Na vlastní škody je určeno havarijní pojištění
Zatímco u povinného ručení (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) lidé obvykle neuvažují, zda si ho sjednat, či nikoliv, u havarijní pojistky již ano. Důvod je jednoznačný - povinné ručení je zákonnou povinností, zatímco havarijní pojistka je dobrovolná. Majitelé aut by se ovšem neměli nechat odradit výší pojistného. Přestože se nejedná o nízké částky, měli by ve většině případů smlouvu raději uzavřít.
Vynaložené peníze na havarijní pojištění se motoristům mohou mnohonásobně vrátit. Z povinného ručení se totiž vyplácejí jen škody, které řidič při provozu způsobil někomu jinému.
Naproti tomu havarijní pojistka kryje rizika těch škod, které si majitel automobilu neúmyslně způsobí na svém voze sám.
Vedle toho se havarijní pojištění vztahuje i na riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí a v neposlední řadě řáděním vandalů. Klienti si mohou u své havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik.
Největší zájem je o variantu "all risk" - tedy pojištění proti všem rizikům současně. Vždy přitom platí, že čím větší rozsah pojistného krytí člověk zvolí, tím víc pak platí na pojistném.
Motoristé, kterým ani havarijní pojistka all risk nestačí, mohou využít ještě četných připojištění, a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. Nejčastěji jde o pojištění skel (především čelního), úrazové pojištění přepravovaných osob a další.
Jak velkou pojistnou částku motorista zaplatí, záleží také na tom, o jaký automobil se jedná. Výše pojistného je dána především typem a značkou vozidla, jeho pořizovací cenou a v neposlední řadě stářím. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší.
Klient si volí z několika variant spoluúčasti. Čím větší si vybere, tím je pro něj pojistné nižší. Má na výběr již od jednoho procenta (nejméně tisíc korun) přibližně do 30 procent (minimálně 30 tisíc korun). Nejčastější spoluúčast je přitom pět nebo deset tisíc korun.
Co je typické pro havarijní pojištění
Na rozdíl od povinného ručení (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) je havarijní pojistka pro řidiče dobrovolná.
Z povinného ručení se hradí škody, které řidič způsobí někomu jinému. Naproti tomu z havarijní pojistky jsou hrazeny škody, které si majitel vozu způsobí sám. Podle rozsahu zvolených rizik havarijní pojistka kryje škody na vozidle způsobené při havárii, krádež motorového vozidla, poškození či zničení auta v důsledku živelní události.
Výše pojistného se odvíjí od několika faktorů. Jde hlavně o typ a značku vozidla, jeho pořizovací cenu a stáří. Cena pojistky se mimo jiné odvíjí také od výše spoluúčasti, kterou si každý klient sám zvolí. Čím vyšší je relativní spoluúčast klienta, tím je pojistné nižší. Zdroj: Pojišťovny
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist