Půllitry se zlatavým mokem cinkají, prostě typické hospodské prostředí, jak ho známe z našich měst a vesnic. V restauraci Pragold na rušné hanojské ulici si můžete dát i český zlatavý mok. Takových českých hospod je v Hanoji pět. Jinak byste české pivo na vietnamském trhu hledali těžko.
"Dá se koupit pouze na místě vyráběné pivo českého typu v minipivovarech, kde jej s úspěchem z pravé české suroviny vyrábějí naši sládci. Vlastní vietnamské pivo má jinou chuť, než na kterou jsme zvyklí, což je dáno složením surovin, zejména přidáváním rýže jako náhrady za slad. Jinak se ve Vietnamu pivo prodává a pije všude," dělí se o poznatek Jiří Flídr, generální ředitel ZVU POTEZ z Hradce Králové, výrobce potravinářských, chemických a energetických zařízení.
Podle statistik ve Vietnamu vypije každý Vietnamec dvacet šest litrů piva za rok. Možno jej koupit v prodejnách, vypít v malých krámcích a hospůdkách na ulicích, kterých je ve Vietnamu množství, a jež dotvářejí kolorit měst a vesnic. Podle zkušeností Jiřího Flídra se ve městech i při hlavních tazích objevují malé občerstvovací hospůdky pěkně a moderně zařízené, se zajímavým jídlem a vždy s pivem. Navíc roční teplota "nálevnám" přeje, teplota ani v nejchladnějším počasí na severu s výjimkou hor neklesá pod 5 °C, v létě je teplota i na severu nad 35 °C.
Pivo se tedy pije ostošest, příští dva až tři roky se konzumace zvedne nejméně o třicet procent. A právě trend růstu spotřeby piva vedl manažment firmy k rozhodnutí: "Jde se na vietnamský trh".
Jak se ale na něj dostat? Jako logické řešení se nabízeli Vietnamci, žijící dlouhodobě u nás. S těmi to nevyšlo. Posléze to byli Češi ve Vietnamu. "Tato cesta se jevila jako perspektivní, naši prostředníci znali zákonitosti a pravidla obchodování ve Vietnamu. Po několika návštěvách pivovarů, zejména na severu Vietnamu, jsme zjistili, že mnoho z nich má zastaralou technologii, ale zároveň nemají na novou. Přitom všude jsme získávali informace o tom, že české pivo znají z minulosti, kdy se do Vietnamu dodávalo, a že je doposud v oblibě. To nás přesvědčilo, že je třeba najít významné investory a nabídkovou filozofii postavit na schopnosti vyrábět na české strojní technologii české pivo," svěřuje se Jiří Flídr.
Dva roky hradečtí výrobci hledali a pak našli významnou vietnamskou společnost, která s nimi vstoupila do jednání o nákupu pivovaru o roční kapacitě až dva miliony hektolitrů piva. Má stát v průmyslové zóně v provincii Ha Nam, 150 kilometrů jižně od Hanoje.
"Tak velký projekt potřebuje politickou podporu, s vietnamským investorem jsme proto jednali o možnosti zařadit projekt do protokolu při příležitosti návštěvy prezidenta Václava Klause loni v září. To se podařilo, a memorandum o dodávce pivovaru bylo při této příležitosti podepsáno," vzpomíná Jiří Flídr.
Samotný kontrakt na výstavbu pivovaru v délce 23 měsíců a v ceně přes 90 milionů eur se podepisoval počátkem února. Na dodávkách se budou podílet další české firmy i vietnamští dodavatelé.

Kdo si myslí, že jednání s vietnamskými partnery je jednoduché, je na těžkém omylu. "Jsou tvrdá a obchodní partneři často mění zadání, požadují různé varianty, pečlivě srovnávají naše řešení s konkurencí. Než se pro nás rozhodli, museli jsme je přesvědčit znalostmi, referencemi i exkurzemi po pivovarech. Je dobré, že naše pivovary nám vycházejí vstříc při exkurzích i při hodnocení kvality námi dodaných zařízení," říká Jiří Flídr.
Výhodou jednání s obchodními partnery z Vietnamu je však podle něho to, že mnoho Vietnamců v bývalém Československu studovalo a učilo se.
"Stává se, že při návštěvě Čech přijede v delegaci někdo, kdo hovoří česky nebo alespoň rusky. Jsou případy, kdy se jednání zúčastňují s obchodním partnerem jeho známí a kamarádi, kteří žijí v Čechách. Je také nebezpečné ve Vietnamu na ulici i při jednání hovořit mezi sebou česky a domnívat se, že nikdo v okolí vám nerozumí. Jdete po ulici Hanoje, bavíte se česky, a najednou vás osloví místní lidé česky a začnou vám vykládat, kde studovali, jak se jim v Čechách líbilo, jak jim chutnaly knedlíky a pivo," uvádí šéf královéhradecké firmy.
A dodává další případ: "Při prezentaci našich výrobků ve velkém pivovaru v Hanoji se nám stalo, že po hodině překládání do vietnamštiny přišel zástupce ředitele a požádal plynulou češtinou o předání prezentace našich zařízení v češtině. Chtěl si zopakovat češtinu a získat odborné výrazy."
Do budoucna má ZVU POTEZ ve Vietnamu velké plány, jedná s dalšími investory o dodávkách několika velkokapacitních pivovarů. Chce se také více věnovat zpracování potravin, například ovoce.
-

Celý text najdete zde.