Snímek: ISIFA
Vypadá to jako epidemie. Češi se hromadně obuli do kolečkových bruslí a objevili kouzlo tohoto elegantního pohybu. Ať už patříte mezi zkušené bruslaře, nebo o tomto sportu teprve přemýšlíte, přinášíme vám užitečné tipy.
Jarní slunce a teplé počasí přeje všem venkovním aktivitám a sportu. Hitem posledních let, který slaví úspěch především v Česku, jsou kolečkové brusle. In-line jsou synonymem pro pohyb na čerstvém vzduchu, který je nenáročný na klouby a naopak zvyšuje fyzickou kondici a napomáhá spalování tuků, tudíž je vhodný prakticky pro všechny věkové skupiny. Navíc jsou brusle prostorově skromnější než například jízdní kolo a kromě první vyšší investice jde o relativně finančně nenáročnou záležitost. Mimo to není bruslení nijak náročné na pohybové nadání a jeho základy se může naučit skutečně každý. Jestli si chcete na jaře protáhnout tělo, dostat se do formy nebo jen vyzkoušet novou aktivitu na čerstvém jarním vzduchu, představují pro vás in-line brusle ideální příležitost. Načerpejte tedy inspiraci na zajímavé bruslařské "dráhy" v České republice.
Letná: Pražská klasika
Pravděpodobně nejznámějším působištěm pražských bruslařů je Letná. Ačkoli jde o jednu z nejpopulárnějších drah u nás, rozhodně nejde zároveň o dráhu nejjednodušší. Jednak je zde pro začátečnické bruslení komplikovaný povrch a těm, kteří brusle nedokážou ještě dobře ovládat, zde bude dělat potíže značný provoz. Letná je totiž oblíbeným místem nejen bruslařů, ale i chodců, cyklistů, maminek s kočárky, volně pobíhajících psů a podobně.
Odměnou "odvážnějším" a zkušenějším bruslařům je fascinující výhled na Prahu z ptačí perspektivy nebo možnost dojet na bruslích až ke královskému letohrádku Belveder. Najdete zde také příjemný servis, který zajišťují půjčovny bruslí i několik možností občerstvení.
Ladronka: Nově objevená romantika
Kdysi nejznámější squat v zemi a ruina se před několika lety proměnila v rekreačně sportovní areál. Loňského roku se dokonce "nová" Ladronka stala stavbou roku. Velkou oblibu si získala také u bruslařů, kterým nabízí téměř tři a půl kilometru dlouhý okruh ve tvaru osmičky. Kromě vynikajícího a nenáročného povrchu, na němž si základní bruslařské dovednosti může osvojit i začátečník, se tady sportujícím nabízí i nádherný výhled na Prahu - a obecně, bruslení v lesoparku je velmi příjemnou záležitostí. Dráha je navíc v noci osvětlena, takže si zde můžete užít i večerního bruslení. Samozřejmým servisem je půjčovna bruslí, kterou najdete v budově statku Ladronka (za hodinové půjčovné setu bruslí a chráničů zaplatíte 120 Kč), a možnost občerstvení.
Braník: Pobřežní cesta
Trojlístek nej- bruslařských drah nacházejících se na území hlavního města doplňuje stezka, která vede podle Vltavy. To, jak bude tato vaše pobřežní výprava dlouhá, záleží v podstatě jen na vás, protože ji lze začít prakticky na jakémkoli místě pražského nábřeží. Někteří bruslaři začínají už u Tančícího domu, jiní vyjíždějí na chodníku pod Vyšehradem nebo až ve Dvorcích. Vltavská magistrála, jak se pobřežní cestě někdy přezdívá, je vlastně cyklostezkou vhodnou pro rekreačnější styl jízdy. Stezka pokračuje přes Modřany směrem do Komořan, a ačkoli její horní části jsou díky dlažebním kostkám a dalším terénním záludnostem vhodné spíše pro pokročilejší bruslaře, spodní části mají příjemný kvalitní povrch, který zvládnou i začátečníci.
Pobřežní trasa vás povede malebným okolím Vltavy. Ačkoli zde není příliš mnoho možností občerstvení, které by byly přístupné bruslařům, na druhou stranu tady najdete množství míst a zákoutí, která jsou jako stvořená pro pořádání pikniku a která z oken tramvaje či automobilu rozhodně neuvidíte.
Nymburk - Poděbrady: Na bruslích kolem Labe
Jestliže máte chuť na delší trasu a hodláte na bruslích absolvovat přibližně půldenní výlet, vaší volbou může být malebná trasa, která vede rovinatou krajinou kolem Labe. Cyklo-stezka spojující Poděbrady a Nymburk měří přibližně patnáct kilometrů a vyplatí se jet spíše po pravém břehu Labe, kde je pro bruslaře lepší povrch. Polabská stezka má minimální převýšení, takže jízda na ní je velmi příjemná, její nevýhodou je však relativně malá šířka.
Tato trasa je ideální pro víkendový výlet, který můžete spojit s prohlídkou lázeňských Poděbrad oslazenou tradičními lázeňskými oplatkami, či absolutně vynikající točenou zmrzlinou, kterou koupíte na náměstí. V Nymburku se zase můžete vydat po stopách legendárního Bohumila Hrabala, ať už prohlídkou slavného pivovaru z Postřižin, nebo návštěvou Kerska, kde se pro změnu odehrávaly Slavnosti sněženek.
Plzeň: Bruslení v závodním stylu
Pokud kolečkové brusle vnímáte především jako způsob, jak zvýšit svou tělesnou kondici, bude vám nejspíš vyhovovat cyklodrom v Plzni, který patří SKP Rapid. Asfaltový silniční ovál měří přes jeden kilometr a jeho nespornou výhodou je široká dráha a skutečnost, že je sem povolen vstup pouze sportujícím, takže tady nebudete narážet do volně pobíhajících psů a loudajících se chodců. Představuje tak ideální volbu pro ty, kterým jde především o rychlejší jízdu a nepotřebují se při ní kochat okolím. Nevýhodou plzeňského oválu je hrubší povrch a zpoplatněný vstup (za jeden vstup zaplatíte 30 Kč). Některé dny je také areál kvůli cyklistickým závodům pro veřejnost uzavřen.
Nová Pec - Stožec: Šumava na kolečkách
Ačkoli máte možná Šumavu spojenou především s pěší turistikou, můžete tady najít i krásné trasy pro nadšence kolečkových bruslí. Jednou z nich je patnáctikilometrová cyklostezka, která vede z Nové Pece do Stožce. Trasa kopírující Studenou Vltavu prochází fascinující krajinou a přírodou národního parku a poskytuje tak bruslařům neopakovatelný zážitek. Výhodou je zákaz vjezdu automobilů a relativně jemný, dobře upravený povrch trati. Méně vytrvalí sportovci zcela ocení i možnost ukončit výlet předčasně na některé z vlakových zastávek,které se nacházejí podél stezky. K železnici se však zároveň váže i nevýhoda, kterou šumavská stezka má. Je jí značný počet přejezdů (devět v každém směru), který musí bruslař na stezce překonat.
Česká Lípa - Vlčí Důl: Libereckem na bruslích
Hledáte možnost bruslařského vyžití v Libereckém kraji? Vyzkoušejte cyklostezku, která vede z České Lípy do Vlčího Dolu. Rovinatá cyklostezka měří necelých pět kilometrů a kromě příjemného prostředí se tady můžete těšit na jemný a kvalitně upravený povrch. Výhodou je i zpestření, které představují mostky přes meandry Ploučnice a hospoda, která se nachází v polovině cesty a poskytuje tudíž ideálně načasované občerstvení. Díky kvalitnímu povrchu a minimálnímu provozu je tato trasa vhodná pro vyznavače fitness stylu, pozor si dávejte jen na jehličí, které místy pokrývá kraje stezky.
Kladno: Vyhrazeno pro bruslaře
Před rokem byla v Kladně zprovozněna in-line dráha vyhrazená pouze pro bruslaře. Najdete ji v areálu městského stadionu Sletiště a její délka činí necelých šest set metrů. Téměř třímetrová šířka dráhy a hladký kvalitní asfalt dělá z kladenské dráhy vynikající volbu pro všechny, kdo si chtějí užít požitek z jízdy. Vzhledem k tomu, že se bruslaři nemusí bát kolize s cyklisty a chodci, jde také o ideální příležitost i ovládnutí základních bruslařských dovedností. Dalším pozitivem kladenské dráhy je bezplatný vstup pro všechny bruslaře. Okruh je otevřen celoročně od šesti hodin ráno do deseti hodin do večera.
Velehrad - Staré Město: Trasa s historií
Před dvěma lety se mezi Velehradem a Starým Městem slavnostně otevřela cyklostezka nesoucí poetické jméno Velkomoravská poutní cesta. Tato čtyři kilometry dlouhá trasa si získala velkou oblibu mezi bruslaři kvůli nepatrnému provozu a kvalitnímu terénu.
Vzhledem ke členitému reliéfu, v němž najdete i několik výraznějších stoupání, je však Velkomoravská poutní cesta vhodnější spíše pro zkušenější bruslaře.
Velkým plus Velehradské trasy je fantastické prostředí, kterým stezka probíhá. Kolem vznikají křížová zastavení a komplex Velehradského kláštera, který při svém výletu můžete navštívit, je pravděpodobně nejvýznamnějším poutním místem v České republice. Po bruslení můžete navštívit některý z četných místních vinných sklípků a užít si nefalšované moravské atmosféry.
Podunajská stezka: Krajem vinic
Ačkoli Podunajská stezka není českou trasou, jde zcela jistě o dosažitelnou bruslařskou lahůdku, kterou by měl absolvovat každý, kdo tomuto sportu propadl. Jde vlastně o jednu z nejslavnějších evropských cyklo-stezek, jejíž kouzlo v posledních letech objevili i bruslaři. Vzhledem k tomu, že Podunajská stezka měří přibližně pět set kilometrů, rozhodně nejde o výlet na víkend. Stále populárnější je střídání jízdního kola a in-line bruslí v jejím průběhu. Asfalt cyklostezky je mimořádně kvalitní, bez děr a hrbolů.
Stezka vede z Pasova přes Linec, Melk, Krems až do Vídně. Jen stěží najdete půvabnější trasu, která by vás provedla v těsném sousedství starobylých klášterů a prosluněných vinic. Kromě malebného údolí Dunaje, půvabných říčních zákrutů a množství hradů i zámků vás určitě potěší jen minimální převýšení, které je další výhodou této stezky.
Vyberte si ty správné
Jak si koupit in-line brusle
Před nákupem bruslí byste se v první řadě měli zamyslet nad tím, kde a jak často budete jezdit. Brusle pro freestyle jízdu musí mít jiné vlastnosti než brusle, na kterých si občas zajezdíte v parku. Pokud jste navíc na bruslích předtím nikdy nestáli, je vhodné vyzkoušet si nejprve jízdu s bruslemi z půjčovny. Tak nejlépe poznáte, co vám vyhovuje.
Skelet, nebo textil?
Co se týká bot, máte na výběr v podstatě ze dvou variant: celoskeletové nebo textilní. Celoskeletové, které svým vzhledem do jisté míry připomínají lyžařské boty, se vám sice mohou jevit jako výhodná volba z hlediska fixace nohy, ale opak je pravdou. Málokdo je totiž dokáže utáhnout tak, aby se v nich chodidlo nepohybovalo a nehrozilo tak zbytečné zranění. Textilní boty (většinou jsou kombinované s plastem) jsou také prodyšnější a pro běžné ježdění tedy vhodnější.
Vzhledem k tomu, že do bruslařských bot se nosí pouze tenké ponožky, neměli byste si vybírat brusle s příliš velkou vůlí. Obecně se doporučuje, že byste měli mít ve špičce boty přibližně centimetrovou vůli. Uvědomte si také, že většina bot vám časem ještě částečně povolí a příliš velká bota je i nebezpečná: riziko zranění je mnohem větší. Kvůli lepší fixaci nohy je lepší vybírat boty, které mají nártní přezku. Při zkoušení berte také ohled na to, zda systém stahovacích lanek dokážete sami utáhnout tak, aby noha byla pevně fixována.
Jaký rám?
Ohledně rámu platí jednoduché pravidlo: delší rám je dobrý na rekreační ježdění a jízdu pro zlepšení kondice, kratší rám je vhodnější pro akrobatičtější kousky a výkony. V případě rámů můžete volit ze dvou základních materiálů: hliníku a plastu. Plastový by měl lépe tlumit nárazy, hliníkový je zase odolnější a zajišťuje přesnější vedení brusle, protože v něm kolečka nemají takovou vůli. Odborníci se však shodují, že v současné době se už z obou jmenovaných materiálů vyrábí rámy velmi kvalitní a poskytující uživateli dokonalý komfort.
Kolečka
Dalším hlediskem, které hraje při výběru bruslí roli, jsou kolečka. Na nich záleží rychlost a ovládání bruslí. Velká kolečka jsou rychlejší, zvládnou lépe i horší kvalitu terénu, jejich nevýhodou je však menší stabilita a horší zatáčení. Malá kolečka jsou sice pomalejší, ale brusle se pak lépe ovládá a je stabilnější. Vliv na kvalitu jízdy má i tvrdost koleček. Tvrdší kolečka jsou opět rychlejší, ale hůře "drží" v zatáčkách a také více přenášejí otřesy z terénu do rámu a následně do boty brusle, tudíž jsou méně pohodlné. Větším pohodlím, avšak menší rychlostí, se vyznačují měkká kolečka. Ačkoli se vyrábějí kolečka z plastu i gumy, stejně jako v případě rámu platí: u kvalitních modelů by neměl hrát materiál roli.
Vyplatí se nešetřit
V případě nákupu bruslí platí, že jejich cena by rozhodně neměla klesnout pod dva tisíce korun. U levnějších modelů riskujete mnohem pravděpodobnější zranění, protože jejich brzda velmi rychle ztrácí svou účinnost. Navíc budete muset brzy znovu investovat do sady koleček či ložisek, která se pohybuje v cenovém rozmezí od tisíce do dvou tisíc korun.
Cena bruslí závisí kromě kvality samozřejmě také na výrobci. Většinou se neliší podle velikosti nohy. Za brusle s měkkou botou a plastovým rámem zaplatíte 2500 a více (cena se může vyšplhat třeba až na 9000 Kč). Brusle s hliníkovým rámem stojí od 5000 Kč (až do 13 000 Kč).
Téma připravil
BOHUSLAV DVOŘÁK
Další vybavení
Nákupem bruslí však investice do tohoto pohybu rozhodně nekončí. V zájmu své bezpečnosti a zdraví byste měli rozhodně investovat i do bruslařské helmy. Vzhledem k tomu, že bruslařské helmy jsou velmi podobné cyklistickým helmám, většina lidí bruslí právě s helmami určenými pro jízdní kolo.
Nezbytnou součástí bruslařské výbavy je soustava chráničů, kterou oceníte při všech stupních pokročilosti. Běžně se používají chrániče na zápěstí, lokty a kolena. Ty vás uchrání nejen před odřeninami a pohmožděninami, ale díky pevné výztuze mohou předejít i například zlomenině zápěstí, která je u bruslařů relativně častá. Chrániče na zápěstí a kolena vás dohromady vyjdou asi do 1000 Kč.
Brusle: in-line versus kolečkové
Ačkoli v obecné mluvě pojmenování kolečkové a in-line brusle splývá, jde o dva rozdílné typy. U kolečkových bruslí jsou dvě a dvě kolečka vedle sebe, kdežto u in-line jsou umístěné v jedné řadě. Stabilita na nich je tak menší, zato jízda rychlejší. Kolečkové brusle se potom hodí spíše pro úplné začátečníky, kteří mají strach z in-line bruslí, nebo pro malé děti. Jsou totiž stabilnější a také výrazně pomalejší než in-line brusle. (Ovšem i na kolečkových bruslích, které jsou tradiční se závodí, hraje hokej atd.)
I v případě in-line bruslí se ještě dál rozlišují další typy bruslí podle jízdy. Pravděpodobně nejčastějším a nejpoužívanějším typem jsou fitness brusle určené pro běžnou jízdu. Právě ty budete potřebovat, pokud se hodláte na bruslích jen projíždět. Fitness brusle mají delší rám než například brusle pro agresivní jízdu, protože lépe vede a je tak vhodnější na delší tratě.
Jestliže jste se zhlédli v tzv. freestylu a raději byste vyzkoušeli agresivnější styl jízdy, bude pro vás ale určen jiný typ bruslí. Jízda na U-rampě a přes nejrůznější překážky vyžaduje snazší a rychlejší ovládání brusle, takže raději volte ty, které mají nízký a krátký rám s malými kolečky. Brusle pro agresivnější styl jízdy mají robustnější botu, a tudíž i méně větracích otvorů.
Dalším typem bruslí jsou brusle pro rychlostní jízdu. Ty se vám budou hodit v případě, že uvažujete o bruslení jako o sportovní disciplíně. Mají mnohem nižší botu než ostatní typy bruslí a také mnohem delší rám. Ačkoli počet koleček je stejný, rám lépe vede a jízda na nich je výrazně rychlejší. Tento typ bruslí však při běžném sportování příliš nevyužijete.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist