Základem moderního podnikání je jednoduchý koncept: změna. Měnící se příležitosti, měnící se potřeby a požadavky, měnící se dovednosti, měnící se... lidé. V důsledku růstu a expanze trhů v dnešním propojeném světě čelíme stále častěji novým situacím a úkolům. Zda se zařadíme mezi úspěšné nebo jen mezi průměrné závisí na tom, jak přistupujeme ke změnám a přizpůsobujeme se novinkám. Podíváme-li se, jak svět vypadal v uplynulých desetiletích, všimneme si především obrovských změn, jež se udály... a není důvod se domnívat, že nadcházející desetiletí přinesou změny méně podstatné. Pak bude důležité určit, se kterými změnami se osobně pokusíme vypořádat, kterým se přizpůsobíme, a jak se na ně připravíme.

S jistotou lze říci, že nejvíce se bude měnit naše profesní dráha. Doba, kdy jedinec celý život pracoval pro jednu společnost, už minula. Jednolitá profesní dráha je proto již minulostí. Čerstvý absolvent nastupující dnes na trh práce projde za svůj profesní život pěti až sedmi povoláními. Odpovědí na neustále se měnící profesní požadavky je rozvoj vlastních dovedností a kvalifikace a to pomocí formálního vzdělávání.

Jana Ryšlinková z U.S. Business School Praha popisuje vzdělávání jako nástroj k přežití nástupu nových generací: "Většina z nás vystřídá za život několik povolání. Ale i když celý život pracujeme ve stejném oboru, prostředí se mění tak rychle, že se všichni musíme průběžně vzdělávat, chceme-li udržet tempo s novými generacemi pracovních sil." Rychlost, jakou se podnikání mění, vyžaduje neustálé doplňování a rozvíjení znalostí o nové informace a zlepšování schopností. Poptávka po dalším vzdělávání tak z důvodu prostého přežití roste, nicméně získávání nových znalostí může znamenat mnohem víc. Vzdělání v tom nejlepším slova smyslu nám dává impuls zamýšlet se nad změnami, schopnost představit si nová pravidla a způsoby přístupu k práci a rozvíjet své vůdčí schopnosti a dovednosti."

V mnoha oborech a profesích představuje kontinuální vzdělávání často nezbytný nástroj, jak si udržet praktické znalosti a přehled o nejnovějším vývoji a technologiích. Ke splnění tohoto předpokladu často stačí pouhá účast na konferenci nebo semináři, někde jsou ovšem požadována formálnější školení organizovaná institucemi, jako například Association of Chartered Certified Accountants (ACCA - Asociace autorizovaných účetních znalců).

Zajímavým aspektem vzdělávání dospělých je skutečnost, že k efektivnímu studiu nestačí pouze zájem o daný předmět, ale hnacím motorem je cíl, který chtějí dosáhnout. Mnoho odborníků koncem 80. a začátkem 90. let nebylo motivováno k účasti v IT kurzech tím, že by je zajímalo, co všechno nové technologie dokáží. Do kurzů se hlásili proto, že si moc dobře uvědomovali, jak jim jejich absolvování zvýší šanci na povýšení a rozvoj kariéry. Dnes se odborníci zaměřují na takzvané "soft skills", resp. netechnické předměty jako například efektivní komunikace a mezilidské dovednosti. Schopnost sdělovat myšlenky a budovat sociální sítě je v současné době stejně důležitá jako v 90. letech schopnost ovládat počítač.

K tomu, aby byl jedinec dobře připraven na rostoucí odpovědnost a nové situace, je někdy nutné vynaložit spoustu času a peněz. Jednotlivé kurzy jsou vhodné, pokud se zajímáte o specifický předmět, v ostatních případech je nutné komplexní vzdělávání. Odborníci s důkladnými zkušenostmi, kteří jsou uprostřed své profesní dráhy, často zjistí, že jeden či dva kurzy nestačí k tomu, aby se odlišili od svých kolegů na stejné pozici. V tomto případě jim vyšší stupeň formálního studia (například Executive MBA) poskytne schopnost vidět jak detaily, tak i celkový obraz. Z těchto odborníků se pak stanou strůjci pozitivních změn uvnitř dané společnosti a iniciátoři budoucích změn, kterým se již nebudou jen slepě přizpůsobovat.

Thomas E.Mershon, MBA
Autor je Director, CEE, University of Pittsburgh - the Premiere MBA in Prague