Navzdory rekordním ziskům německých bank a silně rostoucí ekonomice nevznikají v bankovnictví žádná nová pracovní místa. Vyplývá to z průzkumu deníku Handelsblatt mezi bankami, poradenskými společnostmi a odborovou organizací Verdi.
V oblastech správy majetku, zámožnější klientely a distribuce sice koncerny nové specialisty nabírají, jinde - například v administrativě, IT oddělení, platebním styku či obchodování s cennými papíry, naopak propouštějí.
Blíž klientovi = vyšší šance
Zástupci odborů Verdi dokonce očekávají, že v příštích dvou letech bude zrušeno dalších celkem osm tisíc pracovních míst. To dokládá také průzkum poradenské společnosti Steria Mummert Consulting. Podle ní zhruba pětina zodpovědných manažerů v bankách neplánuje vytvořit nová místa, více než čtyřicet procent jich počítá s klesajícím počtem zaměstnanců.
Koncem roku 2005 pracovalo v německých bankách 693 000 osob, novější údaje nejsou známy. Velkou vlnu propouštění přitom německé banky a spořitelny mají již za sebou - za posledních šest let propustily již zhruba 80 000 osob. Z toho jen vloni jich podle odhadů Verdi bylo 7000.
Tento trend by měl navzdory překvapivě silné ekonomice a dobrým výsledkům - jednička na trhu Deutsche Bank například v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšila čistý zisk o 30 procent na 2,12 miliardy eur - letos pokračovat.
Konkurenční Dresdner Bank se chce například dál držet svého plánu a do začátku roku 2009 snížit počet pracovních míst o 1860. "Zaměstnance rozmach zcela pomine," komentuje vývoj člen představenstva odborů Verdi Uwe Foullong.
"Zavedené banky se snaží zvyšovat růst, aniž by se to odráželo do nákladů," míní Markus Strehle z poradenské společnosti Eurogroup Consulting. Cílem německých bank podle něj je, aby se poměr výnosů a nákladů zlepšil. Zatímco například u španělské Banco Popular, která je nejefektivnější v Evropě, putuje z každého jednoho eura obratu na náklady jen třicet centů, u některých německých bank je to až dvakrát tolik.
Aby mohly snížit své náklady, snaží se banky standardizovat a automatizovat procesy především v oblasti administrativy, takzvaném back-office. "Je to vývoj, který je ve prospěch zákazníků," tvrdí Heinrich Haasis, prezident německého bankovního svazu. Oddělení, která se vyznačují úzkou spoluprací se zákazníky, podle něj posilují, oblasti vzdálenější naopak musí s personálem šetřit. "Zde máme jisté výhody díky technice, čehož musíme využít," dodal.
Společnost Postbank proto dnes například nezajišťuje jen svůj vlastní platební styk, ale také platební styk Deutsche Bank, Dresdner Bank a HypoVereinsbank (HVB). Odborníci přitom vycházejí z toho, že jen HVB díky této spolupráci ušetří ročně více než deset milionů eur.
Jednodušší práce mizí
"Banky by díky standardizaci a automatizaci mohly ušetřit 15 až 20 procent pracovních míst," odhaduje Edgar Klein z poradenské firmy Deloitte. Již dnes se banky snaží převést jednodušší práce (kontrolu převodů, vyplňování standardních žádostí o úvěr či sběr finančních dat)do východní Evropy, Indie nebo Jižní Afriky. "Tato pracovní místa se už nikdy nevrátí," dodává. Alternativou ale může být také vyčlenění do samostatných dceřiných firem.
Existují však také oblasti, které banky stále posilují. "Zhruba 60 procent z celkových 170 000 zaměstnanců dnes pracuje v distribuci, tendence je rostoucí," míní Christoph Pleister, prezident Spolkového svazu německých Volksbank a Raiffeinsenbank (BVR).
Nové pracovníky banky nabírají také v těch odděleních, která mají vysoké výnosy, jako například péče o zámožnější klienty či správa majetku. Zde počítá s rozvojem i Deutsche Bank, která chce ještě letos nabrat 1000 nových kolegů pro péči o bohatší klienty.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist