Malým pivovarům se daří lépe díky vývozu

Na růstu produkce piva se v posledních letech vedle velkých domácích producentů podstatnou měrou podílely také malé pivovary. Za posledních pět let uvařily zhruba o pětinu více piva - loni 3,1 milionu hektolitrů. Některé přitom již překročily hranici 200 tisíc hektolitrů stanovenou pro daňovou úlevu. Za růst výroby menší pivovary vděčí především poptávce na zahraničních trzích. Jejich vývoz se od roku 2002 zvedl sedmkrát na více než 700 tisíc hektolitrů, vyplývá z údajů a odhadů Českého svazu pivovarů a sladoven.
"Český trh stagnuje, hodně se nám daří export," potvrdil předseda Českého svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek. Například výstav Pivovaru Černá Hora, kterému šéfuje, roste v posledních dvou letech asi o pět procent ročně. Nulový export před vstupem do Evropské unie se přitom zvedl na 15 tisíc hektolitrů ročně, tedy asi deset procent z celkové produkce 162 tisíc hektolitrů.

Podíl malých roste

Produkce malých pivovarů roste, část z nich ale podle Fuska žije na hranici ekonomické únosnosti. Zpravidla proto, že místo výroby velmi kvalitních regionálních piv dodávaných "okolo komína" a na export za odpovídající ceny zvolily strategii dodávat velmi levná piva do řetězců. "Jejich ceny někdy bývají tak nízké, že to české pivo shazuje," posteskl si Fusek.
Sedm velkých domácích výrobců piva, mezi než patří Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Budějovický Budvar, PMS Přerov, Drinks Union, Královský pivovar Krušovice a Starobrno, loni uvařilo podle odhadů zhruba 16,5 milionu hektolitrů piva, o milion více než v roce 2002. To bylo asi 84 procent celkové výroby, o 1,5 procenta méně než v roce 2002. Naopak zhruba tři desítky menších průmyslových pivovarů, z nichž většina se pohybuje pod výstavem 200 tisíc hektolitrů, zvedly podíl stejným dílem na 16 procent celkové produkce.

Pomáhají i turisté

Že se malí výrobci ve stínu velkých skupin neztrácí, dokládá i rozjezd některých pivovarů, které začaly v posledních letech prakticky od nuly. Například Pivovar Hubertus Kácov, který získali v roce 2001 noví majitelé, zvedl od té doby výstav dvacetkrát na 7000 hektolitrů ročně. Hlavními zákazníky jsou hospody v okolí, ale i v Praze, řekl šéf představenstva pivovaru David Hořejší. "Teď připravujeme lahvové pivo, čímž se zase výstav navýší a chtěli bychom se dostat na 12 až 15 tisíc hektolitrů," uvedl.
Zájmu o regionální piva podle některých odborníků svědčí turistický ruch. Proto se řada malých pivovarů na pivní turistiku zaměřuje a snaží se nalákat domácí i zahraniční návštěvníky na pivní stezky, prohlídky pivovarů a pivní slavnosti. Také Hořejší potvrzuje, že pivnice přímo v pivovaře je pro turisty lákadlem a těší se značné návštěvnosti. Proto plánuje otevřít restauraci i s teplou kuchyní.
Přibývá i minipivovarů, které dodávají zpravidla jen pro vlastní restauraci. V roce 1989 byl jeden, dnes je jich přes 30, řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.