První manažeři kvality
Projekt "Manažer kvality" vychází ze skutečnosti, že občanská společnost chce ve smyslu nového zákona o sociálních službách poskytovat služby na profesionální úrovni. V souvislosti s tím připravili autoři projektu speciální vzdělávací modul, jehož cílem je zvýšení kvality a efektivity poskytovaných sociálních služeb a zároveň příprava na zavádění ISO i dalších standardů kvality: "Chceme poskytnout účastníkům kurzu takové penzum informací, které využijí v praxi při řízení organizace a které jim pomohou stát se úspěšnými podnikateli v sociální ekonomice. Pokud získáme akreditaci, budeme tento produkt nabízet krajům," řekl vedoucí projektu Michal Polesný.
Vzdělávací modul v rozsahu tři sta padesáti hodin realizuje Centrum komunitní práce ve spolupráci s pražskou firmou DERS s. r. o., která se mimo jiné zaměřuje i na zvyšování kvality sociálních služeb.
Vzdělávání probíhá především klasickou formou a v rozsahu osmdesáti hodin je využíváno e-learningové formy studia. Ta umožňuje účastníkům stáhnout si příslušnou lekci v powerpointové prezentaci, vypracovat a odevzdat úkoly, posílat texty a komunikovat s lektory. Na webových stránkách mankva.cz je k dispozici program výuky, informace o případných změnách a různé aktuality, vztahující se k tématu výuky.
Po úspěšném absolvování kurzu získají manažeři, soukromí provozovatelé a pracovníci v sociálních službách osvědčení. To, že vzdělávání v této oblasti je skutečně na místě, potvrzuje i MUDr. Libor Straka, Ph.D., jeden z lektorů kurzu. "Téměř všichni frekventanti měli na začátku stejný problém: byli z hlediska své profese primárně zaměřeni na to, aby pomáhali klientům. Neuvědomovali si dostatečně, že v okamžiku, kdy se dostávají do čela zařízení, které má desítky zaměstnanců a poskytuje služby stovkám klientů, stává se jejich starost o klienty druhořadou. Tou hlavní je totiž získat peníze na provoz a zajistit služby manažersky. Po téhle stránce byli vybaveni minimálně," hodnotí počáteční úroveň frekventantů a dodává: "V průběhu vzdělávacího modulu řešíme průřezově záležitosti managementu a procesního řízení - jejich efektivitu a kvalitu. Zabýváme se také ekonomikou ve smyslu získávání a účelného využívání finančních prostředků. V souvislosti s tím se soustřeďujeme na přípravu a realizaci projektů. Pochopitelně nechybějí ani další důležitá témata, jako je například komunikace. Musím říci, že už teď je znát velký posun. Někteří si už po několika hodinách výuky přestali o managementu myslet, že je to nutné zlo, a našli v tom smysl, jiní na základě seminářů o efektivitě přeorganizovali svou práci."
Jeho slova ostatně potvrzují i sami účastníci. Hana Poláková z Oblastní charity Česká Kamenice aplikovala už teď některé změny na pracovišti: "Díky kurzu jsem pochopila, že musím provést celou řadu změn, například personální, k nimž jsem se dlouho nedokázala odhodlat. S kolegy jsme se shodli na tom, že uděláme, co je v našich silách, abychom obdrželi certifikát, klienti byli s našimi službami spokojeni a vyhledávali je."
Podle nového zákona o sociálních službách bude mít už od ledna příštího roku každý člověk možnost "postarat se sám o sebe". V praxi to znamená, že klient nejprve požádá příslušný orgán, tj. úřad práce o posouzení jeho zdravotní nebo sociální situace. Na základě určeného stupně závislosti na pomoci jiné osoby mu bude přiznán příspěvek v rozmezí od dvou do jedenácti tisíc korun. Na klientovi pak bude, jakou službu si zvolí, tedy komu se rozhodne "svůj příspěvek" dát. Z této skutečnosti vyplývá celá řada otázek nejen pro klienty, ale i pro poskytovatele sociálních služeb. Libor Straka k tomu říká: "V seminářích samozřejmě probíráme praktické otázky, které se týkají uplatňování nového zákona. Vycházíme z toho, že jeho tvůrci mají dvě ambice: aby se péče přesunula do rodiny a zlepšila se dosavadní kvalita sociálních služeb. Tím, že se rodiny začnou starat o své příslušníky samy, může poklesnout úroveň péče - rodina se nemusí o svého člena umět dostatečně postarat. Zároveň dojde k tomu, že zanikne řada sociálních služeb, protože zařízení nebudou splňovat požadovaná kritéria, nebo se neudrží na trhu. A naopak vzniknou nadstandardní služby, na které průměrný občan nedosáhne - nežijeme v zemi, kde jsme si rovni... Za čas se ukáže, že rodinní příslušníci měli v mnoha případech "velké oči", že je ta péče, kterou chtěli zvládnout sami, omezuje a vysiluje víc, než si uměli představit, a vzroste jejich poptávka po těchto službách. Takovému překmitu se rozhodně nevyhneme. Odhaduji, že to bude trvat tak pět let, než bude možné spočítat, kolik zařízení přetrvalo, kolik jich zaniklo a vzniklo, jaké procento klientů přešlo do rodinné péče a kolik jich bylo na základě nějakého správního řízení z rodinné péče odejmuto. Je to daň za pozitivní změnu, kterou rozhodně nový zákon přinese."
Součástí seminářů jsou i konkrétní preventivní opatření vztahující se například k trendu stárnutí populace: "Orientovali jsme se na gerontologickou oblast, protože ta se bezprostředně týká nás všech," říká Libor Straka. "Řekli jsme si, že v souvislosti s připravovanými změnami bychom měli rodinné příslušníky informovat o tom, co všechno je čeká. Aby se podívali, jak je o jejich příbuzného postaráno dosud, co všechno potřebuje a co mu zařízení poskytuje. Je nutné, aby si uvědomili tu tíži ještě předtím, než se rozhodnou o takového člověka pečovat sami doma. Nesmíme však zapomenout na klienty, kteří nevyžadují tak náročnou péči, jejichž příspěvek bude menší, ale zátěž pro rodinu větší. V těchto případech bude možná výhodnější ten příspěvek někomu odevzdat a mít péči o seniora zajištěnou. Vždycky to bude otázka toho, jak rodina vydělává a jestli si dovolí zajistit nadstandardní službu, nebo využije podobnou na nižší úrovni."
Obavy nemají jen potenciální klienti, ale také poskytovatelé. Jejich hlavní starostí bude totiž získat finanční prostředky na to, aby se jim pokryly náklady na provoz služeb. Rozhodně nevidí východisko v tom, že stanoví za své služby vysoké ceny. Eva Zaiptová je ředitelkou soukromé Agentury odborné asistenční služby v Děčíně: "Naše služby spočívají v tom, že chodíme za klienty - od dětí po seniory - do jejich prostředí a po určitou část dne jim poskytujeme péči, jakou by zajistila rodina, kdyby měla možnost se o svého člena starat. Nejsme pečovatelská služba a na rozdíl od ní nerozpočítáváme jednotlivé úkony, ale poskytujeme komplexní péči a počítáme si taxu za hodinu. Na tomto místě musím říci, že mzdy nám pomáhá pokrývat Úřad práce v Děčíně. Díky němu také vzděláváme a proškolujeme asistenty. Samozřejmě že nás čeká změna a musím přiznat, že jsem měla velké obavy o existenci agentury. Ale díky tomuto kurzu vím, že můžeme existovat dál a nebudeme drasticky zvyšovat ceny, protože peníze se budeme snažit získávat z projektů. Myslím si, že obstojíme a dosáhneme i certifikátu. Už teď tvrdě pracuji na tom, abychom splnili všechny standardy. V poslední době často slýchám názor: Nemáš-li na to, dělej něco jiného! Ale já to nedělám pro sebe - snažím se jen pokrýt poptávku..."
Vzdělávací modul "Manažer kvality" nabízí jako komerční produkt Centrum komunitní práce Ústí nad Labem úřadům práce coby rekvalifikační kurz. Program je akreditován MŠMT.
V lednu 2007 na program Kvality manažer volně naváže modulový vzdělávací program "Manažer pro komunikaci a PR v neziskovém sektoru". Jeho cílem je zvyšování schopností a dovedností pracovníků neziskového sektoru v oblasti PR, komunikaci, reklamě a marketingu, za účelem zlepšování kvality sebeprezentace a služeb organizací neziskového sektoru.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist