Vydat se za byznysem do Kanady znamená vlastně vstupovat do deseti provincií a tří teritorií, které mají vysokou míru samostatnosti. Právě orgánům provincií náleží běžný výkon administrativy, zatímco centrální úřady na celokanadské federální úrovni vytvářejí rámec pro fungování vnějších ekonomických vztahů.
"V praxi to vypadá tak, že v provinciích se setkáte s různými předpisy upravujícími tutéž problematiku. Centrální úřady ani na federální ani na provinční úrovni přímo do firemních obchodních vztahů nezasahují, jejich funkce je z tohoto pohledu pouze regulační," poukazuje na odlišnosti trhu Stanislav Beneš, vedoucí obchodně-ekonomického úseku zastupitelského úřadu ČR v Ottawě.
Kanadský trh vskutku není homogenní, což je dáno geografickými, ekonomickými, kulturními i jazykovými rozdíly mezi jednotlivými provinciemi. "Kanada je spíše mozaika, složená z několika relativně zřetelně vymezených částí. Navíc z historického i praktického hlediska probíhá daleko větší obchodní výměna mezi jednotlivými provinciemi Kanady a s nimi sousedícími státy USA, než mezi jednotlivými kanadskými provinciemi navzájem," tvrdí Stanislav Beneš.
Mimo to mezi provinciemi dodnes existují netarifní překážky pohybu zboží, služeb, osob i kapitálu v takové míře, že se Kanadě vyplatí na jejich postupné odstraňování udržovat speciální "meziprovinční" komisi s příslušným administrativním aparátem.
Kanadský trh je rozdělen zhruba do pěti více či méně homogenních částí, uvádí obchodní rada Beneš. První, ekonomicky stále nejdůležitější, je provincie Ontario, která je hospodářskou strukturou podobná průmyslovým státům středozápadu USA, jako jsou Michigan, Ohio, Illinois nebo Indiana. Ke stěžejním odvětvím zde patří automobilový průmysl, dopravní strojírenství, hutnictví, chemický průmysl a těžební průmysl.
Další významnou oblastí je západ Kanady, provincie Britská Kolumbie a Alberta, který má čilé obchodní vazby na Asii a na státy ležící na západě USA a díky bohatým nalezištím strategických surovin prožívá v současné době nejrychlejší ekonomický rozvoj z celé Kanady.
V Albertě hrají klíčovou roli energetika, těžební průmysl, chemický průmysl a petrochemie, v Britské Kolumbii jde zejména o zpracování dřeva, papírenství, těžební průmysl, cestovní ruch, filmový průmysl nebo IT.
Na třetím místě je, a v rámci Kanady má specifické postavení, frankofonní provincie Québec. Historicky je vázána na Francii a ostatní státy kontinentální Evropy, a to do té míry, že jako jediná z provincií nepoužívá ve svém právním systému obyčejové právo, nýbrž právo kontinentální. Ze sektorů jsou zde nejrozvinutější letecký, farmaceutický, potravinářský průmysl, doprava, strojírenství, oblast IT a energetika.
Za čtvrté, prérijní provincie Saskatchewan a Manitoba: udržují čilé styky se sousedícími státy v USA, jako je Montana nebo Severní Dakota. Převažuje v nich zemědělství, dopravní strojírenství, potravinářský průmysl, těžební průmysl, energetika a biotechnologie.
Na pátém místě z významnějších oblastí jsou čtyři tzv. atlantické provincie - New Brunswick, Nova Scotia, Newfoundland&Labrador a Prince Edward Island. V poslední době se zde rozmáhá těžba ropy z pobřežních šelfů. K tradičním odvětvím tu patří papírenství, zpracování dřeva a zpracovatelský průmysl vůbec, i potravinářství.

Nehledě na řadu podnikatelských příležitostí v uvedených pěti oblastech je nutné vzít v úvahu, že Kanada je zemí s jedním z nejnáročnějších trhů na světě. "Setkává se zde nesmlouvavá konkurence z USA, Evropy a Asie. Trh je kapacitně omezen třiceti dvěma milióny obyvatel. Je také relativně svázán sítí předpisů a poměrně komplikovaným legislativním systémem federální i provinční jurisdikce. Proniknout na něj není tudíž jednoduché. Základním předpokladem úspěchu českého zboží na kanadském trhu je proto důkladná informovanost českých exportérů a výrobců o obchodním prostředí," radí Stanislav Beneš.
Ovšem to, jakým způsobem se výrobek dostane ke konečnému uživateli, závisí především na druhu zboží. "Rostoucí význam regionálních trhů, marketingové strategie a výrobků šitých na míru vedou u řady průmyslových odvětví k relativně diverzifikované distribuci, což v důsledku znamená, že jen několik málo prostředníků je schopno zajistit opravdu reálné pokrytí celého kanadského teritoria," upozorňuje rada Beneš.
Většina českých výrobků na cestě ke konečnému spotřebiteli prochází rukama kanadského importéra, velkoobchodního distributora a maloobchodního prodejce.
"V případě složitějších výrobků náročných na prodej a servis je nutné mít velmi dobrého importéra se zázemím na místním trhu. Týká se to například dovozu strojírenských položek. Importér totiž odpovídá za správnou instalaci, provedení výrobku podle kanadských norem," vysvětluje jednu z bariér podnikání v Kanadě Stanislav Beneš.
Naprosto nezbytný je pro úspěch podnikání kanadský partner, pokud má česká firma zájem ucházet se o účast ve výběrovém řízení na kanadské veřejné zakázky. "Přestože oficiálně Kanada nemá žádný předpis typu Buy American Act, určující povinný podíl domácí produkce, jako je tomu v USA, je prakticky vyloučené, aby významnější zakázku získala zahraniční firma bez jakéhokoliv partnerství s kanadským subjektem, a tím bez přímého přínosu pro kanadskou ekonomiku," poukazuje na další bariéru Stanislav Beneš.

Navíc cesty českých podnikatelů do země javorového listu komplikuje jednostranný vízový režim Kanady, čímž omezuje jejich schopnost operativně reagovat na potenciální obchodní příležitosti. "Zvláště pro mimopražské podnikatele procedura vydání víza představuje časovou a administrativní zátěž, nehledě na nevratný poplatek 75 CAD za vydání jednocestného víza," dělí se o poznatky z jednání s našimi obchodníky Stanislav Beneš.
K tomu se zejména pro malé a střední podniky může stát překážkou neuznávání úvěrové historie kanadskými finančními ústavy. "Kanadské banky požadují po svých klientech doklad o jejich kreditní historii v Severní Americe. Nepomůže sebelepší doklad získaný v Česku nebo jinde ve světě, s výjimkou Kanady a USA. Pokud tedy firma dosud nevyvíjela svou činnost v Severní Americe, může se v Kanadě zpočátku dostat do finančních obtíží," upozorňuje Stanislav Beneš na potenciální problém.
A rada nakonec. České firmy - především střední a malé - by si měly uvědomit, že při pronikání na kanadský trh je smysluplnější podnikat ve sdružení. "Takové řešení může přinést synergický efekt nejen z hlediska efektivnosti investice do marketingu, ale i z hlediska potenciálního zahraničního obchodního partnera, pro kterého je jistě zajímavější posuzovat komplexní nabídku výrobků a služeb z daného oboru v dané zemi," dodává Stanislav Beneš. 


Chyby našich obchodníků na kanadském trhu
- předkládání nereálných cenových nabídek a z toho důvodu ztráta konkurenceschopnosti českého zboží - zejména u spotřebního zboží Kanaďané kladou důraz na nízkou cenu
- nedodržování smluvních podmínek, zejména dodacích lhůt, kvality i cen, obecné nerespektování obchodní etiky
- neinformovanost o specifikách trhu, absence profesionálních znalostí, např. udělení výhradního zastoupení nevhodné firmě, popř. i několika firmám
- nepružná reakce na korespondenci
- nekvalitní či jazykově podprůměrné prezentační materiály, zejména co se týká francouzské jazykové verze v provincii Québec
- problémy s komunikací v anglickém jazyce, a to zejména v telefonickém styku
Zdroj: VOEÚ ZÚ ČR v Ottawě


Užitečné byznysové adresy a kontakty

www.mzv.cz/ottawa - na internetové stránce velvyslanectví ČR v Ottawě v rubrice Obchod a ekonomika - informační zdroje najdete skutečně nepřeberné množství potřebných informací. Velice užitečný je například abecední seznam veškerých obchodních komor působících v Kanadě.

Kancelář CzechTrade
Jan Řechtáček - Director
Toronto Office
25 Adelaide Street East, Suite 1719
Toronto, Ontario M5C 3A1, Canada
tel.: 001 416 848 4984
Cell: 001 416 786 4984
fax: 001 416 848 4985
e-mail: toronto@czechtrade.cz
czechtrade@gtmail.net
www.czechtradeoffices.com, www.supplier.cz

Obchodně-ekonomický úsek ZÚ ČR
Stanislav Beneš - Commercial Counsellor
Embassy of the Czech Republic
251, rue Cooper Street
Ottawa, ON, K2P 0G2, Canada
tel.: 001 613 562 3875
fax: 001 613 234 0417
e-mail: commerce_ottawa@mzv.cz

Jak dělat byznys v Kanadě
http://canadainternational.gc.ca
www.gowlings.com
www.blakes.com

Jak investovat v Kanadě
www.investincanada.gc.ca

Instituce na podporu vývozu a dovozu
www.tfoc.ca - Trade Facilitation Office Canada
www.edc.ca - Export Development Canada

Zájmové asociace kanadských vývozců a dovozců
www.cme-mec.ca - Alliance of Manufacturers and Exporters Canada
www.importers.ca - Canadian Association of Importers and Exporters

Společné obchodní komory a organizace na podporu rozvoje obchodu
Czech North American Chamber of Commerce, e-mail: geoNovak@mindspring.com, e-mail: gmo@adelphia.net
Canada-Czech Republic Chamber of Commerce, e-mail: novytrh@canamerica.cz, e-mail: trade@ccrcc.net, www.canamerica.cz, www.ccrcc.net
Czech Business Association of Canada, e-mail: info@cbawc.ca

Informace o ekonomice
www.dfait-maeci.gc.ca/eet/trade/state-of-trade-en.asp - podrobná analýza kanadského zahraničního obchodu a investic
www.fin.gc.ca/budtoce/2006/budliste.htm - webová stránka kanadského ministerstva financí s informacemi o rozpočtu, další analýzy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist