Hosté v renomované kavárně Gattopardo Café v Miláně jsou napnuti. Na okraji improvizovaného mola v bývalém disco baru sedí extrémně štíhlé, silně nalíčené dámy. Za chvilku se objeví první modelky, aby představily novou kolekci módy.
Nedávná akce je ale trochu netradiční. Nejen, že se přehlídka módní značky CDSB nekoná v rámci milánského týdne módy, větší je také bezpečnostní ostraha. Policie návštěvníky kontroluje již při vstupu. Zkratka CDSB totiž znamená "Codice a Sbarre" neboli čárkový kód, přičemž slovo sbarre v italštině znamená také vězeňské mříže. A právě za nimi má značka CDSB svůj původ. Kolekci totiž navrhly čtyři designérky-vězenkyně z káznice v severoitalském Vercelli, o výrobu se pak starají ostatní vězeňkyně. Návrhářky si říkají Nicole, Valentina, Giada a Giulia.
Valentina sedí na kraji mola, obklopena přísnými, ale milými policistkami. "Je to nádherné," komentuje svým drsným hlasem modely žena, která se nikdy předtím nevyučila žádné povolání.
Dnes se kolekce CDSB prodává ve 120 italských buticích, což je čtyřikrát více než před rokem. Obrat vloni činil 400 000 eur. Na rozdíl od ostatních firem, které ve vězení své produkty jen nechávají šít, kolekce CDSB vzniká za mřížemi celá.
Původ značky naznačuje i vybavení oblečení - žádné zavřené kapsy, žádné zipy z kovu či ostré předměty a také žádné přišité etikety, za nimiž by se daly schovat drogy. Inspiraci přitom Italové našli v německé značce "Haeftling", což v překladu znamená vězeň. Jedná se o oblečení pro volný čas, které pochází z Berlína a které je svým způsobem již kultovní. "Nejsme tak drsní jako německá značka, jsme více styloví," vysvětluje Alessandro Baima, 45letý designér z firmy Vanilla Lab, která CDSB pomáhá "zvenčí". Podle něj by značka mohla expandovat i do zahraničí. "Momentálně ještě hledáme partnera v Německu," vypráví. Pro návrhářky-vězenkyně ale po přehlídce cesta naopak vede zpátky za mříže. Prozatím.