Na rozdíl od střešních nosičů poskytují boxy hned několik výhod. Zaprvé, dokonale chrání před nepřízní počasí i prachem z cest. Zadruhé, na převážené předměty není vidět, takže zbytečně nepřitahují pozornost nenechavců. A zatřetí, náklad mohou tvořit i drobné věci, které by jinak nebylo možné na střechu auta naložit.
Německý autoklub ADAC nakoupil osm takových boxů, naplnil je lyžemi a vyrazil na testy. Výsledek? Polovina z nich propadla.
Po nárazu jako neřízená střela
Důvodem fatálního neúspěchu byl takzvaný městský nárazový test. Ten je na rozdíl od bariérových testů podle normy Euro NCAP mnohem mírnější. Provádí se v rychlosti 30 km/h a simuluje tak banální dopravní nehody, jaké se běžně stávají v městském provozu. Jenže v tomto testu dobře uspěl pouze box Kamei Corvara 310. Uspokojující byl ještě výsledek typu Montblanc Triton 450. U všech ostatních modelů opustila zavazadla útroby schránky zcela nebo alespoň zčásti. Jeden z nejdražších boxů v testu, Thule Atlantis 760, se dokonce proměnil v neřízenou střelu, když se od střechy auta celý odtrhnul. Atlantis nepříjemně překvapil experty autoklubu ještě jednou. Po testu jízdy v dešti do něj natekla voda. Vodotěsný není podle ADACU i další velmi drahý typ Atera Carver.
Lepší to nebylo ani při simulaci náhlého vyhýbacího manévru. Rychloupínáky drahých modelů od výrobců Kamei, Thule a Atera jsou příliš labilní a boxy při testech "cestovaly" ze strany na stranu. V tomto ohledu je upínání klasickými třmeny u levnějších modelů zjevnou výhodou - nepohnuly se ani o jediný milimetr.
Zlodějům odolají jen chvíli
Nejlevnější z osmi testovaných boxů, ATU Jetbag, jako jediný chrání svůj náklad ocelovými zámky. Ostatní výrobky je mají z plastu, který nedokáže násilí dlouho vzdorovat. Test hodnotil i to, jak lehce se dá s boxy manipulovat. Tady se jasně ukázaly přednosti dražších modelů - díky praktickým rychloupínákům je montáž na střechu mimořádně jednoduchá. U levnějších boxů G3, Cargo 12 a Pegaso 450 je nutná jistá dávka zručnosti a také trpělivost při luštění návodu k obsluze, který je pouze obecný a neodpovídá konkrétnímu modelu.
Spotřeba prudce stoupá
Součástí zkoušek byly i jízdní prověrky, při kterých odborníci autoklubu měřili spotřebu paliva. Ukázalo se, že i přes zdánlivě aerodynamické tvary mají střešní boxy za následek prudké zvýšení spotřeby automobilu. U širokých exemplářů jsou to při dálniční rychlosti 130 km/h tři litry paliva navíc, užší si vyžádají dva litry. S nižší rychlostí je nárůst spotřeby mírnější - při stovce si Volkswagen Golf, na kterém test probíhal, řekl podle šířky boxu o jeden až jeden a půl litru benzínu navíc. Pokud tedy střešní box zrovna nutně nepotřebujete, raději jej ze střechy auta odstraňte.
Autor je spolupracovníkem redakce
Co test hodnotil
* Vzhled (podíl 30 procent na celkovém výsledku)
Zpracování, vodotěsnost (15 minut při 80 km/h v simulovaném dešti), zábrany proti odcizení.
* Manipulace (45 procent)
Návod (přehlednost, srozumitelnost, vyobrazení, bezpečnostní poučky), montáž na vozidlo (časová náročnost, vynaložená síla, nebezpečí poranění, možnost špatného postupu a poškození auta), nakládka, jištění nákladu.
* Jízdní zkouška (15 procent)
Každý box absolvoval pětkrát vyhýbací manévr (s maximální povolenou zátěží) při rychlosti 90 km/h, třikrát prudké zabrzdění z rychlosti 100 km/h.
* Crashtest (10 procent)
Probíhal na prázdné karoserii VW Golf IV Variant s napevno uchycenými střešními ližinami. Rychlost nárazu činila 30 km/h, boxy byly naloženy na výrobcem povolenou maximální zátěž.

Většina boxů neuspěla v simulovaném "městském" nárazovém testu při rychlosti 30 km/h. Skořepina praskla a náklad vylétl ven.
Foto: ADAC

Ceny boxů v Kč:
* Kamei 10 120 * Mont Blanc 11 780 * ATU Jetbag 3990 * Thule Ocean 6750
* G3 Cargo 3999 * Atera 12 260 * G3 Pegaso 5990 * Thule Atlantis 11 999
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist