Obavy komunálních politiků, že po zavedení mýtného na dálnicích zaplaví ulice jejich měst kamiony, se naplňují. Avšak jen částečně a ne všude.
V Hustopečích na Břeclavsku o tom již mají přesnou statistiku. Na konci loňského roku tam umístili speciální radary a detailně tak zmapovali odklon nákladní dopravy z dálnice D2 na souběžnou silnici druhé třídy.
"Doprava se sice nezhoršila tak extrémně, jak jsme se původně obávali, ale i tak se počet kamionů navýšil znatelně," konstatuje starosta Luboš Kuchynka při pohledu do čerstvé statistiky.
Při srovnání dvou prvních lednových týdnů se počet aut, která místo dálnice zamířila na neplacený úsek, zvýšil o deset procent.
Rychle a zadarmo
Hustopeče, městečko na Břeclavsku, mají tu smůlu, že je protíná stará silnice Brno - Bratislava. Ač po dostavbě dálnice D2 pozbyla na dlouhá léta na důležitosti, nyní její kouzlo řidiči znovu objevují: vede totiž souběžně s dálnicí a neplatí se na ní mýto. Starší trasa je navíc podle elektronických map jen o dva kilometry delší než šedesátikilometrová dálnice z Brna do Břeclavi.
"Denně přibylo v průměru devět set aut, což znamená, že každých třináct vteřin projede městem jeden kamion," předkládá výsledky ojedinělého průzkumu starosta Kuchynka. "Obávám se, že to ještě není konec. Až trasu objeví zahraniční řidiči, provoz ještě zhoustne," dodává. Jak přiznává, netuší, jak se přívalu kamionů bránit. "Bombardovali jsme ministerstvo dopravy a další úřady. Řekli nám, že nevědí, jak nám pomoci. Normálně nad námi zlomili hůl," zlobí se.
Zcela zakázat průjezd nákladních automobilů prý v Hustopečích kvůli zásobování nemohou. "Plánujeme aspoň stavbu ještě jednoho světelného přechodu. Problém to ale nevyřeší. Zvětší se pouze bezpečnost chodců, doprava se naopak bude ještě víc sukovat," říká starosta.
"My jsme v klidu"
Nejde ovšem jen o Hustopeče. Kamiony hledají levnější cestu i v dalších regionech. "Kamionů přibylo a už se to odráží na povrchu silnice. Je tady i větší hluk, prašnost a vibrace. Jediné, co můžeme udělat, je, že tam umístíme značky," krčí rameny starosta Písku Miroslav Sládek. Jinde je ale klid. "Zatím se u nás nic zásadně nezměnilo," prohlašuje Václav Jaroš, starosta České Bělé, která také leží na jedné z objízdných tras.
Ministerstvo dopravy zřejmě i proto zůstává v klidu. "Dosud nemáme hlášeno masivnější objíždění zpoplatněných úseků, nicméně víme, že malé procento řidičů kamionů se snaží objíždět," přiznává mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. "Sami dopravci ale říkají, že se jim objíždění nevyplatí, protože je pro ně rozhodující rychlost přepravy," tvrdí mluvčí, aniž by se měl možnost seznámit s hustopečským výzkumem. Jinými slovy: podle ministerstva problém neexistuje. A co třeba zlevnění tarifu v úsecích se souběžnou trasou, jak ministerstvo před zavedením mýtného slibovalo? "Snížení sazeb možné není, je dáno zákonem," vylučuje Hanzelka.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist