Banky přitvrdí boj o klienty


Poštovní spořitelna dnes zahajuje razantní marketingovou kampaň, míří na klienty České spořitelny

Poštovní spořitelna vyhlásila válku České spořitelně a nechce se při tom spoléhat jen na klasickou reklamu. Klienty konkurence má armáda Poštovní spořitelny za úkol "dobýt" přímo v ulicích.
Od dnešního rána proto na vybraných výpadovkách číhají falešní stopaři, kteří se chtějí dostat do své banky. Náměstí pětadvaceti českých měst ozdobí nové ukazatele upozorňující na nejbližší pobočky jednotlivých bank a hlídky budou rozdávat letáky a bundy.
"Chceme poukázat na naše přednosti a naopak na nedostatky naší konkurence," říká Martin Orság, mluvčí Poštovní spořitelny.
Banka, která působí na 3300 poštách, loni oznámila, že do deseti let chce předstihnout největší Českou spořitelnu. Už podruhé proto sáhla po guerille, razantní formě reklamy, která oslovuje zákazníky v ulicích, ale i v zaměstnání či na parkovištích. Všude tam, kde firmy očekávají, že lidé budou mít o jejich výrobky a produkty skutečný zájem.
Pro svou kampaň Poštovní spořitelna tentokrát zvolila menší města, jako Vysoké nad Jizerou, Doksy či Litvínov. Podle reklamních odborníků má šanci zaujmout. "Kampaň může pomoci, ale lidé se dále rozhodnou hlavně podle produktů, které banka nabízí," říká Petr Voborský, kreativní ředitel reklamní agentury 1. pozitivní.
Podle právníků, které oslovily HN, guerillová kampaň často balancuje na hraně zákona. Ani tentokrát se totiž Poštovní spořitelna netají, že kampaň míří zejména na Českou spořitelnu. "V případě, že reklama konkurenta přímo napadá, mohla by Česká spořitelna uvažovat o podniknutí právních kroků," říká Petr Holec z kanceláře Holec, Zuska a Partneři.
V létě, když Poštovní spořitelna před zavřené pobočky největšího konkurenta stavěla cedule "Tady už je zavřeno, banka na vaší poště má stále otevřeno", Česká spořitelna žalobu nepodala. Její pracovníci místo toho ničili a zabavovali některé cedule. "Česká spořitelna tehdy na kampaň raději nechtěla příliš upozorňovat," dodává Holec.
"Guerillovou kampaň Poštovní spořitelny nechceme příliš komentovat. Pokud bude v intencích platné legislativy, tak proti ní nezasáhneme," říká k chystané akci mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.
V Česku je guerillový marketing stále poměrně neznámý, v zahraničí slaví úspěchy. Třeba v Polsku bojovali najatí demonstranti za otevření obchodního domu IKEA a o jejich demonstraci referovala většina médií v hlavních zprávách.