Velkým módním domům, jako jsou Gucci, Prada nebo Louis Vuitton, už nestačí samotný prodej oblečení a doplňků. V boji o zákazníky vybavují své obchody kavárnami a uměleckými galeriemi, aby měli nakupující důvod se v obchodě zdržet déle.

Tokijský obchodní dům Gucci, otevřený v listopadu loňského roku, má osm pater. Ve třech z nich jsou galerie, kavárny a místnosti pro pořádání nejrůznějších akcí.

Podobně jsou na tom i obchody Louis Vuitton, které v současné době v Paříži představují výstavu fotografií s názvem "Winds and Sails". V

dalších Vuittonových obchodech mohou zákazníci narazit třeba na výstavu soch dánského výtvarníka Olafura Eliassona. V buticích Prada je zase k vidění exhibice sta sukní "Waist Down".

Luxusní firmy tímto bojují proti levnější konkurenci. Značky jako Zara, H&M a Mango mají každý měsíc nové kolekce, naopak luxusní butiky obměňují své modely s menší frekvencí.

Podle listu Wall Street Journal proto zkouší tito prodejci nové taktiky, aby nalákali již znuděné zákazníky. Galerie v obchodech ale mohou mít i prozaičtější důvod. Louis Vuitton minulý rok v létě otevřel ve svém pařížském obchodě galerii jen proto, aby mohl mít otevřeno i v neděli. Ve Francii je totiž nedělní prodej až na výjimky zakázaný. Vuitton tedy maskoval prodej galerií a muzeem své značky.

S galeriemi přicházejí i nová jména pro módní obchody. Jakmile Louis Vuitton nainstaloval natrvalo do newyorského obchodu jednu z Eliassonových soch, přejmenoval obchod na "maison" (dům). Povýšil tak obyčejný obchod na "dům", v tomto případě s akcentem na kulturu. Prada přistoupila na stejný systém a své obchody pojmenovala jako "epicenters".

Ale firmy nemusí ve svých buticích instalovat jen obrazy a sochy. Pro toho, kdo má radši pohyblivé obrázky, nabízejí tito prodejci i filmy. Vuitton ve svém pařížském obchodě pouští video vytvořené americkým umělcem Timem White-Sobieskim a Prada v New Yorku promítá například záznam z benátského filmového festivalu nebo sérii čínských filmů vytvořených skupinou Fondazione Prada.

Prvním, kdo do svých módních obchodů nainstaloval malby, starožitnosti a fotografie, byla v osmdesátých letech značka Polo Ralph Lauren. Důvod byl čistě prozaický, chtěl své obchody od sebe odlišit. Lauren zašel až tak daleko, že v obchodech, kde například vystavoval obrazy z 19. století, prodával také trička a klobouky s motivy těchto obrazů.

Módní značky nejsou prvním maloobchodníkem, který vybavil své obchody atrakcemi, jako je umění a jídlo.

Knihkupectví Barnes & Noble už provozují ve svých obchodech kávový koutek řadu let. Kasinový magnát Steve Wynn postavil zase galerii ve svém posledním luxusním hotelu v Las Vegas, aby v ní vystavoval svou sbírku obrazů od Picassa.