájemné důvěře zákazníka a bankéře. Privátní bankéř totiž o svém klientovi ví téměř všechno - zná dokonale jeho finanční situaci. Bankéř se totiž klientovi často stará i o správu daní, hlídá nejrůznější platební termíny, připravuje likvidní finanční rezervu na studium dětí a celou řadu dalších věcí. Podobně jako má člověk svého lékaře, tak má i svého bankéře.

Špičkové rady i plat

Kvůli velmi osobnímu přístupu je zřejmé, že v segmentu privátního bankovnictví hraje klíčovou roli právě osobnost samotného bankéře. Není výjimkou, že klienti ho následují i při jeho přechodu do jiného peněžního domu.
Privátní bankéř by měl být špičkový odborník ve světě financí. Současně musí umět naslouchat svým klientům a také - budit naprostou důvěru. Jeho posláním je se o klienta plně postarat, a to téměř ve všech směrech, které se přímo či nepřímo týkají financí. Než si banka takového odborníka vychová, vždy zabere nějaký čas. Četná a hlavně pravidelná školení jsou nezbytností.
Důležité je, aby privátní bankéři byli v bance také solidně finančně ohodnocení.
V případě skutečného privátního bankovnictví a ne služeb, které se takové úrovni jen blíží, by bankovní dům měl být schopen klientovi nabídnout všechna dostupná aktiva a ne se omezovat pouze na vlastní produkty.
Právě to řada bank dělá - při sestavování investičního portfolia klienta využívá hlavně vlastní produkty a produkty svých dceřiných společností.
Naopak kvůli většímu efektu diverzifikace (rozložení rizika mezi více aktiv) je vhodné více využívat i cizí finanční aktiva.