Kdo neváhá investovat do nového céčka několik desítek až stovek tisíc korun navíc, může svůj mercedes hrdě nazývat malou technologickou laboratoří. Na první dojem je asi nejvíce fascinující systém Linguatronic, který si zájemce může objednat spolu se satelitní navigací (83 000 korun). Díky Linguatroniku odpadá zdlouhavé hledání v manuálu většiny elektrických přístrojů na palubě. Stačí zmáčknout tlačítko na volantu a vydat pokyn v některém z předem navolených světových jazyků (česky přístroj nerozumí). Například příkazem "Navigace", následujícím "Zadat cíl" a hláskováním konkrétního města a ulice systém sám vypočítá trasu jízdy, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu. Podobně se dá ovládat telefon nebo rádio, omezeně také video. V principu není Linguatronic nic nového, na rozdíl od dříve představených systémů ve francouzských autech však funguje téměř dokonale. Vyžaduje ovšem jistou disciplínu od spolucestujících. Kromě zadavatele příkazu nesmí mluvit nikdo další, v opačném případě se zdvořilý ženský hlas zeptá: "Jak prosím?".

To skutečnost, že je na palubě vozu přítomen také inteligentní světelný systém (příplatek 42 000 korun), nemusí řidič vůbec zaznamenat. Auto s ním zkrátka jen docela pěkně svítí. Zařízení totiž dokáže uzpůsobit světelný paprsek bi-xenonových reflektorů podle konkrétní jízdní situace. Jinak světla svítí na dálnici, jinak na běžné silnici, v mlze nebo při jízdě do zatáčky.

Novinkou na palubě céčka je tak bezpečnostní systém Pre Safe (11 384 korun), který podle reakcí řidiče a vozu dokáže odhadnout blížící se nebezpečí havárie a vůz na kolizi v předstihu připravit - třeba uvést sedadla do základní polohy, zavřít okna nebo vyvinout maximální brzdný účinek, nezávisle na síle, kterou vkládá do brzdění sám řidič.

Za některé vymoženosti si však automobilka neúčtuje ani korunu. K takovým patří adaptivní brzdy, které přizpůsobují brzdný účinek konkrétní situaci, při jízdě na mokru se samy vysoušejí a jejich součástí je i asistent pro jízdu do kopce. V sériové výbavě jsou i adaptivní tlumiče, které svou tuhost či měkkost umějí přizpůsobit stylu jízdy a kvalitě silnice.
(STE)


Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist