Evropská unie by chtěla do obchodování s povolenkami na emise kysličníku uhličitého kromě letecké dopravy zahrnout také lodní mezinárodní dopravu.

Komisař Evropské unie pro životní prostředí Stavros Dimas chce podle své mluvčí Barbary Helfferichové příslušné plány předložit zřejmě v září. Posléze by měl následovat návrh zákona. "Je téměř jisté, že by námořní doprava měla být do obchodování s emisemi začleněna," řekla mluvčí.

Podle studie Německého centra pro leteckou a vesmírnou dopravu připadají na lodě 2,7 procenta celosvětových emisí kysličníku uhličitého. To je zhruba stejně tolik, jako u letecké dopravy. Lodě navíc emitují zhruba deset procent světových emisí kysličníku siřičitého a až čtvrtinu oxidu dusíku. "Mezinárodní organizaci pro lodní dopravu, IMO, se zatím nepodařilo při tomto problému dospět k řešení," míní poslanec Evropského parlamentu a odborník na dopravu Willi Piecyk. Proto rejdaře ke snížení emisí prostřednictvím zapojení do obchodování s povolenkami musí zavázat unie.

Podle interního pracovního dokumentu komise Dimas plánuje, že by dopravní lodě, trajekty a vojenská plavidla do budoucna při příjezdu do některého z unijních přístavů musely předložit certifikát na CO2. Stejnou povinnost by do budoucna měla mít i letadla a lodě z nečlenských zemí EU. Čím více emisí přitom daná loď produkuje, o to dražší to pro rejdaře bude, jelikož případně budou muset přikoupit certifikáty. K rozšíření obchodování s povolenkami na lodě by mělo dojít v roce 2012.

Rejdaři na plány komise reagují s jistým opatrným souhlasem. "V zásadě jsme pro obchodování s emisemi," míní zástupce ředitele Evropského svazu rejdařů ECSA Tim Marking. Jisté pochyby má ale o praktické realizaci záměrů.

Podle Markinga je totiž obtížné získat přesné informace o emisích CO2 jednotlivých lodí, především u lodí levných rejdařů z Afriky, Asie a Latinské Ameriky. "Kvůli různým druhům motorů a kvalitě pohonných hmot je výpočet emisí velmi složitý," řekl. Mnoha evropským lodním společnostem by se naopak obchodování s povolenkami mohlo vyplatit, jelikož často mají "ekologičtější" lodě.

Zatím není jasné, jak přísné hranice komise stanoví a kolik certifikátů rozdělí. Otevřená je také otázka, zda je záměr unie podle pravidel IMO přípustný. Odborníci se obávají, že by země jako USA, Japonsko nebo Čína mohly unii kvůli porušení těchto pravidel zažalovat u WTO.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist