Smluvní servis je nejrychlejší

Tahanice s proplácením škody je pro řidiče, kterého poškodil jiný motorista, dalším nepříjemným zážitkem a může zkazit pověst pojišťovny. Zkracování doby likvidace pojistek je proto jednou silnou zbraní v přetahování pojišťoven o klienty. Například Česká pojišťovna v televizní reklamě říká, že vyplatí škody do pěti dnů. Konkurenční ústavy tvrdí, že proplácení škod z povinného ručení stihnou u většiny klientů stejně rychle.
"Dnes je to běžné," potvrdila Jitka Polívková z ČSOB Pojišťovny. Podobně se vyjádřila i Kooperativa, Allianz, Generali, Uniqa.
Má to však jeden háček. S tak rychle vyinkasovanými penězi může motorista počítat jen v případě, že pojišťovna bude spokojena s doložením škody. Ostatně, i Česká pojišťovna musela svou reklamu upravit a vložit do ní poznámku, že pětidenní lhůta se vztahuje na 95 procent případů po předložení všech dokladů.
Motorista předem přesně nezjistí, jaké doklady po něm bude pojišťovna chtít. V každém případě je jí třeba nahlásit jméno viníka a poškozeného a předložit fakturu ze servisu. U složitějších kauz pak lékařské zprávy a znalecké posudky.
S požadavky k proplácení škody mohou jistě pojišťovny "manévrovat", ale ne bez omezení. Zákon je limituje dvěma lhůtami: pojistku musí proplatit do 15 dnů po předložení všech nutných podkladů. Nejpozději pak do tří měsíců od samotného nahlášení škody.
V opačném případě bude muset pojišťovna složitě dokazovat, proč termín nedodržela. Odborníci ale tvrdí, že ústavy se snaží většinou s klientem dohodnout. Hrozí jim, že klientovi budou muset platit úrok z prodlení.
Pro rychlou likvidaci škody pojišťovny doporučují volat k nehodě policii. "Do 50 tisíc korun škody není policejní protokol nutný, řidič ale někdy podcení, kolik bude oprava stát," říká Jaroslav Hořeňovský z ČSOB. Pojišťovny také radí k opravě využít smluvních servisů. Řidič nemusí čekat, až pojišťovna pošle do servisu peníze za opravu a auto si hned odveze.
Se značkovým servisem nemusí mít ale řidič nejlepší zkušenost a může zvolit jinou opravnu. Pak čeká pojišťovna s ukončením likvidace na fakturu. Když si motorista bude opravovat vůz sám, měl by upozornit technika pojišťovny při prohlídce. Pojišťovna škodu vyčíslí sama a peníze mu vyplatí hotově.


Kde nahlásit škodu



Allianz - tel.: 800 170 000, nebo prostřednictvím elektronického formuláře na www.allianz.cz.

Česká pojišťovna - tel.: 844 114 114, nebo prostřednictvím formuláře na www.cpoj.cz
Česká podnikatelská pojišťovna - tel.: 841 444 555
ČSOB Pojišťovna - tel.: 800 100 777, nebo na www.csobpoj.cz
Generali - tel.: 844 188 188, formulář pro nahlášení škody lze najít na www.generali.cz
Kooperativa - tel.: 800 105 105, formulář pro nahlášení škody lze najít na www.koop.cz
UNIQA - tel.: 800 120 020, formulář pro nahlášení škody lze najít na www.uniqa.cz
Wüstenrot - tel.: 800 225 555
Zdroj: pojišťovny

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist