Oběti i viníci dopravních nehod budou mít brzy nárok na vyšší odškodné. Pojišťovny totiž musí z povinného ručení vozidel nově hradit škodu do minimální výše 28 milionů. Limit nejnižšího pojistného plnění zvýšila o deset milionů svým nařízením vláda.

Důvodem změny je nutnost srovnat české právo s Evropskou unií. Povinné ručení přitom musí mít uzavřeno každý majitel motorového vozidla, tedy i firma.

"Pojišťovny v Česku už dnes v drtivé většině nabízejí povinné ručení s limity, které ministerstvem financí navrhované minimální hranice překračují," říká Jaroslav Besperát, vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny.

Uhradí i škody na majetku

"Podle novely zákona o povinném ručení by měly být nově hrazeny i škody na majetku, ovšem pouze za předpokladu, že současně dojde k těžké újmě na zdraví nebo k usmrcení," dodává Jaroslav Besperát.

Pojišťovací odborníci tvrdí, že nelze hradit úplně všechny škody. "Problém by mohl nastat v okamžiku, kdy viník ujede z místa nehody," říká Besperát.

U nehod zaviněných neznámým pachatelem je totiž důležité přesně definovat těžkou újmu na zdraví trvalého charakteru ztěžující společenské uplatnění oběti. Ta by měla být v tomto případě podmínkou úhrady hmotné škody. Ne vždy však musí být viník nehody vypátrán.

Existuje přesto jedna možnost, kdy lze bez obtíží požadovat odškodnění i v případě, že škodu způsobí neznámý pachatel. Jedná se o případ, kdy má klient k vlastnímu povinnému ručení sjednáno pojištění čelního skla. Stačí tedy nahlásit, kdy, kde a jak k poškození čelního skla došlo, a pojišťovna uhradí veškeré náklady spojené s opravou.

Nepojištění nesmí na silnici

Nepojištěné vozidlo podle zákona nesmí vůbec na silnici. Povinné ručení chrání pojištěného před úhradou škod, které provozem auta způsobí, a to do výše limitu sjednaného ve smlouvě.

S nízkým limitem plnění se nemusí jízda vyplatit a úplně bez pojištění je výlet ještě riskantnější - nepojištěným řidičům hrozí kromě případné plné náhrady škody i pokuta a zákaz řízení, i když žádnou nehodu nezpůsobí.

Za nepojištěného řidiče sice nejprve zaplatí škodu do výše zákonných limitů Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu. Viník se však splácení nevyhne. Fond následně škodu na provozovateli i řidiči vozidla vymáhá.

Zodpovědní majitelé vozidel by si při sjednávání povinného ručení měli klást otázku, zda limit pro odškodnění zraněného je dostatečný. Zavinění dopravní nehody, zvlášť se způsobením těžké újmy na zdraví, může být totiž velmi nákladné, jak pro firmu, tak pro rodinu viníka.

Náhrady, které je třeba poškozeným, v horším případě jejich pozůstalým, vyplácet, mohou jít do mnoha milionů a mohou je splácet i děti viníka.

Jak je to na Slovensku

U našich slovenských sousedů už od prvního dubna letošního roku platí dokonce pětinásobně vyšší limit pojistného plnění, ale počítá se na jednu pojistnou událost. Patrik Balla z Wüstenrot pojišťovny potvrdil, že se Slovensko přiklonilo dokonce k přijetí limitu zhruba 140 milionů korun na pojistnou událost.

To znamená, že například při hromadné dopravní nehodě, kde bude zraněno třeba 20 osob, se rozpočítá podle rozsahu poranění mezi poškozené částka maximálně 140 milionů korun.

Pro škody na majetku byl na Slovensku zároveň přijat limit na jednu pojistnou událost ve výši jednoho milionu eur.

Autor je spolupracovníkem redakce

Ceny povinného ručení na trhu bez spoluúčasti klienta