K tomu textu už se nevracejme
Pokus o nové nastartování může proces integrace spíše poškodit než mu pomoci. Zvlášť, pokud by se měl odehrávat ve znamení zvýšeného německého politického tlaku na "neposlušné" sousedy.
Éra pubertálního idealismu
Česká republika a její politická reprezentace by k celému záměru německého předsednictví měla zaujmout racionální a sebevědomý postoj. Nejsme přece už "pouhými" čekateli na členství jako v době přípravy euroústavy.
Část českých politických a intelektuálních elit bohužel trpí něčím, co by se dalo označit jako syndrom "dobrého Evropana": tedy snahou ukázat, že "umíme Evropu" stejně dobře, či ještě lépe než všichni ostatní. Jde o jakousi novodobou obdobu národního mýtu ve stylu "zlaté české ručičky" nebo "co Čech, to muzikant".
Tento syndrom se projevuje u euroústavy zejména nekritickým přejímáním veškeré "proústavní" argumentace. Tuto poněkud pubertálně idealistickou etapu uvažování je však už třeba překonat a naučit se myslet prakticky, pragmaticky, v přesných kategoriích.
Máme před sebou tři základní cesty. První, ryze teoretickou, je návrat k původnímu textu v kompletním znění. To není proveditelné beze změny stanoviska Francie a Nizozemska, což je nemyslitelné.
Druhou cestou je vytvoření nějaké redukované verze stávající ústavy (třeba pod názvem Nice+ či minitreaty), což není nic jiného než z nouze ctnost, zanechávající po sobě hořkou pachuť právního triku. Ať máme k euroústavě jakékoli výhrady, jde přece jen o vnitřně soudržný text, jehož konzistence by se trháním na kusy zničila. Navíc by vznikla nová smlouva, nový právní stav, a tedy nová potřeba ratifikace od začátku.
Třetí cesta je podle mého názoru nejlogičtější a nejtransparentnější: nevracet se k textu vůbec, ověřit si v praxi fungování rozšířené EU o 27 členech a za několik let se k jednáním o nové zjednodušené smlouvě (kterou dozajista potřebujeme) zase vrátit.
Krize? A kde, prosím?
Není přece pravda, že Evropská unie se kvůli neexistenci evropské ústavy nachází v krizi. Česká republika je členem EU dva a půl roku, funguje na základě současných pravidel a nikdo z nás žádnou krizi v rozhodování EU doposud nezaznamenal.
Není ani pravda, že EU nebude bez ústavy schopna vystupovat jednotně v zahraniční politice. To nebude schopna ani s ústavou: natolik se liší v některých ohledech zahraničněpolitické priority například středo- a východoevropských zemí (na straně jedné) a Francie či Středomoří (na straně druhé).
Pokud jsou zde příznaky krize, jsou způsobeny něčím úplně jiným. Jednak neochotou vlád členských zemí přistoupit k hlubokým ekonomickým a strukturálním reformám. A jednak neochotou evropských institucí přestat s nadprodukcí mnohdy zbytečné a nesmyslné regulující legislativy EU. Ani jedno, ani druhé však nemá s euroústavou žádnou souvislost.
Autor, poslanec EP za ODS, je zmocněncem premiéra pro jednání o evropské ústavě
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist