Češi stále více slyší na slevy jakéhokoli druhu. Nákupy zájezdů v první minutě se proto staly hitem, který svou popularitu udrží i v tomto roce. Minulý rok například Čedok prodal 30 procent zájezdů v první minutě. "Předpokládáme, že letos podíl vyroste o 5 procent na celkových 35, a to především na úkor zájezdů v poslední minutě," tvrdí tiskový mluvčí Čedoku Tomáš Bálek.
Mimořádný zájem o nákup zájezdu v předstihu potvrzuje i Daniel Plovajko z CK Fischer: "Oproti loňskému roku jsou prodeje o 30 procent vyšší. Už máme vyprodáno přes 50 procent všech nabízených kapacit pro letošní sezonu. V nejoblíbenějších destinacích a termínech už je dokonce vyprodáno přes 75 procent kapacit."
Cestovní kanceláře se ale velmi liší v tom, jaké slevy při včasné rezervaci klientovi nabídnou. Některé nabízejí pobyt i cestu pro děti zdarma nebo hned několik procent za rezervaci do konce zimních měsíců a během jara. Slevy se týkají i seniorů či manželských párů.
Ojedinělé nejsou ani nabídky různých bonusů v podobě slev na půjčení auta a výlety v místě dovolené či na odvoz z a na letiště. V celkovém souhrnu je však celý balík slev velmi nepřehledný a hledat konkrétní největší výhodu je hodně složité. Protože porovnání nabídek je takřka nemožné.
Podle některých cestovních kanceláří je nákup zájezdu na "first moment" nejvýhodnější i oproti dovolené na poslední chvíli.
Lavinu slev spustil na tento víkend i veletrh cestovního ruchu Holiday World, který se koná na pražském Výstavišti. Cestovní kanceláře během jeho průběhu nabízejí slevy při rezervaci zájezdu po internetu nebo na svých telefonních linkách. Některé připravují i otevření poboček během víkendu.
Výhody, které mají včas objednané zájezdy, kdy klienti mohou hlavně vybírat zájezd z nepřeberné nabídky, vytlačují nákup zájezdů "last moment" zcela zřetelně. "Minulý rok jsme prodali 20 procent zájezdů v režimu na poslední chvíli. S nárůstem prodeje v první minutě očekáváme, že by podíl měl klesnout pod 20 procent," říká Tomáš Brejcha z Čedoku.
Proti nákupu na poslední chvíli začíná mluvit i omezená nabídka jak destinací, tak ubytovacích kapacit. Při nákupu dovolené v první minutě je sice možné namítat, že mohou nastat problémy se zaplacením záloh či změnami termínu. Riziko se snaží některé kanceláře omezit pomocí nižších záloh a také službami, které umožňují změnu termínu nebo destinace. Zajímavé ceny lze získat i při rezervaci zájezdu u některé z cestovních agentur. Ty nabízejí zájezdy od mnoha cestovních kanceláří a jsou schopny nabídnout je v některých případech i za nižší sumu než samy cestovní kanceláře.