Když loni v červenci, hned v prvních dnech účinnosti nového silničního zákona s bodovým systémem, začaly přicházet zprávy, že na silnicích umírá o třetinu méně lidí než za stejné období roku 2005, téměř nikoho to nezajímalo.

Naopak, politici vykřikovali, že jde o nepřiměřeně přísný zákon a vláda si už po několika týdnech jeho platnosti zpracovala analýzu, co vše se na něm dá změnit. Řidiči se mezitím zákona přestali bát - podle průzkumů i proto, že věřili, že politici přísnost normy zjemní. Po roce platnosti zákona, který měl především snížit počet nehod a mrtvých, se místo toho dá říct, že jeho přínos je sporný.

Znovu přibývá mrtvých

Za celý rok platnosti zákona sice ubylo 102 mrtvých, ale za tímto číslem stojí hlavně velký pokles smrtelných nehod v prvních měsících platnosti zákona. To se pak v lednu obrátilo. Za letošní půlrok tak zemřelo o 47 lidí více než za stejné období loňského roku.

Tento vývoj ohrožuje i slib Česka Evropské unii snížit do roku 2010 počet mrtvých na silnicích oproti roku 2001 na polovinu. Ke splnění závazku je potřeba každým rokem snížit počet mrtvých na českých silnicích o 65.

Policisté nepříznivý vývoj svádějí na teplou zimu, kdy se jezdilo rychleji. Jenže trend pokračoval i na jaře. Při bližším pohledu je navíc vidět, že za zhoršením stojí hlavně Jihomoravský kraj.

"Sice děláme rozbory nehod, ale převládající příčina takového počtu nehod nám není známá," říká jihomoravská policejní mluvčí Jana Šípková. Policisté podle ní ale zpřísnili kontroly řidičů - při každé kontrole tu musí řidič dýchnout, zda před jízdou nepil. Obecně se přitom dá říct, že počet nehod, za kterými stojí alkohol, za rok klesl.

Přestože zákon zpřísnil podmínky tak, že dětské sedačky jsou povinné, tři z pěti mrtvých dětí sedačku neměly.

Bez řidičáku 1600 lidí

Nový silniční zákon znovu vrátil do hry možnost odejmutí řidičského průkazu. To za rok pocítilo 1600 lidí. Ne všichni přitom dosáhli 12 bodů. O průkaz přišli i ti, kteří před jízdou pili alkohol. O řidičské průkazy nejčastěji přicházejí řidiči, kteří ho měli jen jeden rok.

Rok platnosti bodového systému dopadl na zhruba půl milionu lidí, kteří přišli minimálně o jeden bod. "Z celkového počtu bodů připadne mužům 85 %, ženám 15 %. Z toho plyne, že ženy jezdí bezpečněji," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Nejvíce zákon dopadl na řidiče v Aši, kde každý čtvrtý přišel alespoň o bod. A také na řidiče mezi 19 až 23 lety.

Zavalené úřady

Úřady nedávají řidičům šanci na nápravu. K vyřešení přestupků je zvou s několikaměsíčním zpožděním. Často se v této době na úřadu nastřádají další přestupky a řidič tak na místě může přijít o průkaz, aniž by o tom předem věděl. Na tento problém jako první upozornily HN. Hlavní chyba je v zákoně, který úřadům tak dlouhou dobu na řešení přestupku povoluje. "Jestliže se pachatel dopustil více přestupků, projednávají se tyto přestupky ve společném řízení," odůvodňuje postup úředníků podle zákona Zbyněk Bernat, ředitel odboru dopravních přestupků pražského magistrátu. Změna zákona se nechystá.

Ve městech pomaleji

Trochu silniční zákon a především boom radarů a kamer v ulicích se podílejí na tom, že řidiči začali jezdit slušněji alespoň ve městech. Ostatně nejčastěji trestaným přestupkem je právě překročení rychlosti v obci do 20 kilometrů za hodinu. Každý den radary a kamery zachytí v Česku 465 těchto přestupků.

Zatímco na volných silnicích a dálnicích počet mrtvých roste, v obcích klesá. Třeba jen v Praze za toto období výrazně poklesl počet mrtvých při dopravních nehodách, a to o 46 procent.

O bezpečnosti nemluvit!

Když vzal Jacques Chirac ve Francii téma zvýšení bezpečnosti na silnicích za své, vyhrál s ním prezidentské volby. V Česku však není téměř nikdo, kdo by volal po větší bezpečnosti na silnicích. Přitom podle dopravních odborníků je společenský tlak na řidiče jedním z důležitých faktorů, který dokáže ovlivňovat počty mrtvých. Organizace BESIP alespoň nyní plánuje spuštění bezpečnostní akce zaměřené na agresivitu za volantem.

Jak umírali lidé na silnicích před a po novém silničním zákonu