"Zkontrolujte si svůj účet, vaše pravidelná platba SIPO nebyla provedena." Už během několika týdnů může taková e-mailová nebo SMS zpráva přijít klientům České pošty. Plány managementu změnit státní podnik na moderní obchodní společnost se začínají postupně plnit. První v řadě elektronických novinek bude právě SIPO. Tuto možnost pravidelných plateb například nájmu, energií, vody, rozhlasu, televize i účtu za telefon využívá v Česku přes tři miliony domácností.

"Nejpozději po letošním létě rozjedeme eSIPO v ostrém provozu. Pokud se naši zákazníci přihlásí do naší databáze, dostanou od pošty přístupový kód a tím budou mít přístup na svůj účet SIPO," říká šéf České pošty Karel Kratina. "Pak si budou moci kontrolovat platby nebo přidávat další. Česká pošta lidem nabídne stejnou možnost správy a sledování plateb přes internet, jako to dělají banky."

Součástí eSIPO bude i služba, která bude lidi elektronickou cestou informovat o tom, že transakce nebyla provedena. Když například klient přečerpá svůj bankovní účet, a z toho důvodu pak z něho nemohlo inkaso proběhnout.

SIPO (soustředěné inkaso plateb obyvatelstva) je přitom české specifikum. Už od 60. let minulého století jím pošta zajišťovala pravidelné platby domácností.

Poštu k plánům na eSIPO nutí i snaha odbourat zbytečné chození lidí na přepážky a na mnoha místech proto přetrvávající fronty. Kdo chce například svůj SIPO účet rozšířit o další pravidelné platby nebo po přestěhování na něm potřebuje změnit adresu, musí to vyřizovat osobně. To bude v krátké době možné i přes internet. "A když například nebude někdo souhlasit se změnou inkasa, bude mít na eSIPO možnost platbu zablokovat," uvedl Kratina.

Podnik už eSIPO zkouší na tisícovce svých zaměstnanců v pilotním provozu.

O možnosti objednání a přihlášení služby už dokonce informuje oficiální web České pošty. Kdy přejde do ostrého provozu, to v tuto chvíli pošta ale ještě definitivně nerozhodla. Jedna z existujících variant, o které se nyní uvnitř firmy diskutuje, je dokonce už letošní červen. Kvůli obavám, aby elektronická novinka po rozjezdu nedrhla a nedocházelo k chybám, je ale pravděpodobnější její spuštění v září.

Prostřednictvím eSIPO chce pošta více oslovit lidi, kteří si stále víc záležitostí vyřizují po internetu. "Chceme touto službou zamezit úbytku zákazníků. Hlavně pro mladé lidi by bez této možnosti přestalo být SIPO zajímavé," připouští Kratina. Z průzkumu, který si firma v této souvislosti dělala, vyplynulo, že čím dál víc lidí se nechce starat o SIPO prostřednictvím návštěv poboček. Naopak ze stejného průzkumu vyšlo, že mnoho Čechů pečlivě sleduje, kolik zaplatí na poplatcích za platby. Pošta zatím tuto svou výhodu marketingově nevyužívá. To by se ale mělo změnit.

"Při pěti pravidelných platbách měsíčně prostřednictvím jednorázového inkasa ze SIPO ušetří klient na poplatcích 560 korun ročně, než kdyby je dělal prostřednictvím internetového bankovnictví," uvedl Ivo Mravinac z České pošty.

U modernější formy této tradiční služby ale snaha pošty o větší průnik na internet nekončí. Na přelomu roku začne nabízet možnost upozorňovat na doručenou zásilku přes e-mail nebo přes SMS zprávy. Na nově spuštěném Portálu adresáta si lidé budou moci přes e-mail zvolit, jestli chtějí zásilku doručit domů, nebo na poštu blízko pracoviště či obchodního centra, kam se chystají na nákupy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist