Smluvní servis je nejrychlejší
Tahanice s proplácením škody je pro řidiče, kterého poškodil jiný motorista, dalším nepříjemným zážitkem a může zkazit pověst pojišťovny. Zkracování doby likvidace pojistek je proto jednou silnou zbraní v přetahování pojišťoven o klienty. Například Česká pojišťovna v televizní reklamě říká, že vyplatí škody do pěti dnů. Konkurenční ústavy tvrdí, že proplácení škod z povinného ručení stihnou u většiny klientů stejně rychle.
"Dnes je to běžné," potvrdila Jitka Polívková z ČSOB Pojišťovny. Podobně se vyjádřila i Kooperativa, Allianz, Generali, Uniqa.
Má to však jeden háček. S tak rychle vyinkasovanými penězi může motorista počítat jen v případě, že pojišťovna bude spokojena s doložením škody. Ostatně, i Česká pojišťovna musela svou reklamu upravit a vložit do ní poznámku, že pětidenní lhůta se vztahuje na 95 procent případů po předložení všech dokladů.
Motorista předem přesně nezjistí, jaké doklady po něm bude pojišťovna chtít. V každém případě je jí třeba nahlásit jméno viníka a poškozeného a předložit fakturu ze servisu. U složitějších kauz pak lékařské zprávy a znalecké posudky.
S požadavky k proplácení škody mohou jistě pojišťovny "manévrovat", ale ne bez omezení. Zákon je limituje dvěma lhůtami: pojistku musí proplatit do 15 dnů po předložení všech nutných podkladů. Nejpozději pak do tří měsíců od samotného nahlášení škody.
V opačném případě bude muset pojišťovna složitě dokazovat, proč termín nedodržela. Odborníci ale tvrdí, že ústavy se snaží většinou s klientem dohodnout. Hrozí jim, že klientovi budou muset platit úrok z prodlení.
Pro rychlou likvidaci škody pojišťovny doporučují volat k nehodě policii. "Do 50 tisíc korun škody není policejní protokol nutný, řidič ale někdy podcení, kolik bude oprava stát," říká Jaroslav Hořeňovský z ČSOB. Pojišťovny také radí k opravě využít smluvních servisů. Řidič nemusí čekat, až pojišťovna pošle do servisu peníze za opravu a auto si hned odveze.
Se značkovým servisem nemusí mít ale řidič nejlepší zkušenost a může zvolit jinou opravnu. Pak čeká pojišťovna s ukončením likvidace na fakturu. Když si motorista bude opravovat vůz sám, měl by upozornit technika pojišťovny při prohlídce. Pojišťovna škodu vyčíslí sama a peníze mu vyplatí hotově.
Kde nahlásit škodu
Allianz - tel.: 800 170 000, nebo prostřednictvím elektronického formuláře na www.allianz.cz.
Česká pojišťovna - tel.: 844 114 114, nebo prostřednictvím formuláře na www.cpoj.cz
Česká podnikatelská pojišťovna - tel.: 841 444 555
ČSOB Pojišťovna - tel.: 800 100 777, nebo na www.csobpoj.cz
Generali - tel.: 844 188 188, formulář pro nahlášení škody lze najít na www.generali.cz
Kooperativa - tel.: 800 105 105, formulář pro nahlášení škody lze najít na www.koop.cz
UNIQA - tel.: 800 120 020, formulář pro nahlášení škody lze najít na www.uniqa.cz
Wüstenrot - tel.: 800 225 555
Zdroj: pojišťovny
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist