Emise: eurokomisaři ustoupili výrobcům aut

Po včerejšku je zřejmé, že své plány zmírní. Brusel se totiž v boji proti globálnímu oteplování zaměřil na ropné společnosti. Ty podle něho musí nést více odpovědnosti za omezení emisí oxidu uhličitého.

Evropská komise včera navrhla zákon, který jim ukládá snížit emise při těžbě, přepravě a zpracování ropy do roku 2020 o deset procent. Zároveň požaduje zavedení přísnějších norem pro kvalitu paliv. Žádá mimo jiné, aby výrobci míchali do benzinových směsí více biopaliv.

To by však zřejmě opět postihlo hlavně automobilky. "Je to určitá komplikace pro všechny, ale největší náklady by měli výrobci automobilů," říká Vladimír Třebický z Ústavu paliv a maziv, "jde o výrazný zásah do jejich technologie, a tedy i ekonomiky." Výrobci navíc varují, že v Evropě se biopaliv nevyrábí dost. Museli by je dovážet, což by zvýšilo nejen emise, ale i cenu benzinu.

Automobilky zatím neplní ani cíl snížit emise CO2 na 140 gramů na kilometr do roku 2008, k němuž se dobrovolně zavázaly. Současná hodnota je asi 160 gramů.

Komise zveřejní zákon o emisích z aut příští týden. A podle mluvčí komise Barbary Helfferichové bude tvrdý. Neoficiální informace hovoří o tom, že komise stanoví maximální hladinu emisí na 130 gramů na kilometr nebo že zavede různá omezení pro jednotlivé typy motorů.

Automobilky rozhodnutí komise přivítaly. "Je správné, že se odpovědnost za snižování emisí přenáší na všechny, kdo mohou znečišťování ovzduší ovlivnit, ne jen na výrobce automobilů," řekl HN personální šéf Škody Auto Martin Jahn.