Zaměstnavatelé našli společnou řeč s odbory


Nový zákoník práce, který má začít platit od ledna, vykazuje řadu nedostatků. V ideálním případě by totiž měl být souborem pravidel přijatelných nejen pro zaměstnance, ale i pro podniky, které pro ně vytvářejí pracovní příležitosti, a tím i možnosti výdělků.
Minulá vláda se zavázala k tomu, že bude legislativní normy připravovat se znalostí jejich dopadů na podnikání. Jak ale právě nový zákoník práce ukazuje, svému závazku nedostála.


Nejsou lidi, nejsou peníze

Příkladem budiž nařízení vlády, kterým se od 1. ledna 2007 nově upravuje pracovní doba zaměstnanců v dopravě.
Vláda se při přípravě tohoto předpisu sice řídila všemi závazky, které pro nás vyplývají jak z mezinárodních dohod o práci, tak z členství v Evropské unii. Jak se zde ale stalo zlozvykem, v následném připomínkovém řízení vůbec nepřihlédla k výhradám těch, kterých se předpis přímo týká. Výsledkem je nařízení, které způsobí obrovské problémy dopravcům i veřejné dopravě.
Vždyť podle analýzy, kterou si nechal vypracovat Svaz dopravy, budou muset dopravní firmy k 1. lednu přijmout stovky nových zaměstnanců. Pokud totiž budou chtít vyhovět novému předpisu a zároveň zajistit služby městské hromadné dopravy, linkových autobusů nebo železnice, budou potřebovat zejména další kvalifikované řidiče a strojvůdce. A ti na trhu práce prostě nejsou.


Jedním hlasem

V důvodové zprávě k přijatému nařízení se uvádí, že "navrhovanou právní úpravou nevzniknou nároky na zvýšené čerpání zdrojů ze státního rozpočtu a ostatních veřejných zdrojů a že bude mít přibližně stejný dopad na podnikatelské prostředí České republiky jako předcházející právní úprava". To působí jako výsměch, protože opak je pravdou.
Finanční problémy budou mít i města a obce. Ty totiž mají ze zákona povinnost zajistit hromadnou dopravu, a pokud je ztrátová, hradit také prokazatelné ztráty.
I když to nebývá zvykem, k výhradám zaměstnavatelů se v tomto případě připojily i odbory. Jejich představitelé předložili v připomínkovém řízení řadu "zásadních připomínek" (v legislativní hantýrce to je víc než připomínka). Protože však ani oni neuspěli, požadují spolu s námi, aby se účinnost nařízení přinejmenším odložila.
Autor je generálním ředitelem Svazu průmyslu a dopravy