ZBYNĚK FROLÍK, ŘEDITEL SPOLEČNOSTI LINET
Jan Beneš
Firma Linet patří mezi významné evropské výrobce zdravotnické techniky. Ve světě je pátou největší firmou v oboru. Společnost založil v devadesátých letech Zbyněk Frolík, který v podnikání slaví úspěchy nejenom v České republice, ale hlavně za jejími hranicemi.
"V cizině jsme byli velmi překvapeni rychlou a vstřícnou aktivitou vlád k podnikatelům. Například v Kanadě je pracovní právo a investiční pobídky volnější než v Česku," říká Zbyněk Frolík. Jeho podnik ročně vyrobí třiatřicet tisíc postelí, jejichž ceny se pohybují od deseti tisíc korun po dva milióny.
HN: Jaké máte zkušenosti s podnikáním v zahraničí?
Máme dceřiné společnosti v Číně, Francii, Itálii a Španělsku. Díky zkušenostem, které jsme tam získali, ale nemohu říct, že podnikání v Česku je obtížnější než v zahraničí. Každá země má v tomto ohledu svá pro a proti. Třeba ve Francii je ještě mnohem strnulejší pracovní právo než v Česku. Italové jsou zase mnohem vznětlivější a s Číňany je těžké odhadnout, na čem s nimi vlastně jste. Nejlepší zkušenosti máme se seriózními Španěly a s Američany, kteří mají skutečně smysl pro tah na branku a rychle reagují. Takže bych řekl, že v Česku je to pro české podnikatele nejjednodušší.
HN: Liší se hodně podnikatelské zázemí, třeba daně a právo, v jiných zemích?
V Evropské unii, mimo Velkou Británii, je podnikatelské prostředí dost podobné tomu našemu. Nicméně i zde při založení firmy, sestavení společenské smlouvy či řešení pracovně právních vztahů v jednotlivých zemích je nutné využít místní právníky. V ostatních zemích to platí dvojnásob. Z hlediska daní lze jistě najít celou řadu zemí, které mají ty či ony daně nižší než my. Obecně však platí, že pokud chci v nějaké zemi uplatnit, nebo jak se říká optimalizovat daňové zatížení svého podniku, musím tam jistou část byznysu de facto také realizovat. Ale to není tak jednoduché, jak se o tom hovoří.
HN: Jako podnikatel jste dosáhl zajímavých výsledků. Byla cesta za úspěchem těžká?
Pro mě to těžké nebylo. Podnikání je soutěž. Proto považuji za správné snažit se srovnávat s ostatními a znát svůj potenciál ke zlepšení.
HN: Mohou se podnikatelé díky akcím typu Podnikatel roku ukázat veřejnosti v lepším světle?
Jistě, snaha být nejlepší může být příklad ostatním. Podnikatelé jsou totiž nositeli myšlenek, jsou kormidelníky našich českých podniků. A já mám pocit, že se v poslední době situace lepší a lidé již "podnikavce" a podnikatele rozlišují. Tudíž si myslím, že podnikatel již snad není sprosté slovo.
HN: Jak se podle vás staví česká média k podnikatelům?
V posledních čtyřech letech jsem zaregistroval pozitivní posun. A to nejen u "podnikatelského" tisku. I veřejnoprávní a komerční televize mají pořady zaměřené na podnikatele. Mohlo by jich ale být více, hlavně vzdělávacích. Takových, které ukazují příklady nebo praktiky, které úspěšní lidé používají. I zde platí, že příklad je nejlepší učitel. Na druhou stranu mi vadí, s jakým gustem si média vychutnají špatné příklady či podnikavce - zloděje. A téměř vždy použijí slovo podnikatel.
HN: Blokuje legislativa podnikatele v jejich činnosti?
Jistě. Již zmíněný zákoník práce prakticky zbytečně omezuje mobilitu pracovní síly a také ji zdražuje.
HN: Je tedy obecně české prostředí pro podnikaní dobré?
Vzhledem k tomu, že řada "starých" členských států EU má rigidní pracovní právo, nemyslím, že bychom v tomto srovnání na tom byli nejhůře. Proč bychom ale nemohli využít dobrého hospodářského růstu, mimochodem je to jistě zásluhou podnikatelů a ne politiků, a tuto oblast modernizovat. Už například nový zákoník práce nic nového nepřinesl a z hlediska nutné modernizace Evropy je velkým krokem zpět.
HN: Jak veřejnost vnímá podnikatele?
Kdo si to zkusil, ví své, a proto je uznává. Často se setkávám se závistí a s tím, že si úspěch podnikatele lidé vysvětlují štěstím. A nikoli usilovnou prací, uplatněním chytrých myšlenek a nasazením mimořádné energie. Být podnikatelem někdy znamená rozpad manželství, a někdy to stojí i život.
HN: Proč ale pak mají podle vás mnohdy špatnou pověst?
S názorem, že podnikatelé mají špatnou pověst, jsem se v poslední době moc nesetkal. Možná v devadesátých letech v souvislosti s nepovedenými privatizačními aktivitami a tunelářskými praktikami. To je ale již z velké části minulostí. Z hlediska celkové pověsti by mohl něco pro pozitivní obraz udělat i stát. Například PR kampaně a propagaci pozitivních příkladů v zahraničních médiích.
HN: Jsou čeští podnikatelé schopni reprezentovat to, co dokázali?
Podle mě je díky nim jméno České republiky stále zvučnější. Tak jak roste export, zvyšuje se i obliba českého zboží v zahraničí. A s tím hodnota i jméno českých podniků a podnikatelů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist