Benefity jsou v prosperujících firmách standardem


Peníze nejsou všechno. Stále více firem oceňuje práci svých zaměstnanců dary a službami, které se nevyčíslí na výplatní pásce.
Zatímco dříve byly zaměstnanecké výhody nabízeny pouze vybraným pracovníkům ve vyšších funkcích, a to především ve firmách se zahraniční účastí, dnes jsou téměř samozřejmostí ve všech větších společnostech.
Nedávný průzkum společnosti Factum Invenio, který si nechala vypracovat firma Accor Services, hovoří za vše.
Z celkem 611 oslovených firem jich bezmála 80 procent poskytuje kromě mzdy některé další zaměstnanecké výhody. Mezi nejčastěji jmenované benefity patří stravenky, které svým zaměstnancům dávají čtyři z pěti společností, dále je to možnost využívat firemní mobilní telefon. Často zmiňované byly například firemní automobil, bezplatné masáže, solárium či očkování proti virovým onemocněním, týden dovolené navíc, ale také vstupenky do divadel, rekreační zájezdy nebo příspěvky na jazykové kursy.
Podnikatel Zbyněk Frolík z firmy Linet tvrdí: "Benefity jsou už běžnou záležitostí, která se v kvalitních podnicích většinou nebere jako něco navíc, ale spíše nutnost. My je ani nevyzdvihujeme. Penzijní připojištění ve výši 500 korun, příspěvky na závodní stravování, rekreační středisko pro zaměstnance, výuka angličtiny pro padesát lidí dvě až čtyři hodiny týdně - to vše už nepovažujeme za benefity, ale za standard."
Svým způsobem je nadstandardní například projekt Zdravá firma automobilky Škoda Auto. Zahrnuje nejen očkování proti virovým onemocněním, ale i propagaci zdravého stravování, boj proti obezitě i zesílenou podporou odvykání kouření. Část těchto záměrů již automobilka provádí.
"Je přece nesporné, že jablko či mrkev jsou zdravější než tabákové zplodiny. Denně o tom přesvědčujeme každého zaměstnance," uvedl personální šéf automobilky Martin Jahn. I díky tomu je nemocnost ve firmě v posledních letech více než dvakrát nižší ve srovnání s celorepublikovým průměrem. Proti chřipce byla loni očkována téměř čtvrtina zaměstnanců. "To je třikrát víc než průměr v republice," dodal Jahn.
Společnosti samozřejmě zvažují, kolik peněz na benefity poskytnou. Studie HR Controlling, kterou už druhým rokem provádí společnost PricewaterhouseCoopers, zjišťovala náklady na zaměstnanecké výhody ve vztahu ke mzdovým nákladům firmy. Podle ní se tento poměr pohybuje kolem čtyř procent s tím, že výše podpory se liší podle kategorií zaměstnanců.
Roli benefitů ale nelze přeceňovat. Jak říká senior konzultantka společnosti PricewaterhouseCoopers Martina Štěpinová, spíš působí na spokojenost zaměstnanců, než aby ovlivňovaly například krátkodobou výkonnost pracovníků.
Podle studie PayWell 2005 od stejné společnosti, nadále v čele četnosti poskytování benefitů vévodí nějaká forma občerstvování na pracovišti, což potvrdilo 85 procent respondentů oproti 76 procentům v roce 2003, nadstandardní délka dovolené (82 procent nyní a 67 procent v roce 2003) či stravenky (72 procent dnes a 69 procent v roce 2003).
Z méně známých benefitů posílily svou pozici takzvané sick days - tedy dny volna, kdy člověku není dobře, ale nemusí jít k doktorovi a žádat o neschopenku. Jejich rozsah za rok je různý, ale většinou se pohybují kolem pěti dnů. Jestliže je v roce 2005 poskytovala čtvrtina podniků z pravidelné studie PayWell, loni už 36 procent.