Na náhradu škod způsobené živelní pohromou firma nemusí nutně čekat na samostatného likvidátora, kterého zaměstnává pojišťovna. Existují firmy, které pracují pro klienta pojišťovny. Urychlí tak nejenom potřebné "papírování", ale i jeho finanční vyrovnání s pojišťovnou.
"Myslíme, že je vhodné, aby i klient byl při likvidaci škody zastoupen, stejně jako pojišťovna, specialistou," říká Tomáš Kratochvíl, jednatel poradenské firmy Claims Adjusters. Specializuje se na likvidaci pojistných událostí v oblasti majetkových škod.
HN: Jaký druh škod řešíte nejčastěji?
Ty vzniklé požárem. Často také řešíme takzvané škody z pojištění přerušení provozu. To je v podstatě náhrada ušlých zisků. Tohle jsou statisticky největší škody, které vznikají na majetku. Dále prověřujeme škody z pojištění technických rizik, jako je například strojní pojištění, pojištění elektroniky a stavebně montážní pojištění. Významné je i pojištění odpovědnosti za škodu. To se vztahuje na škody, které vznikly nějaké třetí osobě a fungují na podobném principu jako takzvané povinné ručení u aut.
HN: Potřebujete ke své činnosti nějaké ze zákona dané povolení?
Nepotřebujeme, protože zákon o samostatných likvidátorech na firmy našeho typu nemyslel. Přesto tuto kvalifikaci máme. Tento obor vyžaduje pouze vzdělávání a přehled z nejrůznějších, nejčastěji právnických oblastí. Důležitá je také znalost oblasti pojišťovnictví.
HN: Je z právního hlediska bezpečné nechat se zastupovat firmou, jakou je například ta vaše?
Ano. Snažíme se, aby systém naší práce zaručoval klientovi stoprocentní právní bezpečnost. Naše společnost má stejnou kvalifikaci jako samostatný likvidátor, který pracuje pro pojišťovny. Neseme i odpovědnost za škodu, na kterou se dokonce likvidátoři musí ze zákona povinně pojistit. Slouží pro případ, že by likvidátoři nebo firmy našeho typu způsobili někomu svojí prací například finanční újmu. Chceme svou práci dělat tak, aby náš klient dostal v pravý čas správné a důležité informace. Všechny podklady, které předáváme pojišťovně, projdou nejdříve schválením u klienta a pak jsou teprve předány pojišťovně.
HN: Kdo patří mezi vaše nejčastější zákazníky?
Našimi klienty jsou většinou firmy, někdy zastupujeme i klienty z privátního sektoru. Přitom nezáleží na velikosti firmy, zda je velká či malá, záleží spíš na tom, jaké firmě může vzniknout škoda, čím se zabývá a co vyrábí. Našimi klienty jsou jak firmy s několikamiliardovými obraty, tak třeba člověk, kterému vyhořela chata.
HN: Jak velkou pojistnou událost může firma vašeho typu řešit? Je vůbec nějak limitována?
Žádné limity neexistují. Pro nás je třeba dvoumilionová škoda poměrně malá. Řešíme pojistné události nejčastěji v řádu desítek milionů korun.
HN: Stává se, že by pojišťovna vámi připravené dokumenty o pojistné události neschválila?
Stát se to může. Osobně jsem se s tím ale ještě nesetkal. Aby tomu likvidátorské firmy předešly, je velice důležité společně s klientem při řešení pojistné události průběžně předkládat všechny dokumenty o náhradě škody pojišťovně a doplňovat je logickými argumenty z technické a pojistně technické oblasti. Je dobré ovládat nejen způsob, jakým se zjišťuje škoda, ale je třeba mít znalosti například i ze stavebnictví, statiky a podobně. Například my se všechny tyto argumenty snažíme dokládat písemnými doklady.
HN: Záleží hodně na dialogu s pojišťovnami. Jaká je s nimi spolupráce?
Vzhledem k tomu, že pojišťovny nás znají a my známe je a víme, co můžeme od sebe očekávat, spolupráce s nimi je dobrá.
HN: Za jak dlouho můžete klientovi připravit všechny dokumenty o pojistné události?
Z naší strany jsou podklady připraveny do dvou až tří dnů. Rychlost přípravy podkladů závisí nejvíc na tom, jak rychle jsou dodány od klienta, a jestli třeba neshořely nebo se neztratily. Někdy totiž nemá klient některé podklady fyzicky k dispozici a musíme mu je pomáhat vyhledávat například na stavebním úřadu.
Dost často to také závisí na spolupráci i s jednotlivými úřady jako je například policie, hasičský záchranný sbor nebo stavební úřad, které mají dílčí doklady v držení a my z nich musíme připravit celkovou zprávu pro pojišťovnu. Jsou i případy, kdy si najímáme na danou problematiku soudního znalce, pokud usoudíme, že z hlediska pojišťovny by mohlo jít o sporný problém, pracujeme i se znalci z Evropské unie.
HN: Jsou likvidátorské firmy v České republice známé? A co v Evropě?
Tento model pojistného zastupování sice funguje v Evropě již desítky let, ale faktem je, že specialistů našeho typu, jak v České republice, tak i v jiných státech Evropy, zatím moc není. Například hodně lidí ví, že ve větších autoservisech jsou již specialisté, kteří za klienta v případě bouračky vyřídí s pojišťovnou celou pojistnou událost. Za nějaký čas se určitě bude víc vědět i o tomto našem pojistném zastupování.
HN: Co byste řekl, že je největším problémem při řešení pojistných událostí?
Primárním problémem je určitě kvalita pojištění. Při uzavírání pojistné smlouvy by neměla být jediným kriteriem jeho cena. Firmy by si měly porovnat i rozsah pojistné ochrany a výluky, které jsou v pojistné smlouvě uvedeny. To znamená, na jaký majetek se bude pojistka vztahovat a na jaký už ne. Rozdílné jsou i způsoby, kdy a za jakých podmínek pojišťovny vyplácejí finanční částky, takzvané nové hodnoty. Ty se mohou při vyplácení lišit i přes to, že firma na novou hodnotu pojištění uzavřela. A tak by se dalo pokračovat dál.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist