Operátoři používají kopie skladeb

Použití známé skladby zvyšuje pravděpodobnost úspěchu spotů.


Zadavatelé reklamy hledají, jak ušetřit náklady na výrobu televizních spotů. Jednou z možných cest je použití přepracovaných skladeb světových umělců. Upravené melodie v poslední době v Česku použili dva mobilní operátoři. Součástí televizní kampaně Když máte co říct mobilního operátora Eurotel byla skladba Mad About You nizozemské skupiny Hooverphonics. Konkurenční T-mobile nasadil do vánoční "melounové" kampaně píseň islandské zpěvačky Björk.
V případě Eurotelu se autory úprav Hooverphonics stali čeští hudebníci Roman Holý a Tanyou Graves z kapely Monkey Bussiness. Pro T-mobile zase Björk přezpívali umělci až z dalekého Izraele. Důvod použití coververzí je u obou společností shodný: výhodnější cena a lepší technická použitelnost v klipu. Manažer marketingu a komunikace společnosti RadioMobil Martin Horák upřesnil: " Často je to výhodnější z hlediska dostupnosti, práva pro užití, času a ceny."
To potvrzuje i PR specialistka Eurotelu Ivana Šatrová. "Při rozhodování, zda použijeme originální, nebo přepracovanou skladbu hrají hlavní roli kreativní záměr, jak obě možnosti podporují myšlenku spotu, cena za skladbu nebo možnosti poskytnuté majiteli skladby," uvedla Šatrová. Možnost ušetřit určitou finanční částku za hudbu hraje pro zadavatele reklamy velkou roli. Podle Horáka cena hudební složky může dosáhnout až 25 procent z celkové ceny televizního spotu.
Uvedený způsob vytváření hudební složky patří v české hudební branži podle kreativního ředitele agentury Publicis Martina Bezoušky k ojedinělým. "Spolupracoval jsem na více než sto reklamních spotech, ale dosud jsem se s tím nesetkal. Jedná se o snadný způsob, jak dosáhnout podobné nálady, kterou má originál skladby," řekl Bezouška.
Hudbě v klipech oba operátoři přisuzují klíčovou roli. "Hudební složka reklamního klipu zejména v imageových kampaních je jedna z jeho nejpodstatnějších částí a v mnoha případech jsou mezinárodně známé skladby základem úspěchu kampaně," uvedl Horák. Podle Bezoušky je hudba až 50 procent úspěchu spotu. Důležité však podle Šatrové u přepracovaných skladeb je, aby jejich základ byl rozeznatelný od originálu. "Jinak by nemělo smysl platit za úpravy," dodala Šatrová. K přepracování je třeba mít svolení vlastníka autorských práv. Autoři přepracovaných verzí také podle Šatrové nesmí tato díla umístit na své řadové nahrávky.
Úpravy hitů se do reklamních kampaní prosazují postupně. Podle Horáka zatím u RadioMobilu nelze určit poměr užití upravených a originálních skladeb, podle Šatrové je to 9 ku 1 ve prospěch originálů. V kampaních Eurotelu tak již byly použity originální písně od formací Death in Vegas, Dee-Lite nebo Clash. V reklamě se však nutně nemusí objevovat pouze skladby známých interpretů. "Důležité je, aby skladba či melodie přesně zapadaly do kreativního zpracování spotu či myšlenky celé kampaně, a musí být přijatelná pro danou cílovou skupinu zákazníků," vysvětlil Horák.