Cizí vlaky objíždějí Česko, stát tratí miliony

Nechuť zahraničních železničních dopravců jezdit po českých kolejích stále roste. Česko tak přichází o desítky milionů korun ročně. Například nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun.
Na vině je zabezpečovací systém, kvůli kterému nesmí na české koleje moderní zahraniční lokomotivy. A dopravci na hranicích musejí "přepřahat".
Českem nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti - oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.
"Ta tendence objíždět Česko tady je," připouští náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp.
Důvodem je především dosavadní neochota státu změnit systém zabezpečení tratí. Ten sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů: na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík mezi Prahou a Ostravou.

Prozření ministerstva

Ministerstvo dopravy nyní připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit moderní zahraniční lokomotivy.
"Je to jedna z priorit ministerstva. Problém se netýká jen souprav Pendolino a lokomotiv Siemens. Bez této změny je nemožná postupná výměna domácího zastaralého a nevýkonného železničního vozidlového parku, ale i mezinárodní spolupráce našich železničních dopravců," říká Šíp.
Během posledních týdnů tak ministerstvo v tomto směru udělalo obrat o sto osmdesát stupňů. Ještě loni v listopadu tvrdilo, že je tato změna nemyslitelná. "Česká republika dává v současné době přednost investicím do rozvoje infrastruktury před investicemi do technických změn umožňujících podnikání zahraničních subjektů," říkala tehdejší mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Otázkou zůstává, kolik bude změna stát. Podle dopravních odborníků i náměstka Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší od firmy AŽD," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

"Staré" nové tratě

"Zdá se, že se tato investice bude moci vrátit podstatně dříve než řada jiných investic do infrastruktury," dodává Šíp. "Navíc prospěje i Českým drahám, které tak budou moci počítat s větším počtem tranzitních vlaků a vyššími příjmy z řízení železničního provozu," dodává.
Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. "To je datum, kdy má dojít k liberalizaci nákladní dopravy," říká.
Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století.
"Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti," říká Šíp.