Cigarety musíme vyrábět levněji
Loga s přeškrtnutou cigaretou i spotřební daně v zemi rostou, přibývá protikuřáckých kampaní. To nejsou známky slibné perspektivy pro výrobce cigaret, kteří navíc ve snaze vylepšit svou image sami podporují programy na omezení kouření. Peníze na takové programy dává i největší společnost na tuzemském trhu, Philip Morris Česká republika.
"Nechceme svádět děti, rozšiřovat počet kuřáků," tvrdí Anja Fiedlerová, která do čela společnosti nastoupila loni na podzim. Cílem firmy je přebrat kuřáky konkurenci. V tom je perspektiva společnosti, soudí nová ředitelka.
HN: Kouříte?
Příležitostně, značku Muratti z portfolia Philip Morris.
HN: Proč byl na podzim odvolán váš předchůdce Graeme Davidson, proč jste byla do Česka vyslána právě vy?
Nebylo to nic mimořádného, to můžete vidět i v jiných společnostech. Graeme Davidson dostal dobrou nabídku v Philip Morris International v Lausanne, a tím jsem dostala příležitost nastoupit do Česka já.
HN: Za působení Graeme Davidsona začal loni tržní podíl Philip Morris na českém trhu klesat. Přijela jste jako krizový manažer, abyste pokles zastavila?
V tomto kontextu je důležité říci, že se náš tržní podíl v posledních měsících stabilizoval. To je pozitivní znamení, které zároveň pramení z práce udělané v předchozích měsících.
HN: Trh o tom ale přesvědčen nebyl, v dubnu klesly akcie Philip Morris na pražské burze o patnáct procent, dokonce pod devět tisíc korun, a ještě v srpnu se udržovaly na nízké úrovni...
Na podzim ale došlo k posílení. Zatímco v srpnu byla jejich hodnota kolem 9300 korun, v říjnu se už zvýšila na více než jedenáct tisíc korun. Je pravda, že vždy se najde spousta věcí, které je potřeba řešit, abychom našemu byznysu zajistili perspektivu.
HN: S jakým úkolem jste tedy do Prahy přijela?
Z hlediska byznysu v našem oboru je Česko zajímavou zemí kvůli určité nejasnosti na trhu, která vyplývá z plnění požadavků Evropské unie. Je vzrušující jen z určitých náznaků, indikací, stanovit taktiku, která nám zajistí stabilitu do budoucna.
HN: Co bylo vaší prioritou po nástupu do Česka?
Zaměřila jsem se nejdříve na to, abych zdejšímu byznysu porozuměla.
HN: Čeští politici tvrdí, že v Česku je standardní tržní prostředí, jehož podmínky jsou v podstatě stejné jako kdekoli na světě. Přesto jste prioritně věnovala úsilí tomu, abyste zdejší vazby pochopila?
Každá země má odlišnou tvář, každá je v jiné fázi vývoje, má jiné kulturní hodnoty. Takže byznys v Česku je něco úplně jiného než byznys v Německu nebo Thajsku. Například po vstupu do Evropské unie se Česká republika snaží dosáhnout limitů dohodnutých s unií. Jiné země mají jiné priority, jiné potřeby.
HN: Co tedy budete v byznysu Philip Morris v Česku měnit?
Za tři měsíce svého působení v Česku mám určité poznatky a na nich budu stavět budoucí strategii portfolia, cenovou strategii. Zároveň běží projekty, které začaly před mým příchodem. Byly schváleny a zavedeny velice kvalifikovanými lidmi a není důvod, abych je přerušovala.
HN: Jsou součástí těchto projektů také nové, levnější značky cigaret, čeho se projekty týkají?
Například na zdejším trhu máme hodně problémů týkajících se marže výrobců. Proto je součástí jedné strategie zlepšování vstupů a procesů. Zlepšením procesů je třeba hledání a nacházení oblastí, které můžeme dělat jednodušeji. Konkrétně víc neřeknu, to už souvisí s naší obchodní strategií.
HN: Zlepšování vstupů a procesů znamená jinými slovy šetření, snižování nákladů, které je v podstatě součástí strategie každé firmy usilující o zlepšení své pozice?
Já se na to dívám z druhé strany. Nesleduji primárně snižování nákladů, ale chci zefektivnit naše procesy, což nakonec v úsporu nákladů vyústí. Hlavní myšlenkou je ale vyšší efektivita. Mám naprosto jasno v tom, že úspěch v byznysu závisí na něčem, co se nazývá trvalý růst. Potřebujete zvyšovat objem produkce a současně musíte sledovat výnosnost. Nikdy se vám nepodaří rozvíjet byznys založený jen na úsporách nákladů.
HN: Vy jste už někdy dříve řídila tabákovou továrnu?
Ne, do firmy Philip Morris jsem nastoupila v únoru 2005. Předtím jsem pracovala pro Unilever. V posledních patnácti letech jsem prošla Německem, Švýcarskem, pak jsem se stěhovala do Thajska, následovala Jižní Afrika, pak zpátky Lausanne a nyní jsem v Praze.
HN: Prošla jste několik zemí, poznala několik stylů řízení ekonomiky, několik vlád. Co říkáte tomu, že Česko nemá sedmý měsíc po volbách stabilní vládu, nenarušuje to byznys?
Náš byznys ovlivňují zákazníci, ne vláda. Chybí-li tady vláda, chybí tady předvídatelné prostředí, to je skutečně problém.
HN: V říjnu jste do Prahy přijela poprvé, nebo jste českou metropoli již někdy navštívila?
Ne, byla jsem tady na návštěvě začátkem devadesátých let a potom na podzim roku 2002, týden po záplavách. Od osmi ráno do deseti večer jsem jen chodila a chodila po městě. Je krásné, ale ještě lepší byli lidé. První věc, která mi v souvislosti s Prahou nyní přijde na mysl, jsou Pražané. Jsou velice přátelští, živí, plní energie.
HN: Chce-li manažer dosahovat úspěchu, musí si zachovat nadhled, určitou vizi. Čas od času se potřebujete od byznysu odpoutat. Jak relaxujete vy?
Praktikuji jógu a také maluji, krajiny, portréty, žádnou abstrakci. Když mám náladu a inspiraci, píšu básně, hraju na klavír. A pokud mám dost času, hraju golf, mám ráda letní sporty.
HN: Jak se snáší byznys a umění? Jaké styčné body má poezie a tabáková továrna?
To nevím. Ale jsem to já, obojí je součástí mé osobnosti. Líbí se mi, když mohu řídit byznys, v této souvislosti mám ráda čísla, úspěch, lidi. Čtu hodně knih z oblasti řízení, personálního rozvoje, mezilidských vztahů. Věřím že člověk může dobře řídit svůj tým a dosáhnout úspěchu jen tehdy, když současně rozvíjí další stránky své osobnosti. Člověk potřebuje porozumět nejprve sám sobě. Pak může porozumět i ostatním, s nimiž pracuje.
Anja Fiedlerová
Generální ředitelka společnosti Philip Morris ČR Anja Fiedlerová (40) nastoupila do funkce loni v říjnu. Předtím pracovala půldruhého roku ve švýcarské centrále firmy a víc než deset let pro společnost Unilever. Anja Fiedlerová vystudovala European Business School v německém Oestrich-Winkel, hovoří německy, anglicky, francouzsky, thajsky a španělsky, učí se česky.
Baví ji hra na piano, psaní básní, bridž a četba knih o vedení firem a rozvoji lidí. Ráda také lyžuje, hraje tenis a golf.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist