Kanadský podnikatel Chip W. Erwin vlastní v Česku továrnu na letadla. Tvrdí, že podnikání je zde složité už jenom z hlediska práva.

"Navíc si musíte dát při podnikání pozor na ostatní, zda dodržují pravidla hry. Ale na druhou stranu je to tady dobré z hlediska příležitostí, kterých je více než u nás," říká.

V právu je chaos
Názory na podnikání v Česku se různí. Podle některých podnikatelů je stav pracovního práva uspokojující, pro jiné zase znamená nepřekonatelnou hradbu, kterou se snaží obejít nelegálním způsobem.

Důkazem je zpráva, kterou nedávno vydala Hospodářská komora. V ní podnikatelé hodnotí legislativní prostředí jako "nepřehledné, zahlcené množstvím norem a nezajišťující dostatečné právní jistoty". Většina podnikatelů kvůli tomu musí využít poradenských služeb, které jim zaručí větší srozumitelnost při řešení složitějších právních otázek. "Důvodem je právě složitý a nepřehledný legislativní systém, kde jen v daňové legislativě dochází ke změnám několikrát ročně," říká Jaromír Drábek z Hospodářské komory.

Nový zákoník práce

Za naprosto nepřehlednou považují podnikatelé novelizaci zákoníku práce. "Přestávám tu podnikat, protože se kvůli legislativě moc daleko nedostaneme. Zákoník práce nás všechny brzdí, dokonce nás vrací o mílové kroky zpět," uvádí Čechošvýcar Jiří Váhalík, obchodník s barvami, který se snaží vstoupit na trh s výrobou letadel. Problém ale podle něho není jenom v právu a politice, ale i v samotném myšlení lidí. "Ti spolu v podnikání nejednají čestně. A tak se často stane, že kvůli někomu přijdete na mizinu," dodal Jiří Váhalík.

Malí a střední podnikatelé

Zatímco legislativa podnikatelům stěžuje život, veřejnost se na byznysmeny začíná dívat jinýma očima. Její pohled na ně se v posledních letech zlepšil. Asi největší oblibě veřejnosti se těší manažeři malých a středních firem.

Tito podnikatelé dokázali předvést své kvality v obchodování i ve spolupráci s médii. Podle průzkumu, který vydalo Centrum pro výzkum veřejného mínění, majitelé menších firem nejméně hledají skuliny v zákonech. A jen výjimečně likvidují nevybíravým způsobem konkurenci.

Mají odvahu riskovat a chuť pustit se do neznámých věcí. Více využívají známosti a informace z minulého zaměstnání. Oproti podnikatelům z velkých firem se navzájem ve své branži více sledují a na základě dohody zabraňují snižování cen.

Podnikatelé z velkých firem jsou u veřejnosti většinou zapsáni úplně jinak. Nejvíce jsou sledováni v souvislosti se svým majetkem a pracovní minulostí, s níž se mnohdy veřejnost hůře vyrovnává.

Svoje úspěchy asi nejlépe reprezentují firmy, které většinou obchodují za hranicemi, a reprezentují tak Českou republiku.

Podle ředitele firmy Linet Zbyňka Frolíka má Česká republika v cizině stále zvučnější jméno. České podniky, a tudíž i podnikatelé bohatnou a investují v zahraničí. "Tento trend, který začal před třemi roky, je nyní již velmi patrný," říká Zbyněk Frolík. Firmy tak vyváží i české podnikání za hranice a velmi pozitivně ho zastupují.


070522_23.gif

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist