Na rozdíl od střešních nosičů poskytují boxy hned několik výhod. Zaprvé, dokonale chrání před nepřízní počasí i prachem z cest. Zadruhé, na převážené předměty není vidět, takže zbytečně nepřitahují pozornost nenechavců. A zatřetí, náklad mohou tvořit i drobné věci, které by jinak nebylo možné na střechu auta naložit.
Německý autoklub ADAC nakoupil osm takových boxů, naplnil je lyžemi a vyrazil na testy. Výsledek? Polovina z nich propadla.

Po nárazu jako neřízená střela
Důvodem fatálního neúspěchu byl takzvaný městský nárazový test. Ten je na rozdíl od bariérových testů podle normy Euro NCAP mnohem mírnější. Provádí se v rychlosti 30 km/h a simuluje tak banální dopravní nehody, jaké se běžně stávají v městském provozu. Jenže v tomto testu dobře uspěl pouze box Kamei Corvara 310. Uspokojující byl ještě výsledek typu Montblanc Triton 450. U všech ostatních modelů opustila zavazadla útroby schránky zcela nebo alespoň zčásti. Jeden z nejdražších boxů v testu, Thule Atlantis 760, se dokonce proměnil v neřízenou střelu, když se od střechy auta celý odtrhnul. Atlantis nepříjemně překvapil experty autoklubu ještě jednou. Po testu jízdy v dešti do něj natekla voda. Vodotěsný není podle ADACU i další velmi drahý typ Atera Carver.
Lepší to nebylo ani při simulaci náhlého vyhýbacího manévru. Rychloupínáky drahých modelů od výrobců Kamei, Thule a Atera jsou příliš labilní a boxy při testech "cestovaly" ze strany na stranu. V tomto ohledu je upínání klasickými třmeny u levnějších modelů zjevnou výhodou - nepohnuly se ani o jediný milimetr.

Zlodějům odolají jen chvíli
Nejlevnější z osmi testovaných boxů, ATU Jetbag, jako jediný chrání svůj náklad ocelovými zámky. Ostatní výrobky je mají z plastu, který nedokáže násilí dlouho vzdorovat. Test hodnotil i to, jak lehce se dá s boxy manipulovat. Tady se jasně ukázaly přednosti dražších modelů - díky praktickým rychloupínákům je montáž na střechu mimořádně jednoduchá. U levnějších boxů G3, Cargo 12 a Pegaso 450 je nutná jistá dávka zručnosti a také trpělivost při luštění návodu k obsluze, který je pouze obecný a neodpovídá konkrétnímu modelu.

Spotřeba prudce stoupá
Součástí zkoušek byly i jízdní prověrky, při kterých odborníci autoklubu měřili spotřebu paliva. Ukázalo se, že i přes zdánlivě aerodynamické tvary mají střešní boxy za následek prudké zvýšení spotřeby automobilu. U širokých exemplářů jsou to při dálniční rychlosti 130 km/h tři litry paliva navíc, užší si vyžádají dva litry. S nižší rychlostí je nárůst spotřeby mírnější - při stovce si Volkswagen Golf, na kterém test probíhal, řekl podle šířky boxu o jeden až jeden a půl litru benzínu navíc. Pokud tedy střešní box zrovna nutně nepotřebujete, raději jej ze střechy auta odstraňte.
Autor je spolupracovníkem redakce

Co test hodnotil
* Vzhled (podíl 30 procent na celkovém výsledku)
Zpracování, vodotěsnost (15 minut při 80 km/h v simulovaném dešti), zábrany proti odcizení.
* Manipulace (45 procent)
Návod (přehlednost, srozumitelnost, vyobrazení, bezpečnostní poučky), montáž na vozidlo (časová náročnost, vynaložená síla, nebezpečí poranění, možnost špatného postupu a poškození auta), nakládka, jištění nákladu.
* Jízdní zkouška (15 procent)
Každý box absolvoval pětkrát vyhýbací manévr (s maximální povolenou zátěží) při rychlosti 90 km/h, třikrát prudké zabrzdění z rychlosti 100 km/h.
* Crashtest (10 procent)
Probíhal na prázdné karoserii VW Golf IV Variant s napevno uchycenými střešními ližinami. Rychlost nárazu činila 30 km/h, boxy byly naloženy na výrobcem povolenou maximální zátěž.

061228_IN_08_1.jpg
Většina boxů neuspěla v simulovaném "městském" nárazovém testu při rychlosti 30 km/h. Skořepina praskla a náklad vylétl ven.
Foto: ADAC

061228_IN_08_2.gif
Ceny boxů v Kč:
* Kamei 10 120 * Mont Blanc 11 780 * ATU Jetbag 3990 * Thule Ocean 6750
* G3 Cargo 3999 * Atera 12 260 * G3 Pegaso 5990 * Thule Atlantis 11 999

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist